دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مرداد 1396 - 16:27
عبدخدایی:

هدف از انتشار اسناد کودتای 28 مرداد، زیر سوال بردن روحانیت است

دبیر کل جمعیت فدائیان اسلام با اشاره به افشای توطئه آمریکا و انگلیس در ماجرای 28 مرداد 1332، گفت: هدف اصلی استکبار از انتشار اسناد کودتای 28 مرداد ، زیر سوال بردن روحانیت است.
کد خبر : 205112

به گزارش حوزه احزاب خبرگزاری آنا، محمد مهدی عبد خدایی، دبیر کل جمعیت فدائیان اسلام امروز در جمع بازاریان تهران و در مسجد امام (ره) با اشاره به افشای توطئه آمریکا و انگلیس در ماجرای 28 مرداد 1332، گفت: در ابتدا باید به این نکته توجه نمود که کشور اسلامی ایران در زمان کنونی قدرتمندترین کشور در منطقه خاورمیانه است و رهبر این کشور، یک روحانی است. از گذشته تا کنون استعمار و استکبار بر این عقیده بوده است که برای اینکه بتواند اهداف خود را به پیش ببرد ، باید ذهن مردم به به سمت دیگری معطوف نماید.


وی افزود: انتشار کنونی اسناد سازمان سیا در خصوص اتفاق 28 مرداد سال 1332 و ادعای دست داشتن آیت ا.. کاشانی دراین کودتا تنها نشان از این مسئله است که استکبار جهانی بخوبی به قدرت کشور اسلامی ایران و رهبر آن که یکفرد روحانی است پی برده است و در تلاش برای به انزوا کشاندن روحانیون است.


دبیر کل جمعیت فدائیان اسلام ادامه داد: باید توجه داشت که در هر شکستی یک اشتباه وجود دارد که منجر به شکست میگردد. دولت دکتر مصدق نیز در سال 1332 شکست خورد و این شکست مولود اشتباهات بزرگ ایشان بود.دکتر مصدق بر این عقیده بود با همکاری با آمریکاییها میتواند انگلیس را از کشور بیرون کند و در این راه امتیازات فراوانی به آمریکاییها داد ، اما در پایان آنها همانگونه که انتظار میرفت ماجرای 28 مرداد را بوجود آوردند.


وی با بیان اینکه شکست ایران در جنگ با روسیه منجر به امضا قرار داد ننگین ترکمنچای شد، افزود: یکی از مزایای این قرار داد برای طرف روس ، گسترش امور اقتصادی در کشور ایران بود اما روحانیت آگاه ایران با تاسی از امام سجاد (ع) بعنوان اولین کسانی در دنیا مطرح شدند که مبارزات منفی را در پیش گرفتند بدین معنی که مثلا نشستن بر روی صندلیهایی که روسها وارد میکردند را حرام اعلام کردند و یا تناول قند کلوخه را نیز همینطور حرام اعلام نمودند.


عبدخدایی با بیان اینکه تجارت روسیه در ایران به دلیل عدم مصرف مردم با شکست مواجه شد، توضیح داد: به همین دلیل آنها با کمک انگلستان راه دیگری را در پیش گرفتند و حتی نیروهای خود را در بین طلاب مدارس علمیه بعنوان دانش آموز میفرستادند تا با تطمیع برخی از افراد به مقاصد خود برسند.


وی با بیان اینکه احمد کسروی را علم نمودند تا ذهن روحانیون را به سمت دیگری بکشانند تا از مبارزات منفی آنها بر علیه اشغال ایران در امان بمانند، ادامه داد: در زمان دیگر ،شاه میخواست با گورین در فرانسه دیدار نماید ، برای اینکه ذهن مردم را منحرف نمایند شایعه دیگری در خصوص تبدیل یک انسان شرابخوار به سگ در شب عاشورا را راه انداختند.


عبد خدایی با بیان اینکه امروز که در دنیا یک کشور مستقل هستیم و وزیر امور خارجه ما با عزت در برابر وزرای 6 کشور قدرتمند جهان قرار میگیرد، تصریح کرد: استکبار احساس خطر نموده و با به میان آوردن اسناد سال 1332 سعی بر به انحراف کشاندن اذهان نسبت به روحانیت دارد. وقتی رهبر عزیز کشورمان با قدرت در برابر ادعای ترامپ مبنی بر پاره کرده برجام صحبت از به آتش کشیدن آن میکند باید انتظار داشت که آنها هم مقابله نمایند.


وی با بیان اینکه البته در کشور یکسری ضعفها موجود است اما ما قدرتمندترین کشور در سطح خاورمیانه هستیم آنهم با سرانه 2 ساعت کار مفید در روز نه مانند کره جنوبی 12 ساعت، ادامه داد:‌ واقعیت امر اینست که هدف استکبار تنها زیر سوال بردن روحانیت است. آیت ا.. کاشانی فردی بوده است که در سال 1921 در عراق در برابر انگلیسها جنگ مسلحانه انجام داده است و اگر او نبود ملی شدن صنعت نفت به نتیجه نمی رسید . آنها در ابتدا یک شخصیت ملی را سمبل مبارزه با استعمار نشان میدهند و بعد او را با کودتا برکنار میکنند و در انتها از نقش روحانیت در کودتا میگویند.


وی در پایان گفت: بنده بر این عقیده هستم که آقای دکتر مصدق،خائن نبود اما اشتباهات بسیاری داشت و دود این اشتباهات تنها در چشم ملت ایران رفت.


انتهای پیام/

برچسب ها: کودتای 28 مرداد
ارسال نظر
هلدینگ شایسته