دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 شهريور 1396 - 12:32
پوتین در کنفرانس خبری:

امکان اخراج 155 دیپلمات آمریکایی از روسیه/ مردم کره‌شمالی علف می‌خورند ولی سلاح هسته‌ای را کنار نمی‌گذارند

رئیس‌جمهوری روسیه در کنفرانسی خبری در پایان نشست بریکس گفت، روسیه آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی را که اقدامی تحریک‌آمیز است به‌شدت محکوم می‌کند.
کد خبر : 209652

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از وب‌سایت شبکه الجزیره، ولادیمیر پوتین در پایان نشست سران بریکس در شهر شیامین چین، در کنفرانسی خبری گفت: «تحریم‌ها علیه کره‌شمالی کارساز نخواهد بود چرا که مردم این کشور حاضرند علف بخورند ولی از (سلاح) هسته‌ای دست نکشند.»


وی اعمال تحریم‌های جدید علیه پیونگ یانگ را بی‌فایده‌ و غیرسازنده دانست و افزود: «روسیه آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی را که اقدامی تحریک‌آمیز است به‌شدت محکوم می‌کند. مردم کره‌شمالی نباید در فضایی از ناامنی و نگرانی زندگی کنند و باید با دولت این کشور گفت‌وگو کرد.»


پوتین مقایسه‌ای میان اوضاع کنونی کره‌شمالی و اوضاع عراق در سال 2003 انجام داد و گفت: «در آن زمان بریتانیا و آمریکا به ادعای اینکه بغداد سلاح هسته‌ای در اختیار داردف حمله‌ای را علیه این کشور ترتیب دادند.»


او نسبت به تکرار این حادثه نسبت به کره‌شمالی هشدار داد و تصریح کرد: «صدام از تولید سلاح هسته‌ای خودداری کرده بود ولی او و نزدیکانش کشته شدند و عراق نابود شد به این بهانه که سلاح هسته‌ای تولید می‌کرد. کره‌شمالی نباید این (حادثه) را فراموش کند.»


پوتین تاکید کرد گنجاندن نام روسیه در فهرست تحریم، همراه با کره‌شمالی و ایران اقدامی ساده‌لوحانه است.


او درباره اوضاع سوریه گفت: «اوضاع میدانی در سوریه به نفع نیروهای دولتی این کشور در جریان است و در زمانی به سر می‌بریم که گفته می‌شود تروریست‌ها شکست خورده‌اند. شما می‌دانید قلمرو در کنترل نیروهای دولتی در یک سال و نیم یا دو سال اخیر گسترش یافته و این روند در حال پیشرفت است.»


رئیس‌جمهوری روسیه در ادامه از دعوتش به مصر خبر داد و گفت: «زمان دقیق این سفر به‌زودی مشخص می‌شود، سفری که می‌تواند در روابط دو کشور پیشرفت ایجاد کند. روابط روسیه و مصر رو به رشد است. عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر از من خواست تا به قاهره سفر کنم و من در زمانی مناسب این سفر را انجام خواهم داد.


وی درباره ازسرگیری پروازها میان دو کشور افزود‌: «ما تلاش‌های مصر را برای برقراری امنیت مسافران و پروازها شاهد بوده‌ایم و خواهان این هستیم که پروازهای میان دو کشور به‌طور کامل ازسرگرفته شود.»


رئیس‌جمهوری روسیه گفت کشورش حق واکنش نشان دادن به اقدامی که واشنگتن در زمینه بازرسی از ساختمان‌های دیپلماتیک روسیه در سن‌فرانسیسکو انجام داد را برای خود محفوظ می‌داند. این امکان وجود دارد که مسکو فرمان اخراج چندین نفر از دیپلمات‌های آمریکایی را صادر کند.


رئیس‌جمهوری روسیه گفت کشورش حق واکنش نشان دادن به اقدامی که واشنگتن در زمینه بازرسی از ساختمان‌های دیپلماتیک روسیه در سن‌فرانسیسکو انجام داد را برای خود محفوظ می‌داند. این امکان وجود دارد که مسکو فرمان اخراج چندین نفر از دیپلمات‌های آمریکایی را صادر کند.


وی افزود:‌ «امکان دارد روسیه 155 دیپلمات آمریکا را از خاک خود اخراج کند ولی تاکنون چنین تصمیمی را اتخاذ نکرده است.»


ولادیمیر پوتین در ادامه به آمریکا نسبت به در اختیار گذاشتن سلاح‌های مرگبار به اوکراین هشدار داد و گفت: «این اقدام به افزایش کشتار در منطقه و گسترش خشونت در دیگر مناطق منجر می‌شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته