دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

هشدار پلیس فتا مازندران درباره اخاذی‌های فضا‌های مجازی

تغییر چهره برای اخاذی از دوستان از مهم‌ترین خطر‌های شبکه‌های اجتماعی و در کمین افراد ناآگاه است.
کد خبر : 200384

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر آنا از پایگاه خبری پلیس گاهی افرادی با تغییر چهره در فضای مجازی از دوست خود اخاذی می‌کنند که این خطر بیشتر در کمین افراد ناآگاه است.


بر اساس این گزارش فردی با مراجعه به پایگاه پلیس بیان کرد که شخصی ناشناس از طریق یک id در شبکه‌های مجازی با فریب دادن فیلمی از وی اخذ کرده و سپس او را تهدید به انتشار این فیلم در فضای مجازی و اخاذی از او کرده است.


پس از بررسی کارشناسان پلیس مشخص شد که این متهم یکی از دوستان نزدیک وی بوده است که به دلیل حسادت و مشکلات مالی به این شخص اینگونه مراجعه و اخاذی کرده است.


حتک حیثیت و اخاذی در پی برهم خوردن رابطه دوستی نیز از دیگر خطرات شبکه‌های اجتماعی است، گاهی اوقات افراد به دوستان خود اطمینان زیادی دارند و فکر می‌کنند این ارتباط تا ابد باقی می‌ماند به همین دلیل اقدام به انتشار و ارسال عکس و فیلم‌های شخصی خود به آن شخص می‌کند و غافل از اینکه پس از اتمام این رابطه، چه بر سر آبروی فرد می‌آید؛ بنابراین مراقب دوستی‌های فضای مجازی که به هیچ وجه قابل اطمینان نیست، باشید.


اخاذی با پیشنهاد رابطه نامشروع:
در شبکه‌های اجتماعی خصوصا اینستاگرام افراد با اشتراک گذاری چند عکس زیبا و یک صفحه، خود را معرفی و اقدام به جذب افراد ساده لوح که به راحتی قربانی مقاصد شوم آن‌ها می‌شوند، می‌کنند.
به این صورت که با ایجاد یک رابطه دوستی و سپس پیشنهاد رابطه نامشروع، پس از مدتی شخص قربانی را تهدید به افشای این رابطه و از او اخاذی می‌کنند.


خطر سرقت هویت گروه‌های سنی کودکان و نوجوانان:
گاهی کلاهبرداران در ظاهر دوست یا follower در اینستاگرام به نوجوانانی که تجربه زیادی ندارند نزدیک شده و اطلاعات شخصی آن‌ها را بدست می‌آورند و سپس با دانستن این اطلاعات اقدام به کلاهبرداری مالی از آن‌ها می‌کنند. مثلا از اطلاعات حساب بانکی آن‌ها سو استفاده و از آن برداشت می‌کنند.


کلاهبرداری از طریق تبلیغات دروغین، کلاهبرداران در شبکه‌های اجتماعی با راه اندازی کانال یا صفحات:
به ظاهر خود را فروشگاه اینترنتی یا آژانس هواپیمایی یا ... معرفی می‌کنند و در قبال فروش کالا یا بلیط هواپیما و تور، از کاربران هزینه‌هایی اخذ می‌کنند و در صورتی که هیچ کالا یا خدماتی برای فروش وجود ندارد و کاربر فریب خورده پول خود را از دست داده‌است.


کارشناسان پلیس فتا به شهروندان هشدار می‌دهند همانطور که مشاهده می‌کنید امروزه کلاهبرداران از شبکه‌های اجتماعی و اطلاعات ما سو استفاده‌های زیادی می‌کنند، از این رو مراقب اطلاعات مهم خود در این شبکه‌ها باشید و به دوستان مجازی خود هیچ گاه اعتماد نکنید و هیچ گاه عکس، فیلم، اطلاعات بانکی و ... را در اختیار کسی نگذارید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته