دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت:

اصناف محور اصلی فعالیت های بانکی در کشور هستند

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: دغدغه اصلی کشور در حال حاضر ایجاد اشتغال است و دولت و جامعه هم انتظار دارند که بخشی از بار ایجاد اشتغال را اصناف عهده دار شوند در حالی که ایجاد اشتغال نیاز به سرمایه و امکانات دارد.
کد خبر : 203049

به گزارش گروه اقتصادی آنا از پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران،‌ یدالله صادقی گفت: ستاد اقتصاد مقاومتی امسال برای اصناف و بازرگانی ایجاد ۲۵۰ هزار نفر شغل درنظر گرفته است.


وی با بیان اینکه حفظ اشتغال موجود و ایجاد فرصت های جدید ضروری است، اظهار کرد: بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی و خدمات فنی نیز باید صورت بگیرد تا هم بتوان کالاهایی با مزیت رقابتی تولید کرد و هم از قاچاق کالا جلوگیری کرد.


صادقی با بیان اینکه بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی اصناف کشور موضوع مهمی است که باید به آن توجه کرد، افزود: تلاش های زیادی برای تقویت واحدهای صنفی صورت گرفته و باید حتما تسهیلات به این واحدها تزریق شود. این مساله در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی هم مطرح و تصویب شده است.


وی تصریح کرد: دکتر سیف رئیس کل بانک مرکزی معتقد هستند که اگر اصناف نباشند، اصلا سیستم بانکی وجود ندارد، و به بنده گفته اند که حضور اصناف و گردش مالی آنها بانکها را اداره می‌کند .


صادقی گفت: اکنون برای پرداخت تسهیلات به صنایع و واحدهای صنعتی کشور رقم آن مشخص می شود و برای تصویب آن در شورای پول و اعتبار مکانیزم تعریف شده است که تسهیلات در اختیار واحدهای تولیدی گذاشته می شود.


وی افزود: با صحبت های انجام شده با دکتر سیف دیگر لازم نیست برای اصناف این مراحل و بورکراسی را اصناف داشته باشیم ؛ واحدهای صنفی را مستقیما می پذیریم و در رابطه با ارائه تسهیلات به اصناف مواردی را رعایت خواهیم کرد. از جمله اینکه اگر اصناف بدهی جاری داشته باشند، همزمان با تشکیل پرونده در سیستم کارگشاهی باید نسبت به تعیین تکلیف بدهی خود اقدام کنند و یا اگر معوقات و تعهداتی را به سازمان امور اجتماعی و امور مالیاتی دارند، با نگاه تسهیل به آن توجه می شود و در این خصوص ماده ۱۸۶ هم رعایت می شود؛ اگر بدهی در شرف تعیین تکلیف باشد، این برای بانک کفایت کرده و درمورد تامین اجتماعی و امور مالیاتی نیز به همین منوال است.


صادقی افزود: برای ارائه تسهیلات به اصناف سقف نیز برداشته شده است و چنانچه سود تسهیلات برای بخش صنعت از ۱۸ درصد به ۱۶ درصد برسد، برای صنوف نیز همین نرخ اعمال خواهد شد و یا هرگونه سوبسید و یارانه ای که به صنعت تعلق بگیرد، به اصناف هم پرداخت می شود. در ستاد اقتصاد مقاومتی برای توسعه اشتغال و حفظ مشاغل موجود به مساله یکسان سازی تاکید بسیاری صورت گرفته است.


وی همچنین در خصوص فضای کسب وکار اظهار کرد: تنظیم یک روابط مبتنی بر شفافیت بین اصناف و سازمان امور مالیاتی در فضای کسب وکار از اهمیت بالایی برخوردار است و همیشه تجربه نشان داده که هرگاه سازمان امور مالیاتی به اصناف اعتماد کرده ، توانسته مالیات بیشتری را با رضایت بیشتر جمع کند؛ معتقدیم چنانچه این تعامل به حداکثر خودش برسد و همکاری بهتر و اعتماد بیشتری صورت بگیرد، تاثیر مثبتی را بر فضای کسب وکار خواهد داشت و به دلیل تعدد مودیان در بخش اصناف و راضی بودن آنها برای ما اهمیت دارد.


صادقی افزود: برای نحوه صدور پروانه کسب با اصلاحیه آیین نامه ماده ۱۲ حداکثر سرعت را برای صدور پروانه کسب با اتوماسیون اداری صادر کردیم و برای صدور پروانه کسب مشکل خاصی نداریم.


اصناف باید در مسیر تکنولوژی و به روز شدن قرار بگیرند


معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اصناف باید در مسیر تکنولوژی و به روز شدن قرار بگیرند، گفت: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم دنیا به سمت نو شدن در حال حرکت است و خیلی از صنوفی که در گذشته وجود داشتند، امروز مانند صنف گرمابه داران یا حلبی سازان به فراموشی سپرده شده اند؛ چون نیازهای جدیدی مطرح شده و صنوف جدید پا به عرصه گذاشته اند و تغییر و تحول و نوآوری تاثیر زیادی را در مباحثات اقتصادی دارد و ما باید این را بپذیریم و نمی توان از آن غفلت کرد.


صادقی با بیان اینکه کسب و کارهای اینترنتی رشد زیادی را در سال های اخیر داشته اند، افزود: در سال ۹۲ با پیشنهاد اصناف در قانون نظام صنفی ماده ۸۲ صنف مشمول شدند تا کسب وکارهای اینترنتی و مجازی زیر نظر اصناف و با مجوز اصناف فعالیت داشته باشند و اصناف نیز باید خود را با مسیر توسعه همراه کنند چرا که نمی توانیم برای تکنولوژی دیوار بکشیم ؛ باید خودمان آن را مدیریت کنیم و تنها شیب اجرا را به نحوی تنظیم کنیم تا دوره گذار را بتوانیم طی کنیم .


وی با تاکید بر ضرورت تقویت صادرات غیرنفتی کشور گفت: مساله صادرات موضوع بسیار مهمی است که نباید از کنار آن به سادگی رد شد ؛ توقع جامعه نیز نسبت به اصناف این است که بحث صادرات غیرنفتی را تقویت کند و از تکنولوژی روز باید برای تولید کالاهای با کیفیت استفاده کند ضمن اینکه باید ملزومات صادرات و ایجاد فضای رقابت در کشور فراهم باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته