دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 مرداد 1396 - 11:53
رئیس بیمارستان شریعتی:

40 درصد بزرگسالان ایرانی بر اثر چاقی می‌میرند

رئیس بیمارستان شریعتی با بیان اینکه حدود 40 درصد مرگ و میر بزرگسالان ایرانی بر اثر چاقی است، ‌هشدار داد:‌ شیوع چاقی در کودکان و نوجوانان بیشتر از بزرگسالان است.
کد خبر : 198980

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر احمدرضا سروش در نشست خبری که به مناسبت سمینار دو روزه دیابت و چاقی در بیمارستان شریعتی برگزار شد، اظهار کرد: جوامع به دلیل تغییر شیوه زندگی افزایش چاقی و دیابت بسیار تغییر کرده است البته آمار چاقی و دیابت در جهان بسیار تکان دهنده شده به گونه‌ای که اقتصاد و صنعتی که حول دیابت است رونق پیدا کرده است.


وی افزود:‌ هیچ جنبه‌ای از جراحی در دنیا به اندازه جراحی چاقی رشد نکرده است. در ایران چاقی و دیابت افزایش چشمگیری داشته و اگر از آن پیشگیری نشود عوارض جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت البته باید توجه کرد عوارض چاقی و دیابت هزینه‌های گزافی را بر دوش مردم و دولت می‌گذارد بنابراین پیشگیری از این دو معضل علاوه‌بر ارتقاء سلامت مردم موجب صرفه اقتصادی نیز می‌شود.


رئیس بیمارستان شریعتی با بیان اینکه حدود 40 درصد مرگ و میر بزرگسالان در کشور ما به چاقی بستگی دارد، تصریح کرد: چاقی و دیابت باعث بروز بیماری‌های قلبی، ریوی، فشار خون، سرطان، ‌افسردگی و ... می‌شود که گاه برخی از این عوارض جبران‌ناپذیر خواهد بود.


سروش با توجه به شیوع چاقی در جوامع ایرانی یادآور شد: 16 درصد کودکان، 42 درصد نوجوانان، 30 درصد زنان بزرگسال و 15 درصد مردان بزرگسال ایرانی مبتلا به چاقی هستند.


به گفته چاقی در زنان نسبت به مردان از شیوع بیشتری برخوردار است که اکثر زنان نیز دچار چاقی موضعی هستند.


رئیس مرکز تحقیقات چاقی و عادات غذایی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطر نشان کرد: 500 هزار نفر در کشور ما نیاز به جراحی چاقی دارند، این در حالی است که جراحی آخرین روش درمانی است زیرا در مراحل اولیه ما برای کاهش وزن رژیم غذایی، فعالیت بدنی و تغییر سبک زندگی را تجویز می‌کنیم که در نهایت اگر تمام این روش‌ها برای افراد پاسخگو نباشد فرد کاندید برای جراحی می‌شود.


وی افزود: در گذشته جراحی‌های چاقی به صورت باز انجام می‌شود به همین دلیل عوارض زیادی را برای افراد به همراه داشت اما امروزه به دلیل توسعه روش‌های لاپراسکوپی، بیهوشی و مراقبت‌های بعد از آن عوارض‌ها بسیار کاهش یافته که این امر باعث اطمینان امردم نسبت به جراحی‌ها و افزایش تمایل آنها به انجام جراحی شده است.


دبیر علمی سمینار تازه‌های چاقی و دیابت در ادامه با توجه به فاکتورهای خطر بروز چاقی در کشور عنوان کرد: مطالعه‌ای که اخیرا در کشور در خصوص شناسایی فاکتورهای چاقی انجام شده نشان می‌دهد کاهش فعالیت بدنی، مصرف نکردن میوه، سبزیجات و مواد غذایی دریایی، پر فشاری خون و ... از عواملی است که موجب بروز چاقی و در نهایت دیابت می‌شود.


سروش با تاکید بر اینکه باید مردم را نسبت به عوارض چاقی آگاه کنیم، گفت: امروزه سالانه بالای 7 هزار جراحی چاقی در کشور انجام می‌شود این در حالی است که افراد با داشتن سبک زندگی مناسب و رعایت رژیم غذایی سالم می‌توانند از این مساله پیشگیری کنند.


وی علاقه مردم و افزایش گرایش آنها به لاغری را یکی از فاکتورهای ایجاد بازار سیاه برای کاسبان دانست و گفت: فعالیت‌های حوزه لاغری و چاقی سود بالایی دارد که همین سود باعث شده بسیاری از شرکت‌ها با عوام فریبی و مطرح کردن مسائلی مانند روش‌های بی‌خطر در کمترین زمان و عرضه داروهایی در قالب داروهای گیاهی بازار سیاهی را برای مردم ایجاد کنند اما ما به مردم توصیه می‌کنیم برای کاهش وزن ایمن، حفظ سلامتی، ارتقاء سطح سلامت، حفظ وزن کاهش یافته حتما به مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی که تحت نظر وزارت بهداشت فعالیت می‌کنند، مراجعه کنند. زیرا در این مراکز تنها از روش‌هایی استفاده می‌شود که برای مردم بی‌خطر بوده و موجب ارتقاء سلامتی آنها نیز می‌شود.


وی در خصوص دم‌نوش‌های گیاهی که برای کاهش وزن در رسانه ملی و فضای مجازی تبلیغ می‌شود، گفت: برای هر روش درمانی باید تحقیقات گسترده‌ای صورت بگیرد و نتایج آن در مراکز و منابع علمی ذکر شود تا سایر پزشکان نیز بتوانند از آن استفاده کنند بنابراین صرف یک تبلیغ نمی‌توان اعتماد کرد و دارویی را تهیه نمود.


وی خاطر نشان کرد: امیدواریم با فرهنگ‌سازی مناسب به کمک رسانه‌ها بتوانیم مردم را نسبت به عوارض چاقی آگاه کنیم تا این فرهنگ در کشور ما اصلاح و تقویت شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته