دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
محمدحسین ناصربخت در گفت‌وگو با آنا:

مجموعه مقالات جشنواره تئاتر آیین سنتی تاپایان سال منتشر می‌شود

دبیر بخش پژوهش و سمینار جشنواره تئاتر آیین سنتی دستاوردهای ششمین سمینار جشنواره را تشریح کرد.
کد خبر : 210084

محمدحسین ناصربخت دبیر بخش پژوهش و سمینار جشنواره تئاتر آیین سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا در خصوص چگونگی برگزاری سمینارها گفت: «ششمین سمینار آیینی سنتی با محوریت تعزیه و نقالی برگزار شد. در این دوره مقالات به دو شکل به جشنواره راه پیدا کردند که اول از طریق فراخوان است که زمینه حضور پژوهشگران جوان را فراهم کرد و دیگری از طریق دعوت ستاد خبری جشنواره بود که باعث شد شاهد حضور پیشکسوتان نیز باشیم. ترکیب سمینار متنوع بود و جوانان در کنار اساتید توانستند مقالات خود را ارائه کنند.»


وی اظهار کرد: «از اتفاقات این دوره جشنواره، این بود که برخلاف دیگر سمینارها که پژوهش‌های تحلیلی توصیفی در آنها ارائه می‌شد، در این دوره به معرفی و شناسایی گونه‌های نمایشی و تاریخچه پیدایش نمایش‌های آیینی سنتی پرداخته شد و همچنین نمایش‌های آیینی سنتی بویژه تعزیه و نقالی از منظر علوم دیگر مورد بررسی قرار گرفت.»


دبیر بخش پژوهش و سمینار جشنواره تئاتر آیین سنتی در سخنانش تاکید کرد: «در سمینارهای جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی پژوهش‌هایی کاربردی داشتیم و پژوهشگران پروژه‌هایی را پیشنهاد کردند که به کار مشترک و این‌که چگونه می‌توان اسناد را ضبط و پخش کرد اشاره داشت. یکی از پیشنهادها به کار مشترک ایران و کره و دیگری به همکاری پژوهشگران ایرانی با پرتغالی درباره سیاه‌بازی مربوط می‌شد.»


وی افزود: «11 پژوهشگر دعوت شده به سمینار، تجارب‌شان درخصوص حفظ سنت و ایجاد آرشیو را با مسئولان جشنواره در میان گذاشتند و در خصوص میراث نمایش‌های سنتی‌شان صحبت کردند.»


ناصربخت دیگر خروجی ششمین سمینار جشنواره آیینی سنتی را چاپ کتاب مجموعه مقالات معرفی کرد و افزود: «برخلاف دوره‌های پیشین زمان چاپ کتاب مقالات در دوسال آینده نخواهد بود، بلکه با توجه به قول‌هایی که مدیر اداره کل هنرهای نمایشی داده است، مقالان را تا پایان سال جاری منتشر خواهیم کرد. البته این امر با توجه به این‌که مقالات اساتید ایرانی در جریان سمینار و پرسش‌هایی که در آن مطرح می‌شود در دست تکمیل قرار می‌‌گیرد. اساتید ایرانی خواسته‌اند تا فرصتی برای تکمیل مقالات به آنها داده شود، سپس این مقالات ما ارائه شود. در حال حاضرمقالات خارجی در دسترس ما قرار گرفته و صرفا باید ترجمه شود.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته