دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 شهريور 1396 - 09:03
آنا گزارش می‌دهد

آشنای دولت تدبیر کجاست

حجت‌الاسلام دکتر حسام‌الدین آشنا، روحانی 53 ساله‌ای است که چند سالی است لباس روحانیت را کنار گذاشته و ردای سیاست به تن کرده‌است.
کد خبر : 205677

خبرگزاری آنا- گروه سیاسی: حجت‌الاسلام دکتر حسام‌الدین آشنا، روحانی 53 ساله‌ای است که چند سالی است لباس روحانیت را کنار گذاشته و ردای سیاست به تن کرده است. وی اکنون استاد و عضو هیات‌ علمی دانشگاه امام صادق(ع) است و از انتخابات سال 92 به عنوان عضو هسته مرکزی ستاد انتخاباتی حجت‌الاسلام حسن روحانی، مشاور رسانه‌ای روحانی در مناظره‌های انتخاباتی 92 و مشاور رئیس‌جمهور در امور فرهنگی در کنار روحانی فعالیت داشته است.


آشنا در سن 16 سالگی به عضویت سپاه پاسداران شهرکرد درآمد و 17 سالگی کارمند رادیو اهواز شد. وی کارشناسی‌ارشد «معارف اسلامی و تبلیغ» و دکتری «فرهنگ و ارتباطات» از دانشگاه امام صادق(ع) است. عنوان رساله دکتری آشنا «فرهنگ، ارتباطات و سیاست خارجی: دیپلماسی فرهنگی آمریکا در ایران 1332 تا 1357» بوده است.


وی در سال ۱۳۶۷ با دختر آیت‌الله دری نجف‌آبادی ازدواج کرد، خطبه عقد آشنا را رهبر معظم انقلاب اسلامی خواندند.


حسام الدین آشنا در دوره مسئولیت دری نجف‌آبادی به معاونت روحانیون وزارت اطلاعات منصوب شد. پس از آنکه رئیس دولت اصلاحات با انتصاب محسنی اژه‌ای به معاونت ویژه وزارت اطلاعات مخالفت کرد، دری نجف‌آبادی آشنا را به این مقام گمارد؛ اما وی چندان علاقه ای ندارد به این سابقه خود افتخار کند. پس از مناظره با حجت الاسلام پناهیان در برنامه دیروز امروز فردا در سال 93 در وبلاگ خود مسئولیت مدیرکل اطلاعات قم را تکذیب کرد و نوشت: «حسام الدین آشنا هیچگاه در شهر قم مدیر کل نبوده است. تنها در دانشگاه امام صادق علیه السلام به مدت ۸ سال مدیر کل امور پژوهشی بوده است.»


آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه مشهد و از استادان و مسئولان دانشگاه امام صادق(ع) در گفت‌وگویی درباره ماجرای کنار گذاشتن لباس روحانیت توسط حسام‌الدین آشنا، گفته بود: «دوستی بنده و آقای آشنا به سال‌های قبل که ایشان در دانشگاه امام صادق(ع) مشغول به تحصیل بود و بنده مسئول دانشگاه بودم بر می‌گردد، ایشان در دانشگاه معمم و ملبس به لباس روحانیت شد اما لباس روحانیت را درآورد و بنده نیز اعتراض کردم که چرا این کار را کردید و آقای آشنا در پاسخ گفتند «کاری که من انجام می‌دهم تناسبی با لباس روحانیت ندارد نه پیش نمازم نه منبری و کاری که کسوت روحانیت داشته باشد را ندارم پس چه ضرورتی دارد که این لباس خدمت را بپوشم.»


آشنا در یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نقش قابل توجهی در حضور رسانه‌ای روحانی به ویژه در جریان مناظرات انتخاباتی داشت و با طراحی رنگ انتخاباتی بنفش و نمادسازی«کلید» برای روحانی، توانمندی خود را نشان و حکم مشاور رئیس جمهور در امور فرهنگی را به خود اختصاص داد.


وی همچنین سرپرستی مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری را برعهده دارد.


حسام‌الدین آشنا از جمله دولت‌مردانی است که حضور فعالی در شبکه‌های اجتماعی دارد و گاهی این حضور منجر به جنجال‌سازی شده است.


کاندیداها باید مثل سگ از مجری بترسند!


مشاور رسانه‌ای روحانی خطاب به دست‌اندرکاران صداوسیما می‌گوید: «مجری صداوسیما نباید یک‌شبه خلق شده باشد، اگر آن مجری در چهار سال گذشته، برنامه‌های بسیار قوی و با مداخله قدرتمند و با دانش زیاد اجرا کرده باشد، مردم ‌به مجری اطمینان می‌کنند و این باعث می‌‌شود تا به سازمان صداوسیما هم اطمینان کنند. متاسفانه اجازه ندادیم در این چهل سال مجری‌هایی در صداوسیما تربیت شوند که تک تک کاندیداها از آنها مثل سگ بترسند‌ و بدانند اگر حرف بی‌ربط بزنند آن مجری چه می‌کند. این نیست که کاندیداها فقط برای مجری احترام قائل نباشند، بلکه آنها سازمان صداوسیما و ستاد انتخابات کشور را دور می‌زنند». بعد از تذکر یکی از حاضران در جلسه آشنا می‌گوید: «نگفتم که سگ چه‌کسی است!»


وی نیمه اردیبهشت امسال هم در یک پست تلگرامی، نسبت به سخنان اخیر حسین دهباشی سازنده مستند تبلیغاتی حسن روحانی در سال 92، ابراز ناراحتی کرد.


اظهارات جنجالی درباره رأی اعتمادنمایندگان


پس از آنکه در ۳۰ مهرماه ۱۳۹۳، محمود نیلی احمدآبادی طی نامه‌ای توسط رئیس جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس معرفی شد، موجی در مجلس برای مخالفت با وی شکل گرفت که در ۶ آبان ۱۳۹۳، با واکنش حسام الدین آشنا همراه شد. او در صفحه شخصی فیس بوک خود با اشاره به جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی دولت نوشت: «نمایندگان محترم مجلس فردا انتخابی راه گشا را در پیش رو دارند؛ این عزیزان می‌توانند: میانِ رفتن زیر بار سلطه گفتمانی اقلیت مطلق پایداری و استقلال مجلس از افراط گرایان یکی را انتخاب کنند. میان راهبرد همراهی یا عدم همراهی قوا یکی را انتخاب کنند. میان خواسته دانشگاهیان و خواسته‌های باج خواهان یکی را انتخاب کنند. آقای دکتر نیلی احمدآبادی وزیر پیشنهادی ریاست جمهوری نه اهل فتنه است نه بی تجربه و نه ناشناخته او یک جرم بیشتر ندارد دانشگاه را برای دانشگاهیان می‌خواهد نه برای سیاستمداران.»


این اظهارات آشنا با واکنش شدید نمایندگان مجلس مواجه شد و به نیلی احمدآبادی رأی اعتماد ندادند.


مجلس در سطحی نیست که درباره برجام نظر دهد!


حسام الدین آشنا در گفتگو با «نسیم» در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی عقیده دارند توافق حاصل شده باید به تایید مجلس برسد بر این اساس آیا دولت توافقنامه نهایی را برای اخذ نظر مجلس به آن ارجاع می‌دهد یا خیر گفت: مسئله مذاکرات هسته‌ای چیزی است که در سطح کلان نظام مطرح می‌شود. در مورد مذاکرات هسته ای هرچه در سطح کلان نظام مصلحت دیده شود همان انجام می شود و روشن است که هدایت این مذاکرات با مقام معظم رهبری، مدیریت آن با رئیس‌جمهور و اجرای آن با وزارت خارجه است. بنابراین وقتی ما در این سطح داریم صحبت می‌کنیم و طراحی می‌کنیم تشخیص اینکه چه چیزی نیاز به مصوبه مجلس دارد یا به مصوبه آن نیاز ندارد نه در حد تعدادی از نمایندگان مجلس است نه در حد رسانه ها و نه در حد دلواپسان است، بلکه در حد کسانی است که هدایت، طراحی مدیریت و اجرای آن را بر عهده دارند.


اهانت به کارگردان فیلم‌های تبلیغاتی روحانی در انتخابات 92


آشنا در این یادداشت با بیان اینکه «بیانات چند سال گذشته آقای حسین دهباشی درباره نقش‌شان در انتخابات 1392 نسبتِ اندکی با واقعیت دارد»، سازنده مستند انتخاباتی روحانی در سال 92 را «متوهم» خطاب کرد و نوشت: اگرچه ایشان باید خود مسئولیت توهمات‌شان را برعهده بگیرند اما لازم است برای خودشیفتگی و جلب توجه هم حدودی قائل شوند.


حسین دهباشی سازنده فیلم‌های تبلیغاتی حسن روحانی در انتخابات 92، در گفت‌وگویی اظهار کرده بود: «هیچ‌کس تصور نمی‌کرد آقای روحانی رئیس‌جمهور شود بنابراین کسی اطراف او نبود چون کسی احتمال نمی‌داد رئیس جمهور شود لذا من رئیس تبلیغات شدم؛ چون کسی طمع در این نداشت که با آقای روحانی عکس یادگاری داشته باشد چون تصور نمی‌کرد اقبالی داشته باشد.»


دهباشی همچنین با این بیان که متن‌های سخنرانی حجت‌الاسلام روحانی را در سال 92 می‌نوشته است، خاطرنشان می‌کند: 28ــ27 جمله طراحی شده بود که قرار بود آقای روحانی بگوید، مثلاً جمله «هم چرخ سانتریفیوژها باید بچرخد هم چرخ زندگی مردم» را من طراحی کرده بودم و می‌خواستیم به هر صورت که شده آقای روحانی بگوید. همچنین «من جمله من سردار نیستم، وکیلم» را طراحی کرده بودم که آقای روحانی کمی آن را اصلاح کرد و گفت: «من سرهنگ نیستم، حقوقدانم» این جملات برای من بود.


اظهارنظر آشنا درباره کاندیداتوری سردار سلیمانی


آشنا در یادداشتی کوتاه در صفحه مجازی خود با اشاره به مطرح شدن نام سردار سلیمانی به عنوان نامزد ریاست جمهوری آینده نوشت: «بگذاریم حاج قاسم در قله اسطوره ای دفاع از حریم و حرم بماند؛ نگذاریم او را چون محسن و باقر به کارزار کلید و گازانبر بکشانند».


از این یادداشت آشنا درباره سردار سلیمانی برداشت‌های مختلف و حاشیه‌سازی شده است.



و همه اینها تنها بخشی از مطالب حاشیه‌ساز منتشر شده از سوی این مشاور روحانی است که حالا مشخص نیست در دولت دوازدهم چه جایگاهی خواهد داشت.


به گزارش آنا فعالیت‌های این چهره جنجالی دولت یازدهم بعد از انتخابات 96 آرام آرام کاسته شد و می‌توان گفت خبری از مطالب جنجالی آشنای دولت تدبیر نیست، برخی شنیده‌ها از کم شدن اختیارات سابق این مشاور روحانی در دولت دوازدهم خبر می‌دهد و هنوز مشخص نیست که آیا روحانی باز هم حکم مشاوره به وی می‌دهد یا قرار است آشنا در مسئولیت جدید و مهم‌تری ایفای نقش کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته