دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 خرداد 1394 - 14:45

اعتراض کوهنوردان همدان به تخریب در کوهستان الوند

سخنگوی هیئت کوهنوردی همدان و مسئول انجمن کوهنوردی دانشگاه آزاد اسلامی در استان همدان با انتقاد از انجام خاکبرداری در محوطه اطراف پایگاه کوهستانی هلال احمر در دشت میشان از پیگیری مقابله با تخریب در کوهستان الوند خبر داد.
کد خبر : 21426

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، عباس چشمه‌قصابانی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران ورزشی همدان اظهار کرد: در چند روز اخیر ماشین‌آلات ساختمانی و راه‌سازی اقدام به انجام خاکبرداری در محوطه اطراف پایگاه کوهستانی هلال احمر در منطقه دشت میشان در کوهستان الوند کرده‌اند و با توجه به حساسیت ورزشکاران و طبیعت‌دوستان در این زمینه، هیئت کوهنوردی استان نیز با هرگونه اقدامی که برهم زننده نظم طبیعی باشد، به شدت مخالف است.


وی با بیان اینکه دشت میشان یکی از اماکن طبیعی پربازدید همدان است اضافه کرد: دشت میشان هر هفته پذیرای تعداد زیادی از کوهنوردان است به همین دلیل با هرگونه تغییر و تخریب در آن مخالف هستیم.








تا حد امکان توان خود را از مبادی ذیربط برای جلوگیری از تخریب کوهستان الوند و دشت میشان اقدام خواهیم کرد

چشمه قصابانی با بیان اینکه تا حد امکان توان خود را از مبادی ذیربط برای جلوگیری از این امر به کار خواهیم گرفت، ادامه داد: در خصوص تخریب صورت گرفته در حریم این پایگاه و در نزدیکی پناهگاه اول میدان میشان باید گفت، این محوطه چون در دروازه شمال شرقی دشت میشان واقع شده، به نوعی دروازه ورودی این منطقه بر روی کوهنوردان و طبیعت‌دوستان است.


وی تصریح کرد: از سوی دیگر در چشم‌انداز دشت رو به شهر قرار گرفته که هر گونه تغییر ساختار می‌تواند علاوه بر تغییر در نوع چیدمان طبیعی افق دید گردشگران و بازدیدکنندگان را نیز برهم بزند.


سخنگوی هیئت کوهنوردی همدان وجود پایگاه هلال احمر و مقر امداد و نجات کوهستان را بسیار مناسب دانست و گفت: ارائه کمک‌های این نهاد به صورت تعاملی در این منطقه و در مواقع لزوم به کوهنوردان قابل تقدیر است؛ اما چگونگی توسعه و فضاسازی اطراف این پایگاه جای بحث دارد که هیئت کوهنوردی نیز پیگیر مقابله با تخریب‌های ناشی از ساخت و ساز در این منطقه است.



وی با اشاره به انتقادهای کوهنوردان و علاقمندان به طبیعت در این خصوص به هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی، گفت: طی چند روز اخیر مباحثی از سوی این افراد مطرح شده که چرا هیئت از این تخریب جلوگیری نکرده است؟


وی در پاسخ به هجمه انتقاداتی که در طول هفته به هیئت کوهنوردی شده، گفت: محیط کوهستان متعلق به هیچ گروه یا فردی نیست و این امر در باره هیئت‎های ورزشی نیز صادق است، پس اعمال قانون و هرگونه اقدام در مقابل هر فعالیت در کوهستان جز با پیگیری از طرف هیئت به نحو دیگری مقدور نیست.








چشمه‌قصابانی: اقدامات شتابزده و غیرکارشناسی صرفاً به تشویش اذهان عمومی ختم می‌شود

چشمه‌قصابانی با بیان اینکه اقدامات شتابزده و غیر کارشناسی صرفاً به تشویش اذهان عمومی ختم می‌شود، گفت: هیئت کوهنوردی به محض شنیدن خبر تخریب، در کوتاهترین زمان ممکن موضوع را از طریق راهکارهای قانونی پیگیری کرده و تا حصول نتیجه رایزنی لازم نیز ادامه خواهد داشت.


وی ادامه داد: ایجاد زیرساخت در راستای پشتیبانی و توسعه ورزش کوهنوردی و حمایت از طبیعت‌گردی و توریسم بسیار مفید فایده خواهد بود.


مسئول انجمن کوهنوردی دانشگاه آزاد اسلامی در استان همدان اظهار کرد: انجام هرگونه پروژه رفاهی، تفریحی یا خدمات‌رسانی باید با استفاده از روش‌های به‌روز و بررسی‌های کارشناسانه دقیق صورت پذیرد تا کمترین آسیب را در پی داشته باشد.


وی گفت: یک حرکت غیر اصولی ضمن ایجاد عواقب ناگوار می‌تواند شروع کننده روند نابسامانی باشد که هر بار با توجیه حرکت اشتباه قبلی وضع را خراب و خراب‌تر خواهد کرد.


به گزارش آنا از ابتدای سال جاری هلال احمر استان همدان در یک اقدام قرار است پایگاه موجود امداد و نجات خود را توسعه دهد که در این زمینه مجبور به خاکبرداری زیادی در دشت میشان شده است.



انتهای پیام/

برچسب ها: گردشگران
ارسال نظر
هلدینگ شایسته