دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نشست مشترک هیات‌های داوری ایرانی و خارجی جشنواره شهر

نشست مشترک هیات‌های داوری ایرانی و خارجی جشنواره فیلم شهر با سفرای کشورهای مختلف شب گذشته (11 خردادماه) با حضور رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، رییس موسسه تصویر شهر، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و سینماگران ایرانی در هتل استقلال تهران برگزار شد.
کد خبر : 21397

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، در ابتدای این نشست محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران ضمن خوشامدگویی به میهمانان گفت: «وقتی از شهر سخن می‌گوییم، مهمترین و برجسته‌ترین وجه و امر آن، هویت است. شهر در حقیقت یک شبکه عظیم ارتباطات انسانی و اجتماعی هویتساز است که خود نیز برآمده‌ از هویت است.»


وی ادامه داد: «شهر تنها یک فضا یا مجموعه‌ای از فضاها نیست. شهر، مکان و مجموعه‌ای فرهنگی، اجتماعی، هویتی و انسانی است. مکانی است که در آن شهروندان خاطرات، میراث و افتخارات مشترک و همچنین آرزوها، آرمان ها و امیدهای مشترک دارند.»


رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با بیان مشخصات پایتخت ایران اسلامی گفت: «وقتی از شهر تهران سخن می‌گوییم، سخن از شهری با تاریخی کهن و فرهنگ و تمدنی فنی و مردمانی مهربان و خون گرم است؛ شهری با عواطف، احساسات و آرزوهای مشترک. شهری که روزهایی تماما به نگارخانه‌ای عظیم تبدیل می‌شود و مردمش در طول روز در یک کالبد هنری زندگی می‌کنند. در گوشه‌ای دیگر بیش از صدهزار نفر در یک استادیوم ورزشی جمع می‌شوند و شادی و تفریح دارند؛ در کناری دیگر برجسته‌ترین کنسرت‌ها برگزار می‌شود و در ایامی از سال نیز سراسر تجلی اعتقادات دینی و معنوی است. این روزها نیز شهر تهران میزبان یک رویداد مهم بین‌المللی در حوزه سینما است؛ یعنی پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر.»


وی سپس درباره جشنواره فیلم شهر اظهار کرد: «جشنواره فیلم شهر نه تنها تجلی اندیشه‌ها، احساسات، آرمان‌ها و امیدهای مشترک یک شهر است، بلکه مظهر امیدها، دغدغه‌ها، احساسات و عواطف مشترک ملت‌ها است.»


صلاحی با تاکید بر وضعیت نابسامان جهان امروز یادآور شد: «امروز در جهان، دو گروه هنر را تخریب می‌کنند. یک گروه غیرمستقیم و یک گروه مستقیم. گروه اول، مجموعه‌ها و جریان‌های منفعت‌طلبی هستند که از هنر برای اهداف تامین منافع مادی و کسب قدرت بهره برده و به اشاعه بی‌اخلاقی، خشونت، افراطی‌گری، تنفر، توهین به ادیان، نژادپرستی، بی‌عدالتی، تبعیض، جنگ و تروریسم می‌پردازند. پروژه‌ هالیوودیسم نمونه بارز این جریان و تفکر است.»


وی ادامه داد: «گروه دوم که خود زائیده و برآمده از برنامه‌ریزی‌ها، اندیشه‌ها، آموزش‌ها، و تبلیغات گروه اول هستند، به طور مستقیم فرهنگ، هنر و تمدن را هدف قرار داده‌اند که نمونه بارزشان گروه‌های تروریستی تکفیری همانند گروه تروریستی داعش هستند که به طور مستقیم به تخریب آثار، میراث و مکان‌های فرهنگی و هنری اقدام می‌کنند.»


وی سپس با تاکید بر اهمیت جایگاه هنر در ارزش‌های ایرانی و اسلامی بیان کرد: «در شرایط امروز جهان، موضوع فرهنگ و هنر در شهر تهران جزو اولویت‌های اصلی است. هم در جهت توسعه زیرساخت‌ها و امکانات فرهنگی و هنری تلاش جدی و موثری انجام شده و امروز شهر تهران از امکانات خوبی در این حوزه برخوردار است و هم در جهت توسعه و پیشرفت سینمای معناگرا، معنوی، اخلاق‌گرا و صلح طلب.»


رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران سپس با تاکید بر جایگاه و اهمیت برگزاری سالانه جشنواره فیلم شهر خاطرنشان کرد: «شهر به عنوان یک هویت، پیام دارد. امروز جشنواره فیلم شهر، پیام تهران است. اینک تهران، پیامی مهم برای مردم سراسر جهان دارد؛ پیام همدلی، صلح، مهربانی، دوستی، گفت‌وگو و همکاری برای مبارزه با خشونت و افراطی‌گری. این پیام جمهوری اتسلامی ایران، پیام سینمای ایران و پیام شهر تهران است.»


محمود صلاحی در پایان سخنانش ضمن خوشامدگویی مجدد به میهمانان خارجی و آرزوی داشتن سفری خوب در تهران اظهار کرد: «با پشتیبانی و تمهید شهردار تهران، قرار است این جشنواره به رویدادی سالانه تبدیل شود.»


حقیقی: با استقبال هنرمندان غیرایرانی، جشنواره فیلم شهر، گوی سبقت را از دیگر جشنواره‌های سینمایی کشور ربود


در بخش دیگری از این نشست، سیاوش حقیقی دبیر جشنواره نیز با ابراز خرسندی از حضور در سینماگران ایرانی و خارجی در کنار یکدیگر و در قالب جشنواره شهر اظهار کرد: «جشنواره بین‌المللی فیلم شهر رویدادی است که به ابتکار و همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، به ناگهان و با اطلاع‌رسانی نه چندان پرحجم و پررنگی در سطح بین‌المللی و گسترده آغاز به کار کرد و به همت همکاران سخت کوش در بخش بین‌الملل و بر خلاف انتظار و پیش‌بینی، با حجم قابل ملاحظه‌ای از آثار روبه‌رو شد؛ به گونه‌ای که در مدتی کوتاه بیش از 300 اثر خارجی به دبیرخانه رسید که پس از بررسی، 298 اثر منطبق با مقررات جشنواره بود.»


وی ادامه داد: «این تعداد اثر بین‌المللی و چنین استقبالی از سوی هنرمندان غیرایرانی برای شرکت در جشنواره فیلم شهر، گوی سبقت را از بسیاری از دیگر جشنواره‌های سینمایی کشور ربود»


وی افزود: «در میان آثار پذیرفته شده فیلم های مختلف و در قالب‌های مختلف وجود داشت؛ فیلم‌های سینمایی، داستانی بلند و کوتاه، مستند بلند و نیمه بلند و انیمیشن. این آثار از بیش از پنجاه کشور به دست ما رسید که شما بزرگواران نمایندگان معزز این کشورها هستید. این حجم از فیلم‌های رسیده و کشورهای شرکت‌کننده ضمن ایجاد خوشوقتی و شادمانی برای ما، وظیفه و نقشه‌ راه آینده‌ ما را نیز برای ما تبیین و روشن کرد.»


دبیر پنجمین جشنواره فیلم شهر اظهار کرد: «این جشنواره با سرفصل‌هایی انسانی و در موضوعات شهری و شهروندی جای تلاشی بسیار فراتر و گسترده‌تر دارد. برگزاری این دوره از جشنواره و تجربیات به دست آمده روشن کرد که باید حجم اطلاع‌رسانی و نوع و رنگ آن را در سطح بین‌المللی افزایش دهیم؛ روشن کرد که باید آماده پذیرایی از میهمانان و آثار بیشتری باشیم و روشن کرد که در زمینه سینما و فیلم، فضایی دو سویه با تعداد زیادی از کشورهای دور و نزدیک فراهم است؛ کشورهایی که با زمینه‌های فرهنگی مشترک، زمینه‌های هنری برای داد و ستد معنوی و آسمانی متقابل داریم و ما باید به عنوان سرزمینی با تمدنی دیرینه و چندهزار ساله در این تعامل پیشقدم و پیشگام باشیم.»


حقیقی در پایان خاطرنشان کرد: «حضور همه شما میهمانان گرانسنگ که نمایندگان سیاست، اجتماع، فرهنگ، ادب، هنر، تمدن و ترقی کشورتان هستید، را ارج نهاده و از آثار فاخر هنرمندان کشور متبوعتان استقبال می‌کنیم.»


در پایان این مراسم و پس از صحبت‌های حقیقی، امیر اسفندیاری مدیر بخش بین‌الملل جشنواره فیلم شهر میهمانان و داوران جشنواره را معرفی کرد.


در این نشست علاوه بر دست‌اندرکاران پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، سینماگران و مدیران ایرانی همچون علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، سیدرضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما، محمد خزاعی دبیر جشنواره مقاومت، امیر سمواتی، محمود گبرلو، مهرداد اسکویی، پوران درخشنده، محمدحسین حقیقی، محمدرضا عباسیان، احمدرضا معتمدی، مجید رضابالا، علیرضا امینی، کامران ملکی، مصطفی رزاق‌کریمی، مرتضی رزاق‌کریمی و... و همچنین مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و میهمانان خارجی جشنواره از جمله دبورا یانگ دبیر نقدهای بین‌الملل هالیوود ریپورتر، کریشتف زانوسی کارگردان نامدار لهستانی، بری نویدی تهیه‌کننده ایرانی آمریکایی، پروفسور دینا یوردانوفا رییس دانشکده سینمای دانشگاه سنت اندروز، ایان کریستی منتقد و مدرس سینما و کارولین اوتو عضو هیات مدیره انجمن فیلمنامه نویسان اروپا از آلمان، میرولیوب ووکوویچ کارگردان صربستانی و یوتا ویله مدیرعامل انجمن فیلم کوتاه آلمان و... حضور داشتند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب