دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 خرداد 1394 - 11:34

افزوده شدن 12 میلیون لیتر بنزین یورو4 به ظرفیت تولید کشور

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین از بهره‌برداری فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان سال جاری خبر داد.
کد خبر : 19785

محمود شیری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، با بیان اینکه قرار است 650 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای تکمیل این پالایشگاه اختصاص یابد، گفت: سه میلیارد دلار هزینه‌ای بوده که تاکنون برای ساخت این پالایشگاه‌ صرف شده است.


وی با بیان اینکه پالایشگاه ستاره خلیج فارس بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، افزود: این پالایشگاه ظرفیت فرآورش بیش از 350 هزار بشکه میعانات گازی را داراست که هر کدام از واحدهای آن،‌ ظرفیت تولید 120 هزار بشکه را دارند.


به گفته این مقام مسئول، با بهره‌برداری از فاز اول این پالایشگاه روزانه 12 میلیون لیتر بنزین یورو 4 به ظرفیت تولید بنزین کشور افزوده خواهد شد.


شیری در پاسخ به اینکه آیا سوخت تولید شده در این پالایشگاه صادر می‌شود، گفت: متولی تصمیم‌گیری در این زمینه، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی است. البته براساس آخرین تصمیمات قرار است سوخت این پالایشگاه که از کیفیت بالایی برخوردارند، در داخل کشور مصرف شود.


به گزارش آنا، پالایشگاه ستاره خلیج فارس نخستین پالایشگاه طراحی شده بر اساس خوراک میعانات گازی است که مراحل ساخت آن از ابتدای سال 1385 آغاز و قرار بود تا پایان سال 94 به صورت کامل راه‌اندازی شود. با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ایران از نظر تولید بنزین و گازوییل خودکفا می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته