دانشآموزان چند ساعت در شبکههای اجتماعی پرسه میزنند؟
به گزارش رسانههای دیگر آنا از خراسان، حمید صدیق میرزایی مشاور دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان کشور ضمن اعلام این مطلب، با اشاره به تهدیدهای فضای مجازی، اظهار داشت: این یکی از مسائل جدی گریبانگیر جامعه است.امروز اصلیترین مصرفکننده فضای مجازی، افراد زیر 18 سال هستند؛ یعنی حدود 14 میلیون مصرفکننده فضای مجازی در این سن داریم.بسیاری از کودکان زیر 7 سال نیز در فضای مجازی هستند و بر اساس پیمایشی در شبکه کودک تلویزیون، بیش از 47 درصد کودکان زیر 7 سال تبلت اختصاصی دارند.
وی با اشاره به اهمیت نظارت برکودکان و نوجوانان در فضای مجازی، ادامه داد: قانون «کوپا»، قانون حفاظت از کودکان آنلاین و مربوط به سال 1998 است؛ نکته مهم این قانون، تأکید بر ممانعت و پرهیز جدی کودکان در استفاده از نمایشگرها مانند موبایل، لپتاپ، تلویزیون و ... دارد.استفاده از اینترنت نیز محدود است و در آمریکا استفاده از اینترنت برای نوجوان زیر 16 سال، کاملاً غیرقانونی است؛ اگر پدر و مادری در این خصوص کوتاهی کنند، حضانت فرزند از آنها گرفته میشود؛ البته این موضوع به آن معنا نیست که نوجوانان به اطلاعات ارزشمند دسترسی ندارند.
این پژوهشگر رسانههای نوین خاطرنشان کرد: درآمریکا به هیچ وجه نوجوانان زیر 16 سال، امکان اتصال به شبکه جهانی اینترنت را ندارند.نوجوانان یاد شده، موتورهای جست وجوو مرورگر خاص خود را دارند و مبتنی بر جنسیت، سن و شرایط جغرافیایی محل اقامت، محتوای متناسب با خود را دارند. وی با اشاره به اهمیت توجه به آسیبهای فضای مجازی، گفت: یکی از کلیدیترین آسیبهایی که ریشه اصلی فساد را در نوجوانان ایجاد کرده ، افراط در استفاده از رسانههاست وبزهکاری، تنبلی، اشتباه اطلاعاتی و سطحی شدن اطلاعات، سواد تصنعی وعدم کتابخوانی از جمله عوارضی است که ریشه در افراط در مصرف فضاهای مجازی دارد.اگر چیزی به اسم «رژیم مصرف رسانهای» که کلید واژه و کف هرم آموزش سواد رسانه است را به نوجوان بدهیم، او دیگر اصلیترین بخش زندگی را در استفاده زیاد از فضای رسانهای صرف نمیکند.امروز مشاهده میکنیم عمده نوجوانان ما که در استفاده از رسانهها افراطی عمل میکنند، بعد از گذر از این دوران، با توجه به این که در مرحله ورود به بازار کار هستند، تنها مصرفکننده رسانه بودهاند و چیزی به نام تولید رسانه وجود ندارد و نوجوانان خیلی کمی داریم که به سمت بازی و انیمیشنسازی رفته باشند.
وی در خصوص «زمان استفاده دانشآموزان از فضای مجازی»، یادآور شد: پیمایش دقیقی در فضای مجازی نداریم، اما تنها آماری که رئیس مرکز رسانههای دیجیتال وزارت ارشاد اعلام کرده ، تکاندهنده است و آمار استفاده از شبکههای اجتماعی به طور متوسط 5 تا 9 ساعت برای دانشآموزان اعلام شده است.
متوسط حضور افراد در فضای مجازی 79 دقیقه است
وی با اشاره به استفاده از بازیهای فضای مجازی متذکر شد: به طور متوسط و بر اساس تحقیق بنیاد ملی بازیهای یارانهای، متوسط حضور افراد در این فضا، 79 دقیقه است.
وی با بیان این که 24 میلیون «گیمر» در کشور داریم که حدود 58 درصد آنها زیر 19 سال هستند، گفت: عددی حدود 14 میلیون میشود که روزی 79 دقیقه بازی میکنند؛ ضمن این که به اعتراف خود بنیاد ملی بازیهای رایانهای، بیشتر از 95 درصد بازیهای مورد استفاده، وارداتی است و تنها 5 درصد مربوط به بازیهای ساخت داخل است. وی افزود:در کشورهای به اصطلاح مدعی دموکراسی، در بحث ورود به حوزه فضای مجازی کودکان و نوجوانان به شدت سختگیر هستند و قوانین محکمی دارند؛ برای نمونه در حوزه شبکههای اجتماعی، قوانینی در استفاده از اینستاگرام، وایبر و فیس بوک وجود دارد.در راهنمای اولیه استفاده از اینستاگرام محدودیت مثبت 13 سال اعمال شده و بین 13 تا 18 سال ضرورت نظارت والدین مورد تأکید قرار گرفته است؛ یعنی اگر والدین فرزند زیر 13 سال دارند، به هیچ وجه آنها حق استفاده از اینستاگرام را ندارند و اگر در سن 13 تا 18 سال هستند، باید همراه نظارت والدین باشد. وی در خصوص «تعداد حضور دانشآموزان در تلگرام»، یادآور شد: پیمایش و اطلاعات دقیقی به دلیل وجود سرورهای این شبکهها در خارج از کشور نداریم، اما حدود 48 میلیون کاربر تلگرام در کشور وجود دارد. وی درباره فعالیت اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان در فضای مجازی گفت: نسل امروز را نسل دیجیتال مینامند واتحادیه درتابستان به عنوان مهارت آموزشهای فوق برنامهای، تمرکز خود را روی سواد رسانههای مجازی گذاشته تا دانشآموزان مهارت لازم را داشته باشند. دورههای آموزشی با رویکرد «سواد بازی» در استانها یا دوره آموزشی با رویکرد «آموزش مدیریت مصرف رسانههای جدید» ارائه میشود تا دانش آموزان از طریق اپلیکیشنهای موجود، کسب مهارت کنند تا از اعتیاد به این فضا دور شوند.
انتهای پیام/