دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 مرداد 1396 - 14:33

افشای اسناد محرمانه‌ درباره روابط عربستان و اسرائیل

سایت افشاگر ویکی‌لیکس با انتشار بیانیه مطبوعاتی از وزارت امور خارجه عربستان، از سطح روابط نزدیک میان ریاض و تل‌آویو پرده برداشت.
کد خبر : 201709

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از روزنامه رای‌الیوم، بیانیه مطبوعاتی صادره از وزارت امور خارجه عربستان که ویکی‌لیکس آن را منتشر کرده است نشان می‌دهد عربستان مذاکراتی را از سال 2008 درباره موضوع عادی‌سازی روابط با اسرائیل و طرح صلح عربستان که در سال 2002 امضاء شد و در همان سال اتحادیه عرب آن را تایید کرد، آغاز کرده است.


طبق گزارس ویکی‌لیکس، شخصیت‌های بانفوذ عربستانی در سال 2006 به صورت علنی اعلام کردند اسرائیل دیگر در زمره دشمنان به حساب نمی‌آید و بیشتر یک هم‌پیمان غیررسمی است. این اظهارات به طرح‌هایی برای برقراری روابط میان دو طرف در سال 2008 تبدیل شد. از آن تاریخ عملی بودن روابط نزدیک میان تل‌آویو و ریاض مشاهده شد.


رای‌الیوم نوشت: «اسناد ویکی‌لیکس نشان می‌دهند برخی مصادیقی که شخصیت‌های سعودی مطرح می‌کنند یاوه‌گویی است و ارتباطی با روابط عربستان با اسرائیل یا دیگر موضوعات ندارد. ولی موضوع جدید در روابط عربستان و اسرائیل این است که ریاض مرحله جدیدی از روابط نزدیک با اسرائیل را آغاز کرده است، اما این روابط در سطح اطلاعاتی یا امنیتی نیست. در یکی از اسناد به تاریخ 27 آوریل 2005 (7 اردیبهشت 1384) که نماینده دولت عربستان در امور اقتصادی و فرهنگی به وزیر امور خارجه این کشور درباره دریافت نامه‌ای از رئیس هیات دولت عربستان ارسال کرد درباره موضوع معامله عربستان با شرکت‌های اسرائیلی توضیح خواسته شده است.»


اسناد ویکی‌لیکس نشان می‌دهد که روابط نزدیک میان ریاض و تل‌آویو تنها در سطح رسمی نیست، بلکه در سطح مردمی نیز هست. یکی از تلگراف‌های ارسال شده از سوی وزارت امور خارجه عربستان نشان می‌دهد که ده‌ها دانشجوی عربستانی در سفارت اسرائیل در واشنگتن آموزش دیده‌اند. این دوره بخشی از برنامه آموزشی برای آماده کردن رهبران تحت نظارت دولت آمریکا بوده است.


طبق اسناد ویکی‌لیکس، نایف بن احمد بن عبدالعزیز، یکی از مهم‌ترین فرماندهان نظامی عربستانی متخصص در زمینه‌های عملیات ویژه و جنگ سایبری مقاله‌ای را در مجله نیروهای مشترک آمریکایی منتشر و در آن به شکل مثبت درباره اسرائیل صحبت و بر لزوم تقویت روابط میان کشورش و تل‌آویو تأکید کرده است.


وی تاکید کرده که بهتر است دو طرف برای تقویت روابط همکاری میان فلسطینی‌ها و عرب از یک سو و اسرائیلی‌ها از سوی دیگر تلاش کنند. هدف از این برنامه آموزشی آموزش جوانان برای رهبری در داخل جوامع خود و همکاری بین‌المللی با همتایانشان در کشورهای دیگر است. هدف این برنامه پرورش نسل جدیدی از رهبران جوان فعال در سطوح اجتماعی و سیاسی است تا در روابط بین‌المللی و چگونگی اداره آن متخصص شوند.


طبق اسناد ویکی‌لیکس، در سال 2014 یک نظرسنجی از سوی مرکز خاورمیانه در واشنگتن درباره آینده صلح نشان داد که بیشتر عربستانی‌هایی که در این نظرسنجی شرکت کرده بودند از برقراری صلح با اسرائیل و راهکار تشکیل دو کشوری حمایت کردند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته