دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 مرداد 1396 - 15:19
رحمن قهرمانپور در گفت‌وگو با آنا

هدف اردوغان عرض اندام در مقابل عربستان و آمریکا است

رئیس‌جمهوری ترکیه شب گذشته (دوشنبه) به تور دو روزه خود در حاشیه جنوبی خلیج فارس برای میانجی‌گری میان کشورهای عربی پایان داد. سفری که به اعتقاد یک کارشناس امور منطقه با هدف عرض اندام ترکیه در مقابل سعودی‌ها انجام شده بود.
کد خبر : 197788

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، رجب طیب اردوغان شب گذشته (دوشنبه) به تور دو روزه خود به حاشیه جنوبی خلیج فارس برای میانجی‌گری با هدف حل بحران میان کشورهای عربی پایان داد، بدون اینکه پیشرفتی به دست آید. منابع قطری گزارش کردند تمیم بن حمد آل‌ثانی، امیر قطر در رایزنی‌هایش با رجب طیب اردوغان به بررسی تحولات منطقه‌ای از جمله بحران حوزه خلیج فارس و تلاش‌های انجام شده برای حل آن پرداخت.


ترکیه قوی‌ترین حامی قطر در بحران منطقه‌ای به‌شمار می‌رود که علاوه بر حفظ پایگاه نظامی‌اش در دوحه، نیروهای نظامی خود را به قطر اعزام کرده که بیانگر حمایت آنکارا از دوحه است. مقام‌های عالی‌رتبه چند کشور اروپایی و آمریکا تاکنون برای حل بحران قطر پیش‌گام شده‌اند ولی اینکه دولت اردوغان که به‌طور رسمی حمایتش را از دولت قطر در تقابل با عربستان و متحدانش اعلام کرده و از سوی دیگر خود به نوعی دچار بحران داخلی است، وارد گود میانجی‌گری شده جای تامل دارد.


دکتر قهرمانپور، کارشناس امور منطقه در توضیح این تضاد ظاهری می‌گوید: «درست است که ترکیه با بحران داخلی ناشی از کودتای ناکام سال گذشته دست و پنجه نرم می‌کند و بازداشت‌های گسترده‌ای در سطح دولتی و نظامی در این کشور انجام شده است ولی این کشور در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه که از دهه 90 تاکنون با بحران‌های مختلف مواجه بوده‌اند، از وضعیت باثبات‌تری برخوردار است. تنش داخلی در ترکیه بدین معنا نیست که دولت ترکیه ضعیف شده و یا بدین معنی نیست که دولت ترکیه نمی‌تواند در بحران‌های منطقه‌ای نقش موثری ایفا کند. از زاویه نگاه ترک‌ها، آنکارا در اوضاعی قرار دارد که می‌تواند از دولت قطر دفاع و این کشور را در بحران کنونی با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس یاری کند.»


وی با یادآوری سفر فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا به منطقه با هدف حل بحران قطر و دیگر مقام‌های غربی، تصریح کرد: «ترکیه نیز می‌تواند یک پای میانجی‌گری باشد همانگونه که بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا و دیگر مقام‌های اروپایی و آمریکا به منطقه سفر و تلاش کنند تا نقشی در زمینه حل بحران ایفا کنند.»


قهرمانپور در تشریح دلایل سفر اردوغان به منطقه گفت: «نخستین دلیلی که باعث شد اردوغان سفر دو روزه ای به عربستان، کویت و قطر داشته باشد، این است که ترکیه احساس می‌کند باید و می‌تواند در تحولات منطقه نقش‌آفرینی کند. همکاری قطر و ترکیه از سال 2011 بدین سو قوی‌تر شده و روابط دو کشور از روابط صرفا اقتصادی فراتر رفته و نیز توافقات نظامی میان دو طرف افزایش یافته است. پیاده کردن نیرو در قطر جلوی کودتای نظامی را در قطر گرفت.»


وی افزود: «دلیل دوم به موضوع عربستان بازمی‌گردد که ترکیه احساس می‌کند اگر سعودی‌ها بخواهند نفوذ خود را در قطر افزایش دهند از تاثیرگذاری آنکارا در این کشور و منطقه کاسته می‌شود، بنابراین با اعزام نیرو به قطر به صراحت مقابل عربستان ایستادند و عرض اندام کردند، موضوعی که باعث انتقاد سعودی‌ها و متحدانشان شده است.»


این کارشناس امور منطقه در تبیین دلیل سوم گفت: «ترکیه در سوریه در موضوع کُردها اختلافاتی با عربستان دارد. شاید اردوغان خواسته است با این سفر منطقه‌ای اعلام کند می‌تواند همچنان موضع خود را در منطقه حفظ و دامنه نفوذ خود را همچنان گسترش دهد.»


قهرمانپور احتمال سهم خواهی ترکیه را در بحران قطر بعید ندانست و تصریح کرد: «ترکیه طبعا از نفوذ در قطر به‌دنبال سهم‌خواهی است، موضوعی که متداول به نظر می‌رسد و هر کشوری در عرف بین‌المللی می‌کوشد با سیطره ارضی، فکری و ... بر کشورهای دیگر نفوذ داشته باشد. طبعا ترکیه می‌کوشد تا در قطر موضع مسلط خود را حفظ کند تا در مقابل آمریکا که در عربستان طرح‌های خود را پیاده می‌کند دست برتر را داشته باشد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب