نباید تحصیلکرده بیکار به جامعه تحویل دهیم
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر فرهاد رهبر در جلسه شورای استان یزد که صبح امروز در سازمان مرکزی برگزار شد، پس از استماع سخنان و پیشنهادهای اعضای شورا، گفت: «برگزاری اینگونه نشستها برای بنده جلسه عملی آشنایی با مشکلات، موانع و توانمندیهای دانشگاه آزاد اسلامی به ویژه استان یزد به شمار میرود که میتوان موضوعات مطرح شده در این جلسه را به کل کشور نیز تعمیم داد.»
او سختکوشی و قناعت را از ویژگیهای بارز مردمان استان یزد دانست و خطاب به مسئولان واحدهای این استان گفت: «شما مسئولیت خطیری را برعهده دارید و یقین دارم که مشکلات دانشگاهی استان به دست توانمند شما قابل حل است. توجه به رسالت اصلی دانشگاه آزاد اسلامی میتواند مسیر رسیدن به هدف را مشخص کند. در این مسیر اعمال برخی اصلاحات و پیشنهادات استانها میتواند راهگشا باشد.»
ایجاد سامانه شناسایی ظرفیت اعضای هیأت علمی
دکتر فریدون رهنمایرودپشتی، معاون برنامهریزی و امور اقتصادی نیز در این جلسه پس از استماع مشکلات واحدهای استان یزد، گفت: «باید به مباحث اقتصادی نگاه جدیدی داشته و متناسب با مأموریتها به فعالیت اقتصادی بپردازیم. در این مسیر نباید از توانمندی اعضای هیأت علمی و دانشجویان غافل شد.»
او از روسای واحدهای دانشگاهی خواست به بخشنامههای دانشگاه توجه بیشتری داشته و طبق آییننامههای دانشگاه فعالیت کنند.
علیرضا زمانیزاده، مدیرکل پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این جلسه از ایجاد سامانه ظرفیت پژوهشی اعضای هیأت علمی خبر داد و گفت: «این سامانه با هدف توزیع عادلانه پایاننامه بین اعضای هیأت علمی و جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه دانشجویان طراحی شده است.»
ابلاغ طرح جامع فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی
رضا نصیری، سرپرست اداره کل امور فرهنگی و اجتماعی نیز با بیان اینکه دکتر رهبر علاوه بر احاطه بر امور اقتصادی، دارای شخصیتی فرهنگی نیز هستند، گفت: «با پیشنهاد ایشان و با استفاده از کارشناسان و مدیران فرهنگی خانواده دانشگاه آزاد اسلامی در حال تدوین طرح جامع فرهنگی این دانشگاه هستیم که بزودی ابلاغ خواهد شد.»
همچنین در ابتدای این جلسه، دکتر معصومه طباطبایی، دبیر هیأت امنا و رئیس واحد یزد گزارشی از وضعیت واحدها این استان و اقدامات انجام شده در حوزه آموزش، پژوهش، فرهنگی و ... ارائه کرد. او با اشاره به راهکارهایی برای حل مشکلات واحدهای استان یزد گفت: «بازنگری در چارت سازمانی و درجه واحدها با توجه به کاهش دانشجو، تسهیل در تصویب رشتهها به ویژه رشتههای میان رشتهای در مقاطع کاردانی و کارشناسی با توجه به نیازهای روز استان، تعامل سازمان مرکزی دانشگاه با ارگانها برای ملزمکردن واگذاری آموزشهای نیروی انسانی به دانشگاه آزاد اسلامی، تشکیل کمیته پذیرش دانشجو برای دانشگاه آزاد اسلامی در کنسولگریها و تعامل با وزارت بهداشت برای جذب دانشجویان رشته پزشکی از جمله مواردی است که میتواند مورد توجه قرار گیرد.»
در ادامه این جلسه دکتر عباس علویراد، رئیس شورای تخصصی برنامهریزی امور اقتصاد دانشبنیان، دکتر محمود دهقان اشکذری، رئیس شورای تخصصی پژوهش و فناوری استان، دکتر حسینعلی لازمی رئیس شورای اداری مالی استان، دکتر سیدعلی المدرسی رئیس شورای تخصصی آموزش و تحصیلات تکمیلی، دکتر کمال خواجهپرور رئیس شورای تخصصی دانشجویی و فرهنگی استان یزد و روسای واحدهای این استان به بیان مشکلات و پیشنهادهای خود پرداختند.
توجه به رشد علمی دانشگاه، تعامل بیشتر با وزارت بهداشت و وزارت علوم درباره استفاده از توان علمی اعضای هیأت علمی، مشارکت با شرکتهای خارجی برای سرمایهگذاری و تأسیس شرکتهای دانشبنیان، افزایش سهم آموزشهای مهارتی، آموزش برای تأسیس شرکتهای دانشبنیان، ساماندهی تجهیزات پژوهشی، راهاندازی دورههای تحصیلات تکمیلی، استفاده بهینه از هیات علمیهای موجود، راهاندازی باشگاه ورزشی، رایزنی برای جذب بودجه پژوهشی سایر نهادها و سازمانها توسط دانشگاه، تقویت ارتباط مسئولان واحدها با ریاست دانشگاه، تفویض اختیارات بیشتر به روسای واحدها، تغییر تشکیلات برای چابکسازی متناسب با سیاستهای درآمدزایی، ایجاد شرکتهای مادر تخصصی در زمینههای فنی و ... از جمله پیشنهادهایی بود که توسط اعضای این شورا مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
شاگردپروری به معنای آموزش همزمان علم، دین، سبک زندگی، اصول اخلاقی و اسلامی به دانشجویان است
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «رسالت این دانشگاه تنها آموزش نیست، یکی از جهتگیریهای ما باید توجه همزمان به دو مقوله آموزش و پژوهش باشد. پرداخت صرف به امور آموزشی مسیر بنبستی است که نمیتواند ما را به هدفی که در نظر داریم، برساند.»
رهبر ادامه داد: «یکی از رسالتهای اصلی دانشگاه آزاد اسلامی، تبدیل علم به ثروت است، باید برای رسیدن به این امر در محتوای آموزشی تغییراتی را اعمال کنیم. در واقع شاگردپروری به معنای آموزش همزمان علم، دین، سبک زندگی، اصول اخلاقی و اسلامی به دانشجویان است. باید تغییر نگرشی جدی در امور آموزشی داشته باشیم و محصول آموزش نه فقط برای حل مشکل آموزش بلکه برای حل مشکل کشور نیز باید به کار گرفته شود.»
هدف ما نباید ورود افراد به چرخه آموزش برای آموزش باشد/ دکتری کارآفرین میخواهیم
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اظهار تأسف از بیکاری فارغالتحصیلان دانشگاهها، گفت: «در حال حاضر 25 تا 30 درصد از فارغالتحصیلان دانشگاهها بیکار هستند، که اولین گام در راستای حل این معضل، تغییر نگرشهاست، ما نباید تحصیلکرده بیکار به جامعه تحویل دهیم.»
او بر نهادینهکردن فرهنگ کارآفرینی و حمایت از دانشجویان در دانشگاهها تاکید کرد و افزود: «هدف ما نباید تربیت دانشجویان تا عالیترین مقطع تحصیلی یعنی دکتری و ورود آنها به چرخه آموزش برای آموزش باشد، بلکه فارغ التحصیلان دوره دکتری باید مهارت کارآفرینی و تبدیل ایده به محصول داشته باشند.»
اخذ گرنت؛ شرط لازم برای داشتن دانشجوی مقطع دکتری
رهبر ادامه داد: «براساس استراتژی اصلی دانشگاه آزاد اسلامی، مهارت آفرینی در آموزش و پژوهش باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد. شرط لازم برای داشتن دانشجوی مقطع دکتری توسط اعضای هیأت علمی منوط به اخذ گرنت از صنعت است. اعضای هیأت علمی باید تعهد خود را در زمینه اخذ گرنت عملیاتی کنند، در غیر این صورت نمی توانند دانشجوی دکتری داشته باشند.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی حمایت از پژوهشگران و نخبگان صاحب ایده را یکی دیگر از سیاستهای اصلی مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی برشمرد و گفت: «باید بتوانیم شرایط مناسبی را برای بازاریابی و فروش محصولات دانشبنیان ایجاد کنیم که این امر میتواند به حمایت و ایجاد انگیزه از پژوهشگران منجر شود.»
او درباره سرمایهگذاری برای ایجاد درآمدهای غیرشهریهای، گفت: «سرمایهگذاری همراه با آیندهنگری باید مورد توجه قرار گیرد و مسئولان دانشگاه در امور سرمایهگذاری حفظ شأن دانشگاه را در نظر داشته باشند.»
رهبر ضمن قدردانی از تلاشهای مرحوم آیتالله هاشمی رفسنجانی و مدیران سابق این دانشگاه به ویژه دکتر جاسبی در آبادانی و توسعه دانشگاه گفت: «شرایط جامعه تغییر کرده و ما ناگزیریم متناسب با شرایط، استراتژیهای خود را تدوین کنیم، در غیر این صورت محکوم به شکست خواهیم بود.»
انتهای پیام/