دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 شهريور 1396 - 13:47
دستاوردهای پژوهشی واحد یزد در گفت‌وگو با آنا تشریح شد

تولید لباس‌های هوشمند در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی یزد

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد گفت: گسترش کارگاه بافندگی با هدف تجاری‌سازی و تولید پارچه‌هایی با ویژگی خاص نظیر ضد باکتری، مقاوم در برابر حریق و آب‌گریز و دوخت و دوز لباس‌های ویژه نظیر البسه هوشمند برای کاربردهای نظامی را در دستور کار داریم.
کد خبر : 209369

شهرام شریفی - وسعت حوزه پژوهشی و وظایف محوله به این معاونت در دانشگاه بسیار فراتر از دیگر معاونت هاست. چند سالی است نام دانشگاه کارآفرین و ترکیباتی همچون؛ «تولید ثروت از علم»،«دانش بنیان»،«دانشگاه نسل سوم و چهارم» و «درآمدزایی» شنیده می‌شود و مهم‌تر از همه محل پرورش و به نتیجه رسیدن فرمایش‌های مقام مظعم رهبری در دانشگاه‌ها همچون تولید، اشتغال و اقتصاد مقاومتی نیز در این حوزه است.


مسیر معرفی خروجی‌های موفق دانشگاه در حل معضلات صنعت، ارائه دستورالعمل های کارگشایی و کارآفرینی، انجام طرح‌های تحقیقاتی و نگارش کتاب های مفید برای طالبان علم همه از حوزه پژوهش دانشگاه می گذرد و بدون شک نقش بلوغ رسانی فکری و علمی و آموزشی زبان بازار وظیفه ای حساس و انجام آن بسیار ارزشمند است.


دکتر نوید نصیری‌زاده معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد که خود دانشیار است با فعالیت بیش از یک سال در این حوزه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا و با اعتقاد به رشد همگن و همه جانبه در حوزه پژوهش دانشگاه به سوالات ما پاسخ گفته است:


دکتر! پژوهش در دانشگاه را تعریف کنید.


پژوهش در دانشگاه همانند درختی با باروری و ثمردهی علمی است و عواملی چون شناخت صحیح از حوزه تحقیق، در اختیار داشتن ابزار مطالعه و پژوهش، پشتیبانی علمی کارگاهی و آزمایشگاهی، اعتماد صنعت، حمایت دولت و تعهد و تخصص منجر به ثمردهی آن خواهد شد و این به نتیجه نخواهد رسید مگر آنکه رشد یکنواخت و یکدست اتفاق بیفتد.



درباره فعالیت های صورت گرفته در حوزه پژوهش واحد یزد برای‌مان بگویید.


عضویت در شبکه آزمایشگاهی و فناوری های راهبردی ریاست جمهوری، اخذ مجوز سه مجله با عنوان جستارنامه، سنجش از دور راداری و نوری و نشریه علمی، پژوهشی هنرهای کاربردی و مهم‌تر از همه راه اندازی 2 مرکز تحقیقات غذا و شیرینی با توجه به پتانسیل بومی یزد در تولید شیرینی و شیمی و محیط زیست به دلیل در اختیار داشتن اعضای هیأت علمی متبحر از جمله این فعالیت‌هاست.


پس از بررسی های کارشناسانه با در نظر گرفتن اولویت بومی و منطقه و رفع نیاز آنان 5 مرکز تحقیقات با عنوان‌های گردشگری، هنر و معماری، فرآورده های ارگانیک و گیاهان دارویی، منابع آب جوی و فنون تعدیل محیطی، مدیریت مالی و کسب و کار در حال تأئید در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی است.


تولید آفت‌کش طبیعی، یکی از افتخارات دوران حضور شما در حوزه پژوهشی است چگونگی دستیابی دانشگاه به این فرآیند را توضیح دهید.



استان یزد دومین استان کشور از نظر وسعت سطح زیر کشت محصولات گلخانه ای است و قطعاً چنین عنوانی دستخوش استفاده از سموم آفت‌کش بود تا محصولات در برابر حمله عوامل بیولوژیکی مصون بمانند و این نیاز بار مالی زیادی را به کشور وارد می کند و موجب برون رفت سرمایه هست. در پاسخ به فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصادی مقاومتی، تیم بسیار مجرب در گروه گیاهپزشکی دانشگاه به سرپرستی دکتر امید جوهرچی موفق به تولید کنه که همان آفت کش طبیعی است شد و این نخستین تولید بومی کنه بود که در دانشگاه آزاد اسلامی یزد رخ داد و موجب اخذ سفارش از شهرهای مختلف شد. مهندس عامری معاون حفظ نباتات کشور دستیابی به این موفقیت را در بازدید خود بسیار ارزشمند توصیف کرد.


یکی از شاخص های مهم حوزه پژوهشی راه اندازی مراکز رشد و حضور شرکت های دانش‌بنیان است در این زمینه واحد یزد چه فعالیت هایی داشته است؟


استقرار بیش از 17 شرکت و 2 شرکت دانش‌بنیان با مجوز علمی ریاست جمهوری و پیگیری در راستای اخذ مجوز 3 شرکت دانش‌بنیان دیگر از جمله فعالیت‌ها در این بخش است در حالی که 3 شرکت نرم افزاری محصول آماده عرضه به بازار دارند و شرکت آمایش محیط بارز از شرکت های مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد یزد نسبت به تجاری‌سازی بتادین از محصولات شرکت داروسازی نانو کیمیا اقدام کرده است.



با افزایش بودجه پژوهشی دانشگاه با اصلاحات اساسی و با طول عمر بالا نسبت به احیای کارگاه بافت و دوخت واحد یزد نیز اقدام کردیم و گرد و خاک از چهره دستگاه های دوخت و دوز فرو ریخت و اکنون کارآفرینی و تجاری سازی آن آغاز شده است.


موزه جانورشناسی از دیگر اقداماتی بوده که حوزه پژوهشی دانشگاه با همکاری دانشکده کشاورزی و محیط زیست جایگاه کم توجه موجود در آن دانشکده را به گنجینه ای به نام موزه جانور شناسی تبدیل کرد و خوشبختانه در چندین نوبت مورد بازدید دانش آموزان نیز قرار گرفت.



از فعالیت های در دست اقدام در واحد یزد چند نمونه ذکر کنید و آیا در بین دانشگاهها با فعالیت خاص شناخته می شوید؟


پرواضح است که تداعی نام شهر یزد در اذهان یادآور شیرینی و ترمه و نساجی است و رسالت بومی و منطقه پایه گذاران این نهاد علمی حفظ و احیا و ترویج صنعت نساجی بود و ایجاد دانشکده نساجی واحد یزد بعد از دانشگاه امیرکبیر در کشور یکی از افتخارات این دانشگاه است، بنابراین حفظ این افتخار را با گسترش کارگاه بافندگی با هدف تجاری سازی و تولید پارچه هایی با ویژگی خاص نظیر پارچه های ضد باکتری، مقاوم در برابر حریق و آب گریز و دوخت و دوز لباس های ویژه نظیر البسه هوشمند برای کاربردهای نظامی در دستور کار داریم.



در زمینه رباتیک نام دانشگاه آزاد اسلامی یزد، نشانی خاطره انگیز از توفیق و موفقیت های کلان در کشور و جهان است و آخرین افتخار کسب شده، در اختیار داشتن مقام نخست مسابقات 2017 ژاپن در یکی از سخت ترین گروه های این مسابقات است. دانشگاه آزاد اسلامی یزد با هدف ترویج دانش رباتیک در بین دانش آموزان حمایت دانشی خود را با عقد تفاهم نامه همکاری با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد. رایزنی های متعددی برای سرایت این دانش به صنعت نیز آغاز شده تا بتوان باری از دوش صنعت و بازار کار برداشت.



در زمینه ترویج دانش کشاورزی، راه اندازی گلخانه به منظور تولید گیاهان دارویی با چشم انداز راه اندازی کارگاه تولید اسانس های دارویی ویژه با قابلیت جایگزینی با سموم آفت کش در دست اقدام است. هر چند خداحافظی با سموم آفت کش و صرف هزینه میلیون دلاری و خروج ارز از کشور و وابستگی به کشورهایی نظیر هلند در واحد یزد برداشته شده اعضای هیأت علمی کوشای این دانشگاه اما با تلاش شبانه روزی قصد تولید بسته آفت کش طبیعی را به صورت کامل دارند تا برای نخستین بار در کشور یک بسته جامع آفت کش طبیعی را به کشاورزان تحویل دهیم.


واحد یزد در زمینه تولید رزین های پلیمیری نیز با بهره مندی از اعضای هیأت علمی توانای گروه شیمی با مرتبه استادتمامی، دانشیاری و استادیاری گام های بلندی را برداشته و در آینده ای نزدیک انواع پلاستی سایزر را روانه بازار خواهد کرد.


در مورد اقدام دکتر ولایتی در افزایش بودجه پژوهشی و جذب نخبگان توضحیاتی بفرمایید.


حضور دکتر ولایتی و انتصاب وی در هیأت امنا و موسس دانشگاه آزاد اسلامی نقطه عطف و ادامه مسیر گذشته است. وی شخصی دانشمند، کاربلد و علم شناس بوده و به خوبی می داند جاده اصلی رشد و کمال امروز دانشگاه حرکت در مسیر پژوهش است و پژوهش بدون حضور نخبگان به تکامل نخواهد رسید و از این رو بودجه پژوهشی دانشگاه 12درصد افزایش پیدا کرد و قطعا این افزایش بودجه موجبات رشد دانشگاه و مسیر جذب نخبگان را هموارتر خواهد کرد.


واحد یزد در زمینه تولید رزین های پلیمیری با بهره مندی از اعضای هیأت علمی توانای گروه شیمی با مرتبه استادتمامی، دانشیاری و استادیاری گام های بلندی را برداشته و در آینده ای نزدیک انواع پلاستی سایزر را روانه بازار خواهد کرد

فعالیت دانشجویان و اعضای هیأت علمی در حوزه پژوهش دانشگاه متبوع خود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


دانشگاه آزاد اسلامی دارای پتانسیل های خوبی است و بستر مناسب فعالیت پژوهشی وجود دارد اما ترغیب و تغییر تفکر اعضای هیأت علمی در انجام پژوهش های کاربردی باید با جدیت بیشتری به حرکت در بیاید. بر این باورم دانشجو دنباله رو استاد خود در زمینه پژوهش است و این استعداد در میان دانشجویان به وفور یافت می شود.


ترغیب اعضای هیأت علمی واحد یزد برای انجام طرح های برون دانشگاهی و پژوهش های غیر کتابخانه ای اتفاق افتاده و رابطه حضور دانشگاه در صنعت و تبادل و مراوده مجموعه استان با دانشگاه آزاد اسلامی و حمایت های آنها در بالاترین سطح خود قرار دارد و این همدلی و همکاری نقطه طلایی است تا بتوانیم نیازهای پژوهشی صنعت، بازار کار و حضور پرفایده و اثرگذار دانشگاهیان را در جامعه داشته باشیم.


و حرف آخر...



مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی مولود انقلاب است و زحمات زیادی کشیده شده تا امروز شاهد چنین مدیریت شبکه ای بالنده باشیم. باور به استفاده از ظرفیت های کلان دانشگاه بود که شبکه عظیم ساها را به وجود آورد و یقین دارم با مدیریت دکتر ولایتی، دکتر رهبر با پیشینه مدیریت درخشان و دکتر موسی خانی با سابقه طولانی و اثرگذار در کشور در حوزه پژوهش شاهد روزهای خوش و طلایی باشیم.


اعتقاد دارم دانشگاه وارد میدان بزرگی شده که فرصت های زیادی را با ورود به این میدان با خود همراه دارد. کارآفرینی، تجاری سازی، حضور موفق در عرصه های ورزشی، حضور افتخارآفرین در عرصه های علمی و اختراعات و برگزار کردن همایش های نفیس، همه اتفاق های مبارکی است که رخ داده و دستاوردهای طلایی را رقم زده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته