دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 شهريور 1396 - 10:52
مروری بر روزنامه‌های عرب‌زبان منطقه

تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای / نقشه اسرائیل برای ایجاد دولت فلسطینی در اردن

نقشه جدید اسرائیل برای تشکیل دولت فلسطین در خارج از سرزمین‌های اشغالی، دستور رهبر کره‌شمالی برای توسعه سلاح هسته‌ای و گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای؛ از موضوعاتی است که مورد توجه ویژه رسانه‌های عرب زبان قرار گرفته‌‌‌‌‌‌‌ است.
کد خبر : 211170

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، عناوین مهم روزنامه‌های عرب‌زبان منطقه را در زیر می‌خوانید:


ایجاد دولت فلسطینی در اردن/ اخوان‌المسلمین نشست مشترک سران آفریقا-اسرائیل را تحریم کرد



روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم در گزارشی نوشت: «بزرگ‌ترین احزاب مخالف اردن اعلام کردند که این پادشاهی جایگزینی برای هیچ کس نیست و فلسطین بخشی از تاریخ اعراب و مسلمانان است.»


طبق این گزارش، حزب جبهه عمل اسلامی که شاخه‌ای از اخوان‌المسلمین به‌شمار می‌رود نسبت به سکوت مجامع عربی نسبت به برگزاری کنفرانسی که در مرکز تحقیقات اسرائیل با عنوان «ایجاد دولت فلسطینی در اردن» برگزار شد، اعلام کردند.


در این راستا جبهه عمل اسلامی در یادداشتی خطاب به سران تعدادی از کشورهای آفریقایی، از آن‌ها خواسته است تا نشست «آفریقا-اسرائیل» را که قرار است در ماه اکتبر (مهر) در جمهوری توگو برگزار شود تحریم کنند، چرا که این نشست می‌تواند بر موضوع فلسطین و ارتباط میان امت‌های عربی و اسلامی با کشورهای مشارکت کننده تاثیرگذار باشد.


دستور رهبر کره‌شمالی: به توسعه سلاح هسته‌ای ادامه دهید



روزنامه الاخبار چاپ لبنان در گزارشی نوشت: «باوجود فشارهای فزاینده غرب علیه پیونگ‌یانگ، کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی به دانشمندان و کارشناسان هسته‌ای کشورش دستور داد تا به مدرن‌سازی و توسعه سلاح هسته‌ای ادامه دهند. این در حالی است که آلمان خواهان میانجی‌گری و ورود به مذاکراتی شبیه به آنچه که به توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای بزرگ منجر شد، است.»


کیم جونگ اون از تلاش‌های دانشمندان و کارشناسان هسته‌ای کشورش که سهم زیادی در موفقیت آزمایش اتمی اخیر داشتند، قدردانی کرد و به آن‌ها دستور داد سلاح هسته‌ای را توسعه دهند. وی از آن‌ها خواست در راستای تقویت توان هسته‌ای کره‌شمالی فعالیت‌های علمی خود را افزایش دهند و گفت: «آزمایش اخیر بمب هیدروژنی پیروزی بزرگی برای ملت کره‌شمالی بود.»


آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی ایران را به توافق هسته‌ای تایید می‌کند



روزنامه الوطن، چاپ سوریه نوشت: «نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از امروز (دوشنبه) در وین آغاز می‌شود و بررسی گزارش جدید مدیرکل آژانس در تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای یکی از موضوعات آن است.»


نشست روز دوشنبه شورای حکام در ساعت 10:30 دقیقه (به وقت محلی) با سخنرانی یوکیو آمانو آغاز می‌شود و مدیرکل آژانس ساعت 14:30 در کنفرانسی خبری شرکت می‌کند.


گزارش فصلی جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران پنج‌شنبه گذشته منتشر شد و در اختیار اعضای شورای حکام آژانس قرار گرفت. مدیرکل آژانس در این گزارش بار دیگر تایید کرد که ایران به همه تعهدات خود در توافق هسته‌ای پایبند بوده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته