باید داشتههای ملی خود را باور کنیم/ تئاتر از حالت کلوپی بودن بیرون آمده است
به گزارش گروه فرهنگی آنا از ستاد خبری هیجدهمین جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی، علی مرداخانی در آیین افتتاحیه ششمین سمینار نمایشهای آیینی و سنتی گفت: همواره گفتهایم که تئاتر مقوم فرهنگ است و امیدواریم به این موضوع در نمایشهای آیینی و سنتی توجه ویژهای شود.
وی ادامه داد: در این سالها راهبرد اصلی ما این بوده که بتوانیم معرفتی عمومی نسبت به تئاتر ایجاد کنیم، البته فضای موجود و رشد کمی و کیفی نمایشهای روی صحنه نیز نشان میدهد که تئاتر ما از حالت کلوپی بودن بیرون آمده و با کمیت و کیفیت قابل ملاحظه آن روبهرو هستیم به طوری که در حال حاضر شبانه 118 نمایش در تهران روی صحنه میرود.
مرادخانی همچنین در سخنانش بر ضرورت توجه به مباحث هویت ملی اشاره کرد و یادآور شد: در دورهای بیشتر نمایشنامههای غیرایرانی روی صحنه میرفتند که ایرادی هم نداشت زیرا تئاتر، هنری جهانی است اما امروزه استفاده از نگاه نمایشنامهنوسان خودمان، یکی از چالشهای مهم ماست و دوستان ما در مرکز هنرهای نمایشی کوشیدهاند بیشتر به این حوزه و بخصوص در حوزه نمایشهای آیینی و سنتی توجه کنیم.
وی ادامه داد: در کشورمان دستمایههای اصیلی داریم که در وهله نخست باید خودمان آنها را باور کنیم و در مرحله بعدی بتوانیم آنها را به دیگران معرفی کنیم تا اگر هنرمندی از خارج از کشور به ایران آمد و خواستار دیدن یک نمایش ایرانی بود، بتوانیم کاری درخور را به او نشان دهیم.
معاون هنری افزود: راهبرد اصلی ما این است که تئاتر بتواند معرفت عمومی جامعه را ارتقا دهد و داشتههای خودمان را معرفی کند. این موضوع در آینده باید بیشتر مورد توجه باشد چراکه در حال حاضر جوانان زیادی به بدنه تئاتر ما میپیوندند.
در ادامه مهدی شفیعی مدیر ادراه کل هنرهای نمایشی نیز جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی را متنوعترین رویداد فرهنگی کشور دانست و با برشمردن بخشهای گوناگون این جشنواره، از بخش جوانههای نمایشی به عنوان یکی از ویژگیهای مهم این دوره جشنواره یاد کرد که با هدف معرفی و ترویج نمایشهای آیینی و سنتی در بین کودکان و نوجوانان طراحی شده است که در آن 11 نقال کودک حضور دارند که از این میان 6 نفر دختر هستند.
وی ادامه داد: اداره کل هنرهای نمایشی همه توان خود را برای توجه به نمایش های آیینی و سنتی مصروف داشته و دارد هرچند در این زمینه ایرداهایی هم داریم اما ظاهرا برخی نهادها که باید در این حوزه فعال باشند، این مسئولیت را فراموش کردهاند و کسی هم در این زمینه از آنها پرسشی نمیکند و این در حالی است که 60 مرکز آموزش عالی در تئاتر داریم که دست کم 20 مرکز آن فعال هستند و باید پژوهش جزو سرفصلهای آنان باشد اما چه پژوهشی از آنان دیدهایم؟!
سپس داوود فتحعلی بیگی دبیر جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی در سخنانی گفت: خوشحالم بذر این جشنواره که در سال 68 با 12 نمایش آن را کاشتیم، به مرحلهای رسیده که امروز نزدیک به 550 اثر متقاضی شرکت در بخشهای گوناگون جشنواره هستند.
وی با ابراز خرسندی از رشد کمی و کیفی آثار شرکت کننده در جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی ادامه داد: در بسیاری از کشورها برای نمایشهای آیینی و سنتیشان یک وازرتخانه دارند اما در اینجا فقط یک دفتر داریم بدون اینکه هنرستان یا رشته تخصصی دانشگاهی برای آموزش این هنرها داشته باشیم و امیدوارم تا دیر نشده این روزی ما نیز به تحقق برسد.
انتهای پیام/