پیوند شعر و کرامت، پیوندی ماهیتی است/ مردم باید نمودهای عینی کرامت را در جامعه ببینند
به گزارش گروه فرهنگی آنا از روابط عمومی حوزه هنری، مصطفی محدثیخراسانی شاعر با بیان اینکه دهه کرامت صفتی است که الهام گرفته از شخصیت حضرت معصومه (س) یعنی کریمه اهل بیت (ع) آورده شده است، اظهار کرد: طبیعتا کرامت جدا از اینکه صفتی برای حضرت معصومه(س) است، مفهومی ارجمند و ارزشی در حوزه معرفت دینی ماست. همچنین تاریخ تمدن مردم ایران زمین، مفهوم کرامت انسانی را ارج نهاده و یکی از ارزش های هویتی انسان دانسته است. نهایتا همه اینها متاثر از صفات ذات حق است.
وی ادامه داد: نامگذاری ارزشمندی بوده که حد فاصل میلاد حضرت معصومه (س) تا میلاد امام رضا (ع) را دهه کرامت نامگذاری کردهاند. فرصتی است که روی این مفهوم در جامعه کار و فرهنگ سازی شود و با فعالیتهای فرهنگی غبار از این مفهوم گرفته شود و یادآوری شود که ما انسان و اشرف مخلوقات هستیم و یکی از ارزشمندترین وجوه و تمایز ما با سایر موجودات هستی داشتن کرامت انسانی است.
این شاعر کشورمان با تاکید بر اینکه شعر فارسی سرشار از ترویج کرامت و نشان دادن ارجمندیهای کرامت انسانی است، اظهار کرد: یکی از صفات شعر فارسی کرامت است و اوج شعر فارسی که عرفان است، یکی از محوری ترین مباحث ما در عرفان اسلامی بحث کرامت است. به نظرم شعر وظیفه خود را در زمینه ترویج و تبلیغ کرامت انسانی تا به امروز به خوبی انجام داده و پیوند شعر و کرامت، پیوندی ماهیتی است.
محدثیخراسانی خاطرنشان کرد: بوستان سعدی و غزلهای حافظ را که میخوانید، محال است اشاراتی به موضوع کرامت نبینید. حافظ می فرماید: «غلام همت آنم که زیر چرخ کبود / ز هر چه رنگ تعلق پذیرد آزاد است» زیرساخت این بیت به کرامت انسانی بازمیگردد و اینکه انسان به تعلقات دنیوی دلبستگی نداشته باشد. هر ورق دفتر شعر شاعران بزرگ کشورمان از عطار و سنایی و مولانا و حتی فردوسی، ترویج کرامت انسان است.
وی همچنین گفت: برای اینکه مفاهیم اینچنینی در شعر تاثیرگذار باشد، باید نمودهای عینی آن را هم، به ویژه نسل جوان کشور، در ارتباطات افراد جامعه با هم و مناسبات کشوری و فضاهای مختلف جامعه ببینند تا باورپذیری این مفاهیم در افق راه این نسل شکل بگیرد و آن وقت میتوانیم عملا وارد حوزه مفهوم ارجمند کرامت شویم و تاثیرات فرهنگی آن را در سطح جامعه شاهد باشیم.
به گفته محدثیخراسانی، اگر افراد جامعه نغض شنیده هایشان از کرامت را ببینند، باورپذیری آن دشوار می شود و در این گونه مواقع، تبلیغ هم نتیجه عکس پیدا میکند و هر چه تبلیغ کنیم، موضع مخالفتری را در مقابل می بینیم. به ویژه کسانی که بیشتر دیده میشوند و مردم احساس میکنند سرنوشتشان با عملکرد اینها گره خورده است. اینها بیشتر باید مراقبت کنند و عملا با رفتارشان مروج کرامت باشند تا این فرهنگ بتواند تاثیرگذار باشد.
دهه کرامت، دهه اول ماه ذیالعقده و آغازش با ولادت حضرت معصومه(س) و پایانش با ولادت حضرت ابوالحسن علی بن موسیالرضا(ع) است.
انتهای پیام/