دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تنور داغ مصرف بنزین در تابستان

ایرانیان طی 6 ماه ابتدایی سال به طور میانگین روزانه 81.5 میلیون لیتر بنزین سوزانده‌اند که نشان از رشد 8.4 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.  
کد خبر : 214844

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، بنزین را می‌توان مهمترین حامل سوختی در دنیا دانست. تصور یک روز بدون مصرف بنزین غیر‌ممکن است و از دورافتاده‌ترین نقاط جهان تا پیشرفته‌ترین شهرهای دنیا، ‌این سوخت فسیلی حرف اول را می‌زند.


در ایران نیز از 100 سال پیش که نفت کشف شد،‌ کم کم پای خودروهای بنزینی به خیابان‌های ایران باز شد و زمان کوتاهی لازم بود تا خودروهای بنزینی به بخش مهمی از زندگی مردم تبدیل شوند.


از همین رو تامین بنزین و به دنبال آن قیمت گذاری آن برای عموم مردم اهمیت پیدا کرد. از آنجا که مصرف بنزین در ابتدا تقریبا با تولید آن در ایران برابر بود، ‌نیازی به واردات احساس نمی‌شد اما طی 35 سا گذشته کشورما همواره وارد کننده بنزین بوده است.


نکته مهم این است که مصرف بنزین در کشور همواره نوسان داشته و در برخی ماه‌های سال افزایشی و در ماه‌های دیگر سال کاهشی می‌شود بنابراین مدیریت توزیع آن اهمیت ویژه ای دارد.


با این حال اوج مصرف بنزین در کشور را باید روزهای تعطیلات نوروز و فصل تابستان دانست زیرا سفرها افزایش چشمگیری را پیدا می‌کنند. امسال نیز مصرف بنزین در کشور به دنبال موج دوم سفرهای تابستانی به رقم 104.7 میلیون لیتر در روز رسید که رکورد جدیدی در مصرف این حامل انرژی به شمار می‌رود.


میانگین مصرف بنزین در شهریورماه امسال به دلیل تعطیلات عیدهای قربان و غدیر و همچنین همزمانی با آخرین ماه تابستان و افزایش سفرهای مردم، به حدود 88 میلیون لیتر در روز رسید.


همچنین با نزدیک شدن به روزهای پایانی تعطیلات تابستانی و اوج‌گیری سفرهای برون شهری مصرف بنزین در کشور رو به افزایش گذاشته به طوری که در شهریور امسال،‌9.2 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال بنزین بیشتری سوزانده شد.


به گفته سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز در 181 روز ابتدایی سال 96 از اول فروردین تا 26 شهریور به طور میانگین روزانه 81.5 میلیون لیتر بنزین به مصرف رسیده اما در مدت مشابه سال گذشته میانگین مصرف روزانه بنزین 75.2 میلیون لیتر بوده که نشان‌دهنده رشد 8.4 درصدی مصرف این حامل سوختی نسبت به سال گذشته است.


بر اساس آمار ارائه شده از سوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، مصرف بنزین در ماه های مختلف سال 96، با نوسان همراه بوده. نکته قابل توجه این است که با وجود نوسان مصرف بنزین اما در تمامی 6 ماه اول سال جاری، مصرف این سوخت در مقایسه با سال قبل از آن با افزایش همراه بوده است.


در فروردین ماه سال جاری، 87.7 میلیون لیتر بنزین توسط ایرانی‌ها سوزانده شد که نشان از رشدی 8 درصدی نسبت به فروردین سال گذشته دارد.


اردیبهشت ماه با کاهش سفرهای برون‌شهری،‌ مصرف بنزین تا حد زیادی فروکش کرد و به 78.2 میلیون لیتر در روز رسید که رشد 8.8 درصدی را نشان می‌دهد.


خرداد اما کمترین افزایش مصرف سوخت را در بین ماه‌های سال داشته است. همزمانی این ماه با امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها و همچنین تقارن آن با ماه مبارک رمضان،‌ از شدت سفرها کاست و تنها 4.9 درصد رشد مصرف بنزین نسبت به خرداد سال 95 را به ثبت رساند و بر همین اساس میانگین مصرف بنزین به 75.1 میلیون لیتر در روز رسید.


تیر ماه را اما می‌توان ماه پرواز مصرف بنزین در سال 96 دانست. رشد 12.1 درصدی مصرف این سوخت نسبت به سال گذشته،‌ میانگین مصرف بنزین را به 84.6 لیتر در روز رساند. پایان ماه رمضان و تعطیلات عید فطر در کنار آغاز تعطیلات تابستانی،‌ اقبال به سفر را بیشتر کرد تا دراین ماه شاهد آغاز دور اول سفرهای تابستانی باشیم.


مرداد نیز با افزایش 7.4 درصدی مصرف بنزین همراه شد تا میانگین مصرف به 85.1 میلیون لیتر در روز برسد.


شهریور و همزمانی این ماه با اعیاد قربان و غدیر، دور دوم سفرهای تابستانی را در پی داشت تا مصرف بنزین رشدی 9.2 درصدی را تجربه کند . ایرانیان در شهریور ماه روزانه 88.2 میلیون لیتر بنزین را بسوزانند.


با پایان تابستان و فروکش‌کردن سفرها،‌ به نظر می‌رسد شاهد افت مصرف بنزین در کشور باشیم. امری که می‌تواند در کنار مدیریت مصرف کاهش واردات این سوخت استراتژیک را به همراه داشته باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته