دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 خرداد 1394 - 16:13
رئیس دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی و خبر دانشگاه آزاد تهران مرکزی:

در یک پنجم دادخواست‌های طلاق در تهران، کلمه فیس بوک مطرح شده بود

نخستین نشست پژوهشی تحکیم بنیان خانواده با محوریت بررسی چالش‌های شبکه‌های اجتماعی واثربخشی آن بر تحکیم بنیان خانواده در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی برگزار شد.
کد خبر : 21472

به گزارش خبرنگار آنا، رئیس دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی و خبر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در این نشست گفت: قرار نیست ما نگاهمان سلبی یا ایجابی باشد یعنی قرار نیست شبکه های اجتماعی را رد کنیم یا کاملا تایید کنیم. نگاه عالمانه و کلی نگر به مسائل به این صورت است که با آسیب شناسی و نگاه انتقادی و چالشی همه جنبه های یک مقوله بررسی و سپس نتیجه گیری کلی انجام می شود .


دکتر سید وحید عقیلی ادامه داد: بحث شبکه های اجتماعی به دلایل مختلف خیلی ظریف و خیلی دقیق است و باید با یک نگاه علمی و تخصصی به موضوع نگاه کرد.


عقیلی یادآور شد: کمتر از 3 دهه پیش بود که تکنولوژی تلویزیون یک جریانی را در خانواده بوجود آورده بود و این بود که این غول یک چشم یا قوطی جادو در دهه های گذشته یک مانعی شده بود برای اینکه خانواده ها کنار هم باشند و ارتباطات فردی آنها به حداقل رسیده بود و تمام توجه اعضای خانواده به برنامه ای بود که در تلویزیون پخش می شد.








اگر از نظر گروه سنی کاربران شبکه های اجتماعی را دسته بندی کنیم، خواهیم دید که کاربران موبایل های اندروید و هوشمند، بیشتر نوجوانان هستند بنابراین تمام سرمایه گذاری ها برنامه ریزی شده است.. یعنی تکنولوژی ها کاری کرده اند که تمام خطوط امنیتی، اخلاقی، تربیتی و فرهنگی را تحت الشعاع خود قرار داده اند و متاسفانه بنیان خانواده را نیز تحت الشعاع قرار داده اند

وی اظهار کرد: دلایل ورود تکنولوژی های جدید با سرعت بالا به بازار را از نگاه تربیتی و انتقادی باید نگاه کرد. مثلا بحثی داریم تحت عنوان اقتصاد رسانه، بحثی داریم تحت عنوان اقتصاد سیاسی رسانه که اصلا باید پرسید چرا اینها بوجود آمدند یا بحثی داریم تحت عنوان شرکت هایی که به طرز باور نکردنی در این حوزه سرمایه گذاری کردند.


عقیلی خاطرنشان کرد: البته بحث امروز ما میزان تاثیرگذاری شبکه های اجتماعی بر بنیان خانواده است. بحث، بحث تکنولوژی است که در 3 دهه گذشته اتفاقاتی در تکنولوژی بوقوع پیوست ، اول اینکه سرعت آنها چشمگیر شد . و اینکه اگر آخرین آمار را در مورد کاربران شبکه های اجتماعی بدهیم باز هم عقب هستیم و با توجه به منافع مالی، اقتصادی، فرهنگی، حتی جاسوسی اطلاعاتی که برای کشورهای تولید کننده دارد و با توجه به جذابیت هایی که داردسرمایه گذاری بسیار باور نکردنی انجام می شود. مثلا فیس بوک و واتس اپ از نظر تکنولوژی خارق العاده اند یعنی چند وسیله پیشرفته تکنولوژی مثل دوربین، کامپیوتر، ضبط صوت در یک دستگاه تجمیع شده است و از نظر مالی بسیاری برنامه ها را می توان به صورت مجانی دانلود کرد.


عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: اگر از نظر گروه سنی کاربران شبکه های اجتماعی را دسته بندی کنیم، خواهیم دید که کاربران موبایل های اندروید و هوشمند، بیشتر نوجوانان هستند بنابراین تمام سرمایه گذاری ها برنامه ریزی شده است. یعنی تکنولوژی ها کاری کرده اند که تمام خطوط امنیتی، اخلاقی، تربیتی و فرهنگی را تحت الشعاع خود قرار داده اند و متاسفانه بنیان خانواده را نیز تحت الشعاع قرار داده اند و طی تحقیقی که در پنج سال پیش انجام شده یک پنجم دادخواست های طلاق در تهران، کلمه فیس بوک در آن مطرح شده بود چون در آن زمان فیس بوک در اوج خود بود البته اگر همان تحقیق اکنون انجام شود آمار بالاتر است، البته ما قرار نیست استفاده از این وسایل را حتما تائید یا رد کنیم اما خانواده ها این تکنولوژی را کاملا جدی بگیرند.


این نشست به همت پایگاه بسیج شهید باکری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و با همکاری روابط عمومی واحدتهران مرکزی برگزار شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته