دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رشد 2 درصدی قیمت طلای سیاه در هفته گذشته؛

مقاومت 50 دلاری قیمت نفت شکست

نفت خام با وجود آنکه در روز جمعه کاهشی بود اما در مجموع طی هفته گذشته 2 درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند.
کد خبر : 196729

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، قیمت نفت خام با وجود نوسانات زیاد در هفته گذشته،‌ رشد 2 درصدی قیمت را تجربه کرد تا نفت برنت با قیمتی معادل 48.02 دلار در هر بشکه هفته را به اتمام برساند.


این در حالی بود که قیمت نفت پس از هفته‌ها کاهش،‌پنجشنبه مقاومت 50 دلاری را پس از گذشت یک ماه و نیم شکست. آخرین بار در 5 ژوئن قیمت نفت در بالای 50 دلار قرارداشته است.


با این حال نفت در کانال 50 دلاری دوام نیاورد و ظرف یک ساعت سقوط کرد تا در نهایت با قیمت 48 دلاری بسته شود.


نفت سبک آمریکا نیز در طول هفته گذشته رشد یک دلاری را تجربه کرد و جمعه با قیمت 45.6 دلار کار خود را پایان برد.


در مجموع هفته گذشته با رشد 2 درصدی قیمت نفت به پایان رسید و این درحالی است که اگر عوامل تضعیف قیمت در بازار وجود نداشت این رشد می توانست تا بالای 5 درصد نیز برسد اما عقب نشینی قیمت در آخرین روز هفته مانع تقویت بیشتر بازار طلای سیاه شد.


از مهمترین عامل مانع افزایش بیشتر قیمت نفت ،‌ می‌توان به رشد تولید اعضای اوپک اشاره کرد. با وجود اینکه اغلب اعضا حدود 80 درصد به توافق پایبند بودند اما افزایش تولید لیبی و نیجریه،‌میزان تولید نفت این کارتل را بالا برده است که امید به توازن عرضه و تقاضا را از بین می برد.


از سوی دیگر افزایش تحرکات نفتی در آمریکا از ابتدای سال 2017،‌تلاش ها برای افزیش بیشتر قیمت را ناکارآمد کرده است. با این حال رشد دکل های حفاری در آمریکا نسبت به اوایل سال جاری کند شده و امیدها برای توقف رشد تولید شیل اویل ها بیشتر شده است.


با این حال آژانس بین‌المللی انرژی پیش بینی کرده که در ادامه امسال،‌رشد تقاضای نفت افزایش خواهد یافت که می‌تواند مازاد عرضه را جذب کند.


کاهش سطح ذخیره سازی ها نیز نوید بخش روزهای بهتر برای قیمت طلای سیاه خواهد بود. با نزدیک شدن به فصل سرما این ذخیره سازی ها کاهش بیشتری را نیز ثبت می کنند. در این شرایط می توان انتظار داشت که در اواخر سال 2017 و اوایل سال 2018 میلادی قیمت نفت متوازن تر شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته