دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 شهريور 1396 - 15:20
دبیر فدراسیون شنا در گفت و گو با آنا

پیش بینی اتفاقات غیرمنتظره را نداشتیم/برای ورزشکارانی که اعزامشان لغو شد برنامه های زیادی داریم

دبیر فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو گفت: عدم مجوز پرواز برفراز کشورهای همسایه به ما باعث شد تا مسابقات ازبکستان را دست بدهیم.
کد خبر : 210878

محسن سمیع زاده دبیر فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو در گفت و گو با خبرنگار ورزشی آنا درباره عدم اعزام تیم‌های‌شنا، شیرجه و واترپلوی ایران به مسابقات رده‌های سنی قهرمانی آسیا در ازبکستان گفت: «ماهیت این اتفاق برای همه ما ناخوشایند بود و با همه ورزشکاران و مربیانی که ماه ها در اردو حضور داشتند اما در نهایت نتوانستند به این مسابقات اعزام شوند ابراز همدردی می کنیم و مطمئن باشند که فدراسیون هم مانند آنها از این اتفاق به شدت ناراحت است.»


وی ادامه داد: «این مسابقات برای فدراسیون از اهمیت بالایی برخوردار بود و تیم های ملی ما از سوم فرودین ماه در اردوهای متمرکز و غیر متمرکز حضور داشتند تا با آمادگی کامل در این رقابت ها نتایج شایسته ای کسب کنند اما متاسفانه برخی اتفاقات غیرقابل پیش بینی همه برنامه های ما را بهم ریخت و واقعا فکرش را هم نمی کردیم که در این اعزام این مشکلات به وجود بیاید.»


دبیر فدراسیون شنا در ادامه به اتفاقاتی که در این اعزام به وجود آمده بود،اشاره کرد و گفت: «همانطور که همه می دانند ازبکستان کشور توریستی نیست و از ایران به این کشور پرواز مستقیم ندارد از همین روی تصمیم گرفتیم در ابتدا از کشور دیگر به اربکستان برسیم. قرار بر این شد از مسیر مسکو به کشور تاجیکستان برویم و از آنجا به همراه تیم به ازبکستان برسیم. در حالی که همه برنامه ریزی ها انجام شده بود به یک باره خبر دادند که پرواز مسکو کنسل شد؛ اتفاقی که ما اصلا پیش بینی آن را نمی کردیم. بعد از لغو سفر مسکو تصمیم بر آن شد که ورزشکاران از طریق هوایی به مشهد بروند و از آنجا به صورت زمینی به مسابقات اعزام شوند که البته با توجه به خطرات احتمالی که ممکن بود در سفر زمینی برای آنها به وجود بیاید از این کار صرفه نظر کردیم و راه های دیگر برای اعزام این ملی پوشان امتحان کردیم که یکی از آنها پرواز چارتر بود.»


وی ادامه داد: «برای این پرواز هماهنگیها انجام شد و مجوزهای داخلی هم گرفتیم و حتی ساعت پرواز هم به ما اعلام کردند و قرار براین بود از طریق فرودگاه مهرآباد ابتدا به مشهد رفته و سپس عازم ازبکستان شویم. البته در این میان به ما اعلام کردند که مجوز هوایی برای کشورهای که قرار است هواپیما ایران بر فراز آنها به سمت ازبکستان پرواز کنند لازم است و باید این مجوز صادر شود تا اجازه پرواز به ما داده شود. در این مدت ورزشکاران دو الی سه ساعت در فرودگاه معطل شدند و وقتی هنوز بلاتکلیف بودند به سمت خوابگاه آزادی رفتند.متاسفانه تمام اظهار نظراتی که در برخی شبکه های اجتماعی مطرح شده مبنی بر سرگردانی طولانی مدت ورزشکاران در خیابان های اطراف فرودگاه همگی کذب محض است. از همان فرودگاه اتوبوسی در اختیار گرفتیم تا ملی پوشان راهی خوابگاه شوند و ما هم پیگیر اعزام بودیم. همه کارها انجام شد حتی ما کارت پرواز هم گرفتیم و برای اعزام آماده شده بودیم که ناگهان خبر رسید مجوزهای لازم برای پرواز برفراز برخی کشورهای به ما داده نشده است و از همین روی اعزام ما در دقیقه نود لغو شد.»


سمیعی زاده عنوان کرد: «البته بعد از آن مجوز از سوی کشورها صادر شد اما ما روز اول مسابقات را از دست داده بودیم و می توانستیم از روز دوم در این رقابت ها شرکت کنیم که البته دیدیم به صلاح نیست بازیکنان با این اضطراب در این مسابقات شرکت کنند. متاسفانه این مشکل تنها مخصوص ایران نبود و کشورهای دیگر هم با این مشکل روبه رو شده بودند که برخی مانند ما از اعزام خودداری کردند و برخی کشورها در این رقابت ها شرکت کردند.»


وی در پاسخ به اینکه فدراسیون نمی توانست زودتر ملی پوشان را به این مسابقات اعزام کند تا این مشکلات به وجود نیاید،گفت: «کشور ازبکستان از نظر زمانی با کشور ما نیم ساعت اختلاف دارد و از همین روی از نظر اسکان و مسائل فنی برنامه ما از قبل تدارک دیده شده بود. واقعا ما فکر نمیکردیم با این اتفاقات غیرقابل پیش بینی روبهرو شویم. از چند وقت پیش برای اعزام ملی‌پوشان بلیت‌های انفرادی گرفتیم که همه بلیت‌ها 10 روز قبل از مسابقات باطل شد و به ما گفتند که باید بلیت‌ها را به صورت گروهی بگیریم. به هر حال با تلاش‌هایی که صورت گرفته شده بود جا برای کمتر از نصف نفرات مهیا شده بود. این اولین باری نیست که ملی پوشان ما به کشور خارجی برای شرکت در مسابقات اعزام می شوند و به هیچ عنوان فکر نمی کردیم که این مسائل به وجود بیاید در پرواز چارتر سازمان هواپیمایی کشور، وزارت امور خارجه و وزارت ورزش و جوانان نهایت همکاری را با ما داشتند اما یکی از کشورهای اجازه عبور از هواپیما از فراز کشورش را نداد و از همین روی اعزام ما لغو شد.»


وی در پایان گفت: «‌ما در فدراسیون همه تلاشمان را کردیم که تیم به مسابقات اعزام شود به خصوص اینکه برخی ملی پوشان اولین سفر خارجی خودشان را تجربه می کردند و این اتفاق آنها را ناراحت کرد اما واقعا فدراسیون در این اتفاقات هیچ تقصیری نداشت؛ وقتی پول پرداخت شده و همه کارهای رزرو انجام شده فکر نمی کردیم که چنین اتفاقی بیافتد. به هر روی ما در تلاش هستیم که ملی پوشان را به مسابقات دیگر اعزام کنیم؛ مسابقات وردکاپ که سطحش از مسابقات ازبکستان به مراتب بالاتر است در مهرماه در کشور قطر برگزار می شود و ما در تلاش هستیم که ملی پوشان را به آن رقابت ها اعزام کنیم، برای شیرجه روها هم درصدد یک اردوی مشترک در ترکیه هستیم. همچنین برای ملی پوشان واترپلو هم دعوت نامه ای از کشور گرجستان برای ما ارسال شده که آنها اردوی مشترک با این کشور داشته باشند که به دنبال کارهای تدارکاتی آن هستیم.»


انتهای پیام/

برچسب ها: ازبکستان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته