دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 بهمن 1401 - 11:15
هشدار به دیابتی‌ها:

خطر مرگ بر اثر سرطان در مبتلایان به دیابت ۲ برابر بیشتر است

خطر مرگ بر اثر سرطان در مبتلایان به دیابت ۲ برابر بیشتر است
نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد خطر مرگ بر اثر سرطان در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ دو برابر بیشتر است.
کد خبر : 828494

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری آنا، پژوهشگران در بررسی اخیر خود دریافتند، خطر مرگ بر اثر سرطان در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ دو برابر است.

کارشناسان می‌گویند، زنان جوان مبتلا نیز در صورت ابتلا به سرطان سینه در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

یافته‌ها حاکی از آن است که سرطان ممکن است عامل اصلی مرگ و میر در افراد مبتلا به دیابت باشد و تحلیل داده‌ها نشان داد، این خطر برای برخی از سرطان‌ها نظیر سرطان سینه بیشتر است.

به گفته محققان انگلیسی، افرادی که مبتلا به سرطان روده، کبد، پانکراس و آندومتر نیز هستند، در صورت ابتلا به دیابت دو برابر بیشتر از سایر افراد خطر مرگ را دارند.

یافته‌ها نشان می‌دهد که سرطان ممکن است از حمله قلبی و سکته به عنوان عامل اصلی مرگ در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ پیشی گرفته باشد.

کارشناسان معتقدند، قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض اثرات افزایش قند خون و سطح انسولین، مقاومت به انسولین و التهاب مزمن می‌تواند باعث ایجاد برخی سرطان‌ها و به طور بالقوه مرگ‌بارتر شدن بیماری‌ها شود. آنها هشدار دادند تا زمانی که اقدامات بیشتری برای مقابله با اپیدمی چاقی انجام نشود، مرگ و میر ممکن است افزایش یابد و از مقامات خواستند تا برنامه‌های بیشتری برای غربالگری انواع سرطان را به منظور هدف قرار دادن افراد در معرض خطر در نظر بگیرند. 

در این مطالعه از پایگاه داده عمومی انگلیس برای دسترسی به اطلاعات بیش از ۱۳۵ هزار شهروند ۳۵ ساله و بالاتر که بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۸ به دیابت نوع ۲ مبتلا شده بودند، استفاده شد. در حالی که نرخ کلی مرگ و میر ناشی از سرطان در سنین زیر ۷۵ سال کاهش یافته است، افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ طی دو دهه گذشته این روند را عکس کرده‌اند.

محققان دریافتند میزان مرگ و میر ناشی از سرطان لوزالمعده، کبد و ریه در تمام سنین افزایش یافته است. در همین حال، نرخ سرطان سینه در زنان جوان‌تر، طبقه‌بندی شده زیر ۵۵ سال و نرخ سرطان پروستات و آندومتر در افراد بالای ۷۵ سال به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

سوپینگ لینگ که سرپرستی پژوهش‌های اخیر مرکز تحقیقات دیابت لستر و دانشکده بهداشت و پزشکی لندن را بر عهده داشت گفت: نتایج نشان داد دیابت نوع ۲ بر میزان مرگ و میر ناشی از سرطان تأثیر می‌گذارد و تغییرات در برنامه‌های غربالگری موجود یا تحقیقات عمیق‌تر برای علائم مشکوک یا غیراختصاصی سرطان در دیابتی‌های نوع ۲ ممکن است تعداد مرگ و میرهای قابل اجتناب سرطان را کاهش دهد.

وی گفت: یافته‌ها بر افزایش بروز سرطان در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، به‌ویژه در افراد مسن تأکید می‌کند و نیاز به اولویت‌بندی پیشگیری، تحقیق و تشخیص زودهنگام و مدیریت سرطان در این جمعیت را برجسته می‌کند. این مورد به ویژه در مورد سرطان کولورکتال، پانکراس، کبد و آندومتر که میزان مرگ و میر آنها در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ به طور قابل توجهی بیشتر از جمعیت عمومی است، صادق است.

براساس داده‌های موجود، بیش از ۴ میلیون نفر در انگلیس با دیابت نوع ۲ زندگی می‌کنند و ۱۳.۵ میلیون نفر دیگر در معرض خطر ابتلا به این بیماری به دلیل افزایش سطح چاقی هستند.

شواهد متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد دیابت نوع ۲ می‌تواند باعث سرطان پانکراس، کبد و آندومتر شود، اما تاکنون تحقیقات کمی در مورد اینکه آیا این دیابت بر بقای کلی سرطان تأثیر می‌گذارد یا خیر، انجام شده است.

در این مطالعه، محققان روند مرگ و میر ناشی از سرطان و سایر علل را بر اساس سن، جنسیت، قومیت، وضعیت اجتماعی-اقتصادی، چاقی و وضعیت استعمال سیگار تجزیه و تحلیل کردند، سپس میزان افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ را با جمعیت عمومی مقایسه کردند. 

بر اساس یافته‌های منتشر شده در مجله Diabetologia، آنهایی که دچار چاقی هستند و دخانیات استعمال می‌کنند، هر دو بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان بودند.

کلر بروملی، محقق مرکز تحقیقات سرطان انگلیس گفت: بقای مبتلایان به سرطان در حال بهبود است و در ۴۰ سال گذشته در انگلیس دو برابر شده است، اما ما باید بیشتر و سریعتر پیش برویم تا بقای همه را بهبود ببخشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته