دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 خرداد 1394 - 17:02
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

برخورد جدی با دیزی‌سراها، سفره‌خانه‌ها و کافی‌شاپ‌های توزیع کننده قلیان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه سفره‌‌خانه‌ها نقش بسزایی در شیوع افزایش مصرف قلیان به خصوص در خانم‌ها دارد، گفت: برخورد جدی با دیزی‌سراها، کافی‌شاپ‌ها، رستوران‌ها و سفره‌خانه‌هایی که به عرضه مواد دخانی و قلیان اقدام می‌کنند از اولویت دانشگاه است.
کد خبر : 19972

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، شهنام عرشی در نشست خبری که به مناسبت هفته بدون دخانیات برگزار شد، گفت: اولویت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای کاهش مصرف مواد دخانی در کشور برخورد جدی با رستوران‌ها، کافی شاپ‌ها، دیزی سراها و سفره‌خانه‌هایی است که اقدام به عرضه این مواد می‌کنند.


وی افزود: عرضه و مصرف قلیان در جامعه شیوع پیدا کرده است که سفره‌خانه‌های سنتی یکی از اماکنی است که منجر به شیوع این میزان به خصوص در خانم‌ها شده است.


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه تصریح کرد: در سطح استان تهران 400 مورد قهوه‌خانه و 170 باب محل عرضه مواد دخانی وجود دارد که 300 قهوه‌خانه و 100 باب دیزی‌سرا و مراکز غیرمجاز عرضه مواد دخانی در حوزه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قرار دارد.


وی افزود: برنامه‌ اصلی ما بر این است که برخورد با عرضه و مصرف مواد دخانی از جمله سیگار را از مراکزی مانند رستوران‌ها، دیزی سراها و کافی شاپ‌ها شروع کنیم که آسیب‌پذیری بیشتری دارند. در این راستا برخی مراکز به صورت مکرر پلمپ شده‌اند اما چون این مراکز از توزیع و ارائه مواد دخانی روزانه میلیون‌ها تومان درآمد کسب می‌کنند با دور زدن قانون و برخی روش‌های قانونی مجدد نسبت به راه‌اندازی مراکز خود اقدام می‌‌کنند.


عرشی با بیان اینکه 90 درصد درآمد قهوه‌خانه‌ها از عرضه قلیان حاصل می‌شود، گفت: ما به دنبال آن هستیم که اقدام جدی و موثری را در مراکز آسیب‌پذیر داشته باشیم نه اینکه ضربتی به سراغ اماکنی پر رفت‌ و آمد مانند دربند برویم.


وی با بیان اینکه برخورد با تمام مراکز عرضه کننده مواد دخانی کار بسیار مشکلی است، گفت: ده‌ها هزار مکان عرضه کننده مواد دخانی در شهر تهران وجود دارد اما ما کمتر از یکصد نفر نیروی بازرسی داریم بنابراین این نیروی انسانی پاسخگویی بازرسی از تمام این امکان نیست.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته