دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نگاهی به فعالیت های 6 ساله سازمان اوج

از تاسیس سازمان هنری رسانه‌ای اوج شش سال می‌گذرد. در این سال‌ها تولیدات این سازمان نشان داده که در جهت محتوای انقلابی و تولید آثاری با محتوای دینی و انقلابی پیش می‌رود و از همه مهم‌تر توانسته بر حاشیه‌ها غلبه کند.
کد خبر : 201398

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، سازمان هنری رسانه‌ای اوج به عنوان یک سازمان غیردولتی در سال 1390 فعالیت هنری و رسانه‌ای خود را آغاز کرد. بنا به گفته احسان محمد حسنی مدیرعامل مؤسسه فرهنگی اوج و با این که منبع تامین بودجه آن به درستی از سوی او عنوان نشده است، اما این سازمان یک تشکل مردم نهاد است و هزینه و اعتبارات تولیدات آن با حمایت همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی تأمین می‌شود و مسئولیتی برای پشتیبانی شدن از هیچ نهادی ندارد و یک سازمان غیردولتی است که پروژه‌های تبلیغاتی سپاه و بسیج را به انجام می‌رساند.


از زمان شکل‌گیری این سازمان اهدافی توسط هیات موسس برای آن تببین شد که بنا بر این اهداف قرار شد این سازمان، بستری برای شناسایی، آموزش و جهت‌دهی نیروهای مستعد انقلابی در عرصه‌های مختلف هنری و رسانه‌ای و نیز فراهم کردن زمینه تولید و توزیع محصولات هم‌سو با انقلاب اسلامی را ایجاد کند.


فعالیت‌های سازمان در قالب ۷ زیرمجموعه با عنوان «خانه» معرفی و سامان‌دهی می‌شود. این خانه‌ها با عنوان‌هایی چون خانه طراحان مستند انقلاب اسلامی، خانه طراحان پویانمایی انقلاب اسلامی، خانه طراحان فیلم داستانی انقلاب اسلامی، خانه طراحان فیلم‌نامه‌نویسی انقلاب اسلامی، خانه طراحان طرح و گرافیک انقلاب اسلامی، خانه طراحان تبلیغات انقلاب اسلامی و همچنین شبکه افق در بسیاری از فعالیت‌های خود، وابسته به سازمان هنری رسانه‌ای اوج است و این سازمان بسیاری از محتوای این شبکه را تأمین می‌کند.


اما از همان بدو تاسیس این سازمان انجام ماموریت‌هایی را از جمله سیاست گذاری راهبردی در حوزه تولیدات هنری گفتمان انقلاب اسلامی، شناسایی و توانمندسازی مؤسسات و یا استعدادهای جوان و خودجوش، سازماندهی و نهایتاً سفارش تولید محصولات حرفه‌ای، توزیع و نظارت و ارزیابی بر فعالیت‌های فوق را در دستور کار خود قرار داده است.


در کارنامه فعالیت‌های سازمان هنری رسانه‌ای اوج از برگزاری نمایش و نمایشگاه تا تهیه فیلم‌های تلویزیونی و انیمیشن تا راه‌اندازی کافه و سینمای سیار و برگزاری شب شعر، دیده می‌شود. خانه طراحان انقلاب اسلامی وابسته به سازمان، به تنهایی توانسته است ده‌ها ویدئوکلیپ و موشن گرافیک از جمله «کدام نامزد»، «تکفیری‌ها»، «قیام موشک‌ها» و «صداقت آمریکایی» را تهیه کند.


به گفته احسان محمدحسنی طی 6 سالی که از فعالیت سازمان هنری رسانه‌ای اوج می‌گذرد 80 موسسه به عنوان زیرمجموعه‌های سازمان هنری رسانه‌ای اوج در داخل و خارج از کشور فعالیت می‌کنند. بیش از 2600 هنرمند در این مدت اثر تولید کرده‌اند و 700 مستند در طول هر سال توسط خانه طراحان مستند ساخته می‌شود.


فیلم‌های سینمایی تولید شده سازمان هنری رسانه‌اوج


این سازمان از زمان تاسیس خود مبنای تولید سینمایی را بر محتوای انقلابی گذاشت و تاکنون فیلم‌های سینمایی «هیهات»، «بادیگارد»، «ماجرای نیمروز»، «ایستاده در غبار»، «فهرست مقدس» تولید شده‌اند.


فیلم سینمایی «هیهات» فیلمی در ۴ اپیزود و به کارگردانی و نویسندگی هادی نائیجی، دانش اقباشاوی، روح‌الله حجازی و هادی مقدم‌دوست و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی در سال ۱۳۹۴ تولید شد. در این فیلم که با سرمایه‌گذاری سازمان هنری رسانه‌ای اوج تولید شد حمید فرخ‌نژاد، حامد بهداد، بابک حمیدیان، مینا ساداتی، آلا نجم، خسرو شهراز و بهاران بنی‌احمدی ایفای نقش کرده‌اند. پخش این فیلم توسط حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی انجام شد.



فیلم سینمایی «بادیگارد» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا در سال 1394 با سرمایه گذاری سازمان اوج و به تهیه‌کنندگی احسان محمدحسنی با موضوع یک بادیگارد که وظیفه حفاظت از مسئولان بلندپایه کشور را برعهده دارد، تولید شد.


در این فیلم که آخرین ساخته اکران شده ابراهیم حاتمی‌کیا محسوب می‌شود؛ پرویز پرستویی، مریلا زارعی، پریوش نظریه، بابک حمیدیان، شیلا خداداد، محمود عزیزی، دیبا زاهدی، امیر آقایی، فرهاد قائمیان، محمد حاتمی، علی یعقوبی، پدرام شریفی، کیمیا حسینی ایفای نقش کرده‌اند.


«بادیگارد» یکی از فیلم‌های سینمایی تولیدی در سازمان اوج است که در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در شش رشته کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین شد و در دو رشته بهترین بازیگر مرد و بهترین جلوه‌های ویژه میدانی و جلوه‌های ویژه بصری سیمرغ بلورین جشنواره را دریافت کرد. این فیلم همچنین در هجدهمین دوره جشن خانه سینما تندیس زرین بهترین موسیقی متن و بهترین جلوه‌های ویژه بصری را دریافت کرد.


«بادیگارد» در جشنواره بین‌المللی فیلم وین نیز در بخش بهترین دستاورد هنری، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش مکمل نیز تندیس زرین این جشنواره را دریافت کرد.



فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و تهیه‌کنندگی حبیب‌الله والی‌نژاد محصول سال ۱۳۹۴ سازمان اوج بود. این فیلم برای حضور در بخش نگاه نو سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر انتخاب شد و به خاطر خلاقیت‌های کم‌نظیر فیلمسازانش، مورد توجه عموم و منتقدین قرار گرفت و سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر۱۳۹۴ را از آن خود کرد.


هادی حجازی‌فر، امیرحسین هاشمی، فرهاد فداکار و عماد محمدی بازیگران این فیلم هستند و داستان آن در خصوص احمد متوسلیان است که دوران نوجوانی‌اش را در سکوت گذرانده و اکنون بزرگتر شده، فرمانده لشکری می‌شود که باید در دروازه‌های خرمشهر با دشمن بجنگند. اما سرنوشت او فرسنگ‌ها دور از مرزهای ایران رقم می‌خورد.



فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» به کارگردانی محمدحسین مهدویان که فیلمنامه‌اش توسط خود محمدحسین مهدویان و ابراهیم امینی نوشته شده است و تهیه‌کنندگی آن بر عهده سید محمود رضوی در سال 1395 تولید شد.


این فیلم در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره، سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی و سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد. همچنین بهزاد جعفری طادی برنده سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس شده است.


«ماجرای نیمروز» به ترورهای سال ۱۳۶۰ به دست گروه سازمان مجاهدین خلق ایران می‌پردازد. این درگیری‌ها پس از برکناری ابوالحسن بنی‌صدر به عنوان رئیس جمهور توسط مجلس شدت می‌گیرند. گروه‌های ضد حکومت مانند مجاهدین دست به ترورهای موفق و ناموفق مقامات ارشد حکومت می‌زنند. از سوی دیگر، سازمان اطلاعات کشور و اطلاعات سپاه با همکاری هم درصدد دستگیری اعضای گروه مجاهدین خلق هستند. در این میان، روابط سابق بین یکی از اعضای سپاه و زنی از اعضای مجاهدین خلق که در گذشته در دانشگاه همکلاسی بودند…


مهرداد صدیقیان، احمد مهران‌فر، هادی حجازی‌فر، مهدی زمین‌پرداز، محیا دهقانی، لیندا کیانی، حسین مهری، جواد عزتی و مهدی پاکدل بازیگران این فیلم سینمای هستند.



انیمیشن سینمایی «فهرست مقدس» به کارگردانی محمد‌امین‌همدانی در سال 1394 توسط خانه طراحان پویانمایی سازمان هنری رسانه‌ای اوج تولید شد و در جشنوراه فیلم فجر همان سال به نمایش درآمد و با استقبال خوبی نیز رو به رو شد.


در این انیمیشن برای نخستین بار در ایران بیش از ۵۰ درصد افکت‌های صوتی در فولی استیج توسط آرتیست‌ها شبیه‌سازی و کار در یک فضای آکوستیک ضبط‌ شده است تا در فیلم نزدیک‌ترین صداها به همراه جزئیات متناسب با آنچه در تصویر وجود دارد، شود.


«فهرست مقدس» روایتگر یک داستان تاریخی است که ماجرای آن در شهر «نجران» کشور «یمن» می‌گذرد و زمان آن به صد سال قبل از ظهور دین اسلام بازمی‌گردد. این انیمیشن سینمایی روایتی دراماتیک، رمانتیک و تراژیک دارد و داستان آن براساس سفر قهرمان فیلم با نام «هاران» شکل گرفته است.



فیلم‌های سینمایی در دست تولید سازمان هنری رسانه‌اوج


فیلم‌های سینمایی «پرواز به وقت شام»، «تنگه ابوغریب»، «توهم توطئه»، «نائله»، «طیب خان» توسط این سازمان در دست تولید قرار دارند.


فیلم سینمایی «پرواز به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا تاکنون بیش از 70 درصد فیلمبرداری خود را پشت سر گذاشته است. این فیلم به موضوع تروریست‌ها و داعش می‌پردازد و بابک حمیدیان و هادی حجازی‌فر بازیگران ان هستند.


«پرواز به وقت شام» برای اکران و رونمایی در جشنواره سی و ششم فیلم فجر آماده می‌شود.


همچنین فیلم‌های سینمایی «تنگه ابوغریب» به کارگردانی بهرام توکلی، «توهم توطئه» به کارگردانی احمدرضا معتمدی، «نائله» به کارگردانی اصغر عباسی و «طیب خان» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی در مرحله پیش تولید خود قرار دارند و قرار است در جشنواره سی و ششم فیلم فجر رونمایی شوند.


گفتنی است؛ سازمان هنری رسانه‌ای اوج برای جشنواره سی و هفتم فیلم فجر نیز تولید 12 اثر سینمایی را در دستور کار خود قرار داده است.


سریال‌های تولید شده سازمان هنری رسانه‌اوج


سریال «آسمان من» در ۲۹ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای به کارگردانی محمدرضا آهنج، تولید شد و ابتدا در نوروز سال ۹۴ از شبکه افق و سپس در پاییز سال ۹۴ از شبکه سوم پخش شد.


این سریال روایت پروازی آرام است که البته برای رسیدن به این هدف، افراد زیادی تلاش می‌‌‌کنند تا یک پرواز آرام و آسوده به مقصد برسد به عبارتی این سریال، داستان زندگی اشخاصی بی‌ادعاست که سفری خوش را برای مسافران هواپیما آرزو می‌‌‌کنند.


دانیال حکیمی، حسن پورشیرازی، آتیلا پسیانی، امین حیایی، حامد بهداد، فرهاد جم، پژمان بازغی، سروش صحت، رحیم نوروزی، الهام چرخنده، سودابه بیضایی و امیر آقایی در این سریال بازی کرده‌اند.


سریال «سردلبران» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و به تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی بر اساس فیلمنامه حسین حسنی و با مضمونی اجتماعی برای رمضان امسال تولید شده بود که البته به دلیل شرایط کنداکتور، امسال از شبکه یک سیما نتوانست پخش شود.


بازیگرانی چون محمد کاسبی،‌ فرهاد قائمیان، برزو ارجمند، اسماعیل محرابی، متین‌سادات ستوده، جعفر دهقان، جهانبخش‌سلطانی، رضا توکلی و ... در این سریال به ایفای نقش پرداخته‌اند.



سریال‌های در دست تولید سازمان هنری رسانه‌اوج


سریال «پاییتخت 5» به کارگردانی سیروس مقدم و نویسندگی الهام غفوری در دست تولید است. سازمان اوج در راستای خط و مشی‌های فکری خود همکاری در فصل جدید این سریال را با سازمان صدا وسیما در پیش گرفته است.


محسن تنابنده، احمد مهرانفر، علیرضا خمسه، ریما رامین‌فر، نسرین نصرتی، هومن حاجی‌عبدالهی، بهرام افشاری، ساراونیکا فرقانی، مجتبی بلال حبشی، مصطفی بلال حبشی، سلمان خطی بازیگران این سری از مجموعه پاییتخت هستند.



سریال «آشوب» به کارگردانی امیر پوروزیری و تهیه‌کنندگی مهدی همایونفر از دو ماه گذشته تصویربرداری خود را در بوستان ولایت، آبادان، خرمشهر و شهرک سینمایی دفاع مقدس آغاز کرده است و همچنان مراحل تصویربرداری اش را سپری می‌کند.


عباس غزالی، سیاوش طهمورث، محمود پاک نیت، پروانه معصومی، سلمان فرخنده، مالک سراج، شیوا ابراهیمی بازیگران اصلی این سریال هستند.


سریال «در میان خاکستر» به کارگردانی و نویسندگی سجاد امیریزدانی و تهیه‌کنندگی مهدی همایونفر تصویربرداری خود را در مهر ماه ۱۳۹۵ آغاز و در دی ماه همان سال به اتمام رسیده است. این سریال روایتگر وقایع خرمشهر بین سال های ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۹ است و به زندگی مبارزانی که در مقاومت ۳۴ روزه خرمشهر در برابر متجاوزان بعثی ایستادگی کردند می‌پردازد.


ارسطو خوش رزم، حمیدرضا محمدی، سوده ازغندی، ژاله کاظمی، ایمان سلگی، مرتضی حسنلو، فاطمه عریضی، مسعود کشاورز، مسعود رحیم پور، امیرعلی مجلسی، منصور نواصری، محمدامیر زارع، بدرالسادات برنجانی، مرتضی موفق، سپیده علی محمدی، حسین پوریده، رامین قربانی، مجتبی کاتوزیان، مجتبی فلاحی بازیگران سریال هستند.


سریال «گیله‌وا» به کارگردانی اردلان عاشوری و تهیه‌کنندگی امیر بنان سریالی است که از دریچه‌ای متفاوت به وقایع تاریخی روزهای پایانی جنگ جهانی اول، قحطی ایران و قیام جنگل می‌پردازد. این سریال در تلاش است با نگاهی عاطفی به زندگی اجتماعی مردم در بستر اتفاقات تاریخی سال ۱۲۹۷ بپردازد و به نوعی روایتگر سبک زندگی و روابط اجتماعی و عاطفی مردم ایران و به خصوص مردم خطه گیلان در صد سال گذشته باشد.


ستاره اسکندری، حمیدرضا پگاه، مهران رجبی، مهدی زمین‌پرداز، امیرحسین هاشمی بازیگران این سریال هستند.


سریال «هنگام بیداری» به کارگردانی سیروس مقدم در دست تولید است. این سریال از سریال‌های «الف ویژه» است که دارای دکوربندی‌های عظیم است که قرار است تولید آن بعد از اتمام سریال «پاییتخت 5» آغاز شود.




انتهای پیام/

برچسب ها: سازمان اوج
ارسال نظر
هلدینگ شایسته