دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 شهريور 1396 - 16:43
از سوی معاون وزیر کشور صورت گرفت؛

ابلاغ دستورالعمل ایمنی برای مساجد و حسینیه‌ها

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، درآستانه ماه محرم و آغاز ایام عزاداری سالار شهیدان، طی نامه‌ای دستورالعمل ایمنی تکایا و مساجد را برای اجرا درکشور به استانداری‌های سراسر کشور ابلاغ کرد.
کد خبر : 213873

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از مدیریت بحران کشور، در نامه اسماعیل نجار، معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خطاب به استانداران سراسر کشور آمده است: با توجه به شروع ماه محرم، ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت ابا عبدا... حسین (ع) و احتمال وقوع حوادث مختلف از جمله حادثه آتش سوزی در محل مساجد و تکایا، بدین وسیله موارد ایمنی به منظور ارتقاء ایمنی اماکن عمومی و اجراء در کل کشور اعلام می‌‌شود.


اهم توصیه‌های ایمنی ذکر شده در این دستورالعمل در زمینه‌های استفاده از برق و انشعابات، وسایل گرمایشی، انبار و آبدارخانه، راه‌های خروج، سامانه اعلام حریق و آتش نشانی بدین شرح است:


۱- استقرار بنا‌های تجمعی در همه موارد باید به نحوی باشد که در‌های اصلی ورود و خروج آن‌ها دست کم با یک راه همگانی بطور مستقیم باز شود.


۲- راه‌های خروج باید دارای ظرفیت کافی برای تخلیه همزمان تمام متصرفان باشد.


۳- در فضا‌های تجمعی پرتراکم مانند زیارتگاه‌ها، مساجد، حسینیه‌ها، نمازخانه‌ها به ازای ۵۰ تا ۳۰۰ نفر دودرب خروج دورازهم، از ۳۰۰ تا هزار نفر سه خروجی و بیشتر از هزار نفر نفر چهار خروجی پیش بینی شود.


۴- رعایت فاصله مناسب سیم، اتصالات وادوات برقی ازمواد و مصالح قابل اشتعال (پرده-فرش-تابلو ...) الزامی است.


۵- هرفیوز برق باید استاندارد بوده واستفاده از فیوز‌های تقویت شده و غیر استاندارد جدا خودداری شود همچنین اخذ انشعابات متعدد از یک پریز برق ممنوع است.


۶- استفاده از لامپ‌های برق ولتاژ بالا و بدون حباب و حفاظ ممنوع است.


۷- قبل از استفاده از وسایل گرمازا ازاستاندارد وسالم بودن آن اطمینان حاصل شود.


۸- درصورت استفاده ازبخاری‌های نفتی باید قبل از پرکردن منبع سوخت اقدام به خاموش کردن آن کرد.


۹- دراخذ انشعاب ازلوله کشی گاز حتماً از شیلنگ‌های فشارقوی مخصوص و بست مناسب استفاده شود.


۱۰- رعایت حداقل یک متر فاصله بین وسایل گرمازا و لوازم قابل اشتعال (پشتی-فرش- پرچم...) الزامی است.


۱۱- درقسمت طبخ حتماً باید معابر خروج سریع خدمه تدارک دیده شود.


۱۲- در تمامی قسمت‌ها به ویژه محل طبخ غذا حتماً باید به اندازه کافی کپسول‌های آتش نشانی سیار موجود باشد و کارکنان با طریقه استفاده ازآن‌ها آشنا باشند.


۱۳- از ورود کودکان به قسمت طبخ غذا جلوگیری شود.


۱۴- درصورت نیاز به نگهداری مواد نفتی و سیلندر‌های گاز مکان مناسب خارج از فضای عمومی در نظر گرفته شود.


۱۵- کفراژبندی (سازه غیرمقاوم) بایستی به نحوی محاسبه گردد که تحمل بار مرده و بار زنده احتمالی که برروی آن گذاشته میشود داشته و به وسیله سیم بکسل و وسایل مناسب برروی زمین مهار شود. به صورتی که در صورت وزش تند باد امکان تخریب و واژگونی آن وجود نداشته باشد.


۱۶- درصورت استفاده از بخاری‌های گازی وپس از نصب بخاری و اطمینان از عملکرد صحیح آن‌ها مراقبت شود که شیرفلکه گاز مخصوص دستگاه در معرض دستکاری بچه‌ها و آسیب‌های فیزیکی قرار نگیرد.


۱۷- قبل از بهره برداری ازدستگاه حرارت زا مانند: بخاری‌ها سیستم حرارت مرکزی و امثالهم دودکش را نظافت واز بازبودن مسیر دودکش اطمینان حاصل کنند.


۱۸- دودکش‌ها درناحیه منتهی به فضای باز باید مجهز به کلاهک باشند تا ازافتادن اجسام داخل دودکش وهمچنین کوران هوا در زمان وزش تندباد‌ها مصون باشند.


۱۹- دودکش نبایستی درمجاورت پرده ومواد قابل اشتعال قرار گیرد و ازمحل کاملاً امن با ساختار غیرقابل اشتعال عبور داده شود.


۲۰- ایجاد شبکه آب رسانی آتش نشانی در مساجد و حسینیه‌ها ضروری بوده و بایستی به نحوی طراحی و نصب شود که امکان پوشش دهی لازم را به کلیه نقاط داشته و ظرفیت مخازن آن با توجه به فاصله ایستگاه آتش نشانی محل تعیین وحداقل برای مدت (۱۵ دقیقه) درنظر گرفته شود.


۲۱- نصب سیستم اعلام حریق اتوماتیک درمساجد و حسینیه‌ها که به صورت دائمی الزامی است.


۲۲-رعایت صرفه جویی در مصارف آب در همه بخش‌ها با توجه به شرایط کم آبی.


۲۳-نظارت بر رعایت اصول ایمنی در محل طبخ غذا و انبار‌های پشتیبانی در مراسم عزاداری در خصوص سیستم‌های برق رسانی و گاز رسانی.


۲۴-رعایت موازین بهداشتی با همکاری مراکز بهداشت به ویژه در زمینه تهیه و توزیع آب و غذا.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته