دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 شهريور 1396 - 10:26
زیبایی های ایران را بشناسیم/

آبشاری با قدرت جادویی دفع ملخ

در مواجه با آبشار آب ملخ اسم عجیب ‌آن است که گردشگران را جذب می‌کند، اسمی که سوال برانگیز است و جوابش هم ساده است؛ ترکیبات خاص موجود در آب، تمام ملخ‌های مهاجم را در جا نابود می‌‌کند. این روستا و چشمه آن به همین دلیل آب ملخ می‌نامند.
کد خبر : 210166

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، یکی از جذاب‌ترین بخش‌های هر سفر، بازدید و گذراندن ساعاتی در هوای مطلوب و مناظر طبیعی و بکر هر استان است. از دیرباز عادت مردم بر این بوده که در کنار خانواده به پیک‌نیک در فضای باز می‌روند و با انجام بازی‌های محلی و تهیه غذاهایی سبک و ساده ساعاتی خوش را در طبیعت سپری کنند.


در این میان استان اصفهان یکی از مناطق دیدنی و جذاب برای گردشگران محسوب می‌شود چراکه با وجود بناهای قدیمی، معماری ویژه‌اش، بازار قدیمی، صنایع دستی و جاذبه‌های طبیعی که دارد می‌توان هر مسافر را برای گذراندن زمان بیشتر در این استان ترغیب کند.


با گذر از شهرهای اصفهان و سمیرم به سمت یاسوج، به روستای آب ملخ در دامنه کوه دنا نزدیک می‌شویم. روستای آب ملخ چشمه‌های پرآبی دارد که آب آن از ذوب شدن برف کوه دنا تامین می‌شود و در فصل بهار و تابستان تفریحگاهی برای گردشگران است.


این روستا که به تخت سلیمان و یا آب ملخ نیز مشهور است. گفته می‌شود قریب به یک قرن پیش بخش زیادی از کوه دچار ریزش می‌شود و مانع از عبور آب می‌شود و بر همین اساس آب در همان بستر قبلی خود راهی تونل مانند به طور تقریبی هشتاد متر باز می‌کند تا به جریان خود ادامه دهد.




با توجه به این‌که یکی از جذابیت‌های این آبشار آب گوارا و چشمه جوشان آن است که هر بیننده را به وجد می‌آورد، بومیان این منطقه هم آب این آبشار را به دلیل ترکیبات خاصش باعث از بین رفتن ملخ‌های مهاجم می‌دانند و به همین دلیل هم از آن برای دفع آفت‌های کشاورزی استفاده می‌کنند.


عنوان تخت سلیمان بر این آبشار نیز بخاطر قطعه سنگ بزرگ و طبیعی است که همانند یک پل روی رودخانه قرار گرفته و دو دره را به یکدیگر متصل کرده است. از دهانه غار طبیعی که در تخت سلیمان وجود دارد، چشمه‌ای با آب زلال و گوارا می‌جوشد و از اطراف این تخت به رود پایین دست آن می‌پیوندد و همین امر نیز بر زیبایی و جذابیت‌های بصری آن هرچه بیشتر می‌افزاید.



این آبشار شامل دو بخش است، بخش اول آن از دل کوه جاری شده و بخش دوم طاقدیسی سبز رنگ است که مثل پل روی رودخانه ماربر خم شده است.


اگرچه آبشار آب‌ملخ در فصل پاییز هم زیبایی‌های غیرقابل وصفی دارد اما گفته می‌شود که بهترین زمان بازدید از آبشار آب ملخ، فصل‌های بهار و تابستان است و گردشگران می‌توانند در دو فصل از سال از زیبایی‌های دوچندان این آبشار لذت ببرند.






انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته