دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در پی تک‌نرخی شدن قیمت بنزین

کسری یارانه نقدی تامین شد

دولت فقط از محل افزایش 300 تومانی قیمت بنزین حدود 4.4 هزار میلیارد تومان درآمدزایی کرد.
کد خبر : 19897

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا،‌ مجلس در قانون بودجه امسال منابع تخصیص داده شده برای یارانه نقدی را از 42 هزار میلیارد تومان به 37 هزار میلیارد تومان کاهش داد.


با این اقدام از حجم اعتبارات یارانه نقدی در سال جاری 5 هزار میلیارد تومان کاسته و دولت موظف شد این کاهش منابع را از محل حذف مشمولان جبران کند.


اما حذف افراد از فهرست دریافت کنندگان یارانه نقدی با مشکلات متعددی رو به روست، چرا که دولت بانک اطلاعاتی مدونی برای این کار ندارد. درباره حذف عده‌ای از یارانه‌بگیران نیز تا کنون اطلاعات متناقضی مطرح و عده‌ای از این فهرست حذف شده‌اند، اما پس از بالا گرفتن اعتراضات به این موضوع، دولت مجبور شد برای ثبت اعتراضات سامانه اینترنتی جدید راه‌اندازی کند که از فردا کارش آغاز می شود.


با این حال به نظر می‌رسد دولت بهترین روش برای تامین کسری منابع یارانه نقدی را در آزادسازی قیمت بنزین دیده است. بر اساس تصمیم شب گذشته، از این پس بنزین 700 تومانی از چرخه سوخت حذف و به جای آن بنزین تک نرخی 1000 تومانی عرضه می‌شود.


بنا بر اطلاعات دریافتی خبرنگار آنا، سال گذشته 14.6 میلیارد لیتر بنزین 700 تومانی در کل کشور مصرف شده‌است. محاسبه مابه‌التفاوت این نرخ و تبدیل آن به بنزین 1000 تومانی نشان می‌دهد دولت فقط از این محل 4380 میلیارد تومان درآمد کسب خواهد کرد. این عدد به کسری 5 هزار میلیارد تومانی یارانه نقدی بسیار نزدیک است.


با این وجود دولت در سایر فرآورده‌های نفتی مانند گازوئیل و بنزین هواپیما نیز تغییرات قیمتی را اعمال کرده‌است. از این رو به نظر می‌رسد دولت به جای روش پردردسر حذف ثروتمندان از فهرست یارانه بگیران، روش قیمتی ساده را انتخاب کرده‌است.


در همین زمینه یک عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: قیمت فعلی بنزین همچنان با قیمت‌های واقعی فاصله دارد.


حمید حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا با بیان اینکه قیمت 1000 تومان برای هر لیتر بنزین تنها 60 درصد قیمت این کالا در فوب خلیج فارس است، افزود: طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها این قیمت باید به 90 درصد فوب خلیج فارس برسد. به گفته او قیمت کنونی بنزین فورب خلیج فارس 60 سنت است.


او تاکید کرد: دولت باید قیمت بنزین را هرچه زودتر به نرخ واقعی خود نزدیک کند، زیرا در صورت افزایش قیمت نفت، رسیدن به قیمت فوب خلیج فارس سخت خواهد بود.


به گفته حسینی نزدیک شدن قیمت بنزین به نرخ فوب خلیج فارس انگیزه قاچاق سوخت را از بین می‌برد و دست قاچاقچیان سوخت از بنزین کوتاه خواهد شد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب