دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 خرداد 1394 - 12:03
حمدالله محمدنژاد*

مزایای بنزین تک نرخی

قطع سهمیه سوخت یارانه‌ای گرچه هزینه ناچیزی به صاحبان خودرو تحمیل می‌کند، اما در نقطه مقابل فواید بسیاری قابل توجهی دارد که در این یادداشت برخی از آنها آورده شده است.
کد خبر : 20446

روزانه میلیون‌ها لیتر مکعب نفت خام به پالایشگاه‌ها ارسال می‌شود که با هزینه‌های بسیار گزافی به انواع سوخت تبدیل شده و بعد طی مکانیزمی در سیستم سوخت‌رسانی کشور توزیع می‌شود.


با این حال برخی مصرف‌کنندگان بی‌توجه به ارزش واقعی سوخت، آن را بی‌رویه مصرف می‌کنند و شاید هدر می‌دهند. یکی از راه‌های مدیریت مصرف سوخت، افزایش قیمت‌هاست.


قیمت‌های فعلی هنوز با قیمت واقعی سوخت در کشورمان فاصله دارد و به نظر می‌رسد مسئولان کشور این کار را براساس شرایط اقتصادی کنونی انجام داده‌اند.


یکی از مزیت‌های تک‌نرخی شدن بنزین، جلوگیری از فسادهای ایجاد شده در جایگاه‌ها است. همچنین فاصله قیمتی تمایل قاچاقچیان برای فعالیت در بخش سوخت را نیز افزایش داده بود و بخش زیادی از سوخت کشور قاچاق می‌شد. به‌نظر می‌رسد با تک‌نرخی شدن قیمت بنزین بخش قابل توجهی از این اتفاقات حل می‌شود.


از طرفی بر اساس مطالعات انجام شده توسط صندوق بین‌المللی پول، حذف کامل یارانه‌های انرژی و اخذ مالیات از سوخت‌های فسیلی باعث کاهش مرگ‌و‌میر ناشی از آلودگی هوا می‌شود. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود با تک‌نرخی شدن بنزین، تمایل به استفاده از این محصول کاهش یابد و در نتیجه با کاهش آلودگی هوا به خصوص در کلان‌شهر‌ها روبه‌رو شویم.


متاسفانه دولت‌ها هر سال میلیاردها تومان هزینه می‌کنند تا از میزان آلودگی هوا بکاهند، در حالی که با این اتفاق می‌توان امیدوار بود از میزان آلودگی کاسته شود. از این‌رو با کاهش میزان آلودگی، سلامت جامعه نیز کمتر به‌خطر می‌افتد و دولت می‌تواند از اتلاف هزینه‌های خود در این بخش جلوگیری کند.


هزینه‌هایی که در بخش‌هایی همچون راه‌بندان‌های خیابانی، مرگ‌و‌میر زودرس بر اثر آلودگی هوا، هزینه‌های بلندمدت گرمایش زمین و تاثیر آن بر شکل‌گیری تغییرات آب‌وهوایی از بین می‌رفت، حالا می‌تواند در تامین زیرساخت‌های کشور به‌کار گرفته شود.


با تامین زیرساخت‌ها می‌توان برای ایجاد اشتغال و توسعه صنایع نیز برنامه‌ریزی کرد و با این کار برای تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که اکنون از بی‌کاری رنج می‌برند، شغل ایجاد کرد.


*رئیس سابق هیأت مدیره شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته