دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دو خبر از جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی

نماینده مجلس تهیه‌کننده تئاتر شد

نمایش «گیل‌گمش مرگی هست» به کارگردانی آلبرت کوچویی و به تهیه‌کنندگی یوناتن بت‌کلیا نماینده آشوریان مجلس در هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی روی صحنه رفت.
کد خبر : 210092

به گزارش گروه فرهنگی آنا به نقل از ستاد خبری جشنواره،نمایش «گیل‌گمش مرگی هست» در چهار اپیزود روی صحنه رفت، کارگردانی اپیزود اول را کوچویی و تهیه‌کنندگی آن را یوناتن بت کلیا برعهده دارد. این نماینده مجلس روز گذشته 14 شهریورماه با حضور در مجموعه تئاتر شهر به تماشای این نمایش در سالن سایه نشست.


مضمون و قصه هریک از اپیودهای با یکدیگر تفاوت داشت و هریک از آنها براساس داستان‌های متفاوت به اجرا درآمد. «ریموند فوسکا در جستجوی زندگی جاویدان» به کارگردانی و بازخوانی مهدی لطفی در اپیزود دوم، «درخت زندگی» با طراحی مهدی بهبودی در اپیزود سوم و «سه سرود به زبان رومانو» با بازخوانی نصرت‌اله زرگر در اپیزود چهارم به صحنه رفت.


مدیرکل هنرهای نمایشی: دایره پژوهش نمایش‌های آیینی سنتی گسترش یابد


مراسم رونمایی کتاب‌های هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی عصر سه‌شنبه 14شهریورماه با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی در سالن کنفرانس مجموعه تئاترشهر برگزار شد.


مهدی شفیعی مدیر اداره کل هنرهای نمایشی، با ابراز خرسندی از رونمایی چند عنوان کتاب هم‌زمان با جشنواره هدف اصلی این رویداد را کشف، حفظ و صیانت از نمایش‌های آیینی و سنتی دانست و گفت: «به طور کلی آیین و رسوم ارزشمند است و باید پیگیر آن باشیم.»



وی اشاره‌ای به آرزوی محمدحسین ناصربخت قائم مقام دبیر جشنواره داشت که تاسیس پژوهشکده آیینی سنتی است و افزود: «دبیرخانه کانون نمایش‌های آیینی سنتی دایر است و این آرزو خیلی دور از دسترس نیست. وظیفه کانون همین است که بسیاری از مباحث انتشارات را مدیریت کند و پیگیر آن باشد. برگزاری جشنواره آیینی سنتی نیز یکی از مهم‌ترین وظایف کانون است. اگر این جشنواره برگزار نمی‌شد بسیاری از فعالانی که در حال حاضر می‌شناسیم و تجربیات خود را به نسل آینده انتقال می‌دهند ناشناس مانده بودند. »


مدیرکل هنرهای نمایشی ضمن قدردانی از انتشارات برای پیگیری چاپ این عناوین خواستار گسترده‌تر شدن فعالیت دیگر محققان عرصه نمایش‌های آیینی سنتی شد و اظهار داشت: «نباید فقط شاهد چاپ کتاب از چند پژوهشگر باشیم بلکه این فضا گسترش یابد و تمامی هنرمندان پژوهشگر این فرصت را پیدا کنند تا اثر خود را چاپ کنند. همان‌گونه که از هنرمند 5 تا 85 ساله در جشنواره نمایش اجرا می‌کند در حوزه پژوهش نیز باید این دایره گسترش یابد.»


شفیعی با گله‌مندی از دانشگاه‌ها که در حوزه پژوهش فعال نیستند، تصریح کرد: «کانون نمایش‌های آیینی سنتی فعالیت‌های تاثیرگذار و درخشانی دارد. کانون باید دایره حوزه تحقیق و پژوهش را گسترش دهد و با دانشگاه ارتباط مستمری داشته باشد. در فاصله دو سال بین جشنواره به مباحث پژوهشی، تحقیقی و آموزشی بپردازد. مباحثی که دبیر جشنواره همیشه به آن‌ها تاکید دارد.»


وی با تاکید بر این که نباید رونمایی کتاب‌های آیینی سنتی به جشنواره منحصر شود، گفت: «از این فعالیت ارزشمند با تامین بودجه حمایت می‌کنیم تا در طول سال استمرار داشته باشد.»


مدیرکل هنرهای نمایشی ضمن قدردانی از نویسندگان حاضر در مراسم، اظهارامیدواری کرد این روند هم‌چنان تا قبل از برگزاری جشنواره دوره بعد ادامه داشته باشد و شاهد انتشار کتاب‌های بیشتری باشیم.


شفیعی همچنین پیشنهاد داد موقعیتی فراهم شود تا کتاب‌هایی که توسط دیگر انتشارات در حوزه نمایش‌های آیینی سنتی به چاپ می‌رسند نیز رونمایی شوند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته