دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در مراسم تشییع پیکر حبیب الله کاسه ساز چه گذشت؛

خداحافظی با حبیب سینمای ایران/ حبیب شدن سخت است

صبح امروز جمعه ۳۰ تیرماه مراسم تشییع پیکر زنده یاد حبیب الله کاسه ساز؛ تهیه کننده و کارگردان سینمای ایران از ساختمان شماره ۲ خانه سینما و با حضور محمدمهدی حیدریان؛ رییس سازمان سینمایی و جمعی از مدیران و هنرمندان سینما، به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار شد.
کد خبر : 196510

به گزارش خبرنگار فرهنگى آنا، در این مراسم که اجراى آن را سید جواد هاشمی بر عهده داشت، بعد از خواندن چند بیت شعر گفت: خاطرات زیادی از حبیب الله کاسه ساز داریم و اکنون از دست دادن او برای همه سخت و تلخ است.


ناصر شفق: حبیب شدن سخت است


سپس ناصر شفق؛ تهیه کننده سینما که در این مراسم حضور داشت ضمن اشاره به اینکه سخنران نیست و نمی تواند در مورد مرحوم صحبت کند تاکید کرد: حبیب شدن سخت است. او در صحبت کوتاهی بیان کرد: اولین بار سال 59 بود که در کردستان با حبیب آشنا شدم. حبیب؛ علی حاتمی سینمای ایران بود. اگر حبیب نبود بسیاری از فیلم‌های دفاع مقدس تولید نمی شدند. خود من اگرحبیب نبود من نمی توانستم فیلم بسازم. هر فیلمسازی که با حبیب کار کرده است تحت تاثیر اخلاق خوب او قرار گرفته بود. از همه کسانی که در این مراسم حضور پیدا کردند تشکر می کنم که برای حبیب سینمای ایران آمدند و حامی بودند.



سردار پورجمشیدی: حبیب مرد بزرگی بود که هیچگاه پشت به دشمن نکرد


در ادامه سردار پورجمشید که در این مراسم حضور داشت عنوان کرد: به همه شما که در بدرقه یک یار انقلاب حضور پیدا کردید خیر مقدم می گویم. او از آن مردان بزرگی است که زمانی که از امام خمینی (ره) پرسیدند چرا انقلاب کردید گفتند من برای طفل های در گهواره انقلاب کردم و حبیب از همان طفل ها بود. حبیب مرد بزرگی بود که هیچگاه پشت به دشمن نکرد و خانواده او برای انقلاب و جنگ فداکاری کردند.او به این اعتقاد داشت که اگر می خواهیم راهی که آمده ایم ثمره بدهد باید سینمای دفاع مقدسمان را پررنگ کنیم.


وی ادامه داد: حبیب در عرصه مدیریت سینمای دفاع مقدس حضور پیدا کرد و امروز سینمای ایران به مدیرانی مانند حبیب نیاز دارد و در کنار آن نیازمند بودجه و هزینه هستیم. افرادی مانند حبیب الله کاسه ساز، رسول ملاقلی پور با دستان خالی به میدان آمدند و ناامید نشدند. هنر سینمای دفاع مقدس و انقلاب زنده است چرا که انقلاب و هنر انقلاب زنده است.


مسعود جعفری جوزانی: حبیب کاسه ساز را باید برای محسناتش ستایش کرد


مسعود جعفری جوزانی؛ کارگردان سینما و تلویزیون نیز با حضور در این مراسم گفت: دهه 60 بود که حبیب را با دوستانش شناختم. همه چیزشان در خدمت رزمندگان بود. حبیب از آن آدم هایی بود که می خواست با سواد وارد حوزه سینما بود. مهارت بود و تمام وجودش کار کرد و زمان گذشت و سال ها بعد حبیب تهیه کننده در چشم باد شد. ذره ای از آن شور و انقلابی بودنش کم نشده بود. متاسفانه به این آدمها اهمیت نمی دهند.


وی ادامه داد: حبیب کسی بود که برای ساخت فیلمهای دفاع مقدس ساعت ها پشت درب مدیران سینمایی می نشست تا بودجه بگیرد.
جوزانی بیان کرد: امروز همه می خواهند انقلاب را برای خود کنند. حبیب با همت خود و بدون ترس کارش را انجام می داد. اگرچه به خاطر این موضوع ضربه های بسیاری هم خورد. حبیب الله کاسه ساز را باید برای محسناتش ستایش کرد.



مسعود ده نمکی: خنده های حبیب از یادم نمی روند


مسعود ده نمکی که بیش از همه با حبیب الله کاسه ساز همکاری کرده بود در این مراسم حضور داشت و گفت: زمانی که به سینما آمدم متوجه شدم استرس یک فیلم از یک شب عملیات بیشتر است و آن هایی که جبهه بودند می دانند استرس عملیات یعنی چی! چرا که استرس عملیات یک شب است اما استرس تهیه کننده ها همیشه وجود دارد. حبیب الله کاسه ساز در کنار این همه استرس ها همیشه می خندید و خنده هایش از یادم نمی رود.


سیروس الوند: حبیب همه سینمای ایران را یک دست می دید


سیروس الوند کارگردان سینمای ایران اظهار کرد: آقای کاسه ساز را برای اولین بار به عنوان بازیگر دیدم. وقتی با او صحبت می کردم متوجه شدم که ارادتی که به بچه های رزمنده دارد بسیار زیاد است و این موضوع باعث می شد که با جان دل برای آن ها کار کند. آقای عسگرپور زمانی که از من پرسید به نظرت چه کسی برای مدیرعاملی خانه سینما مناسب می دانی گفتم حبیب الله کاسه ساز.


وی افزود: حبیب همه سینمای ایران را یک دست می دید و بین آن ها تفاوت قائل نمی شد. اگر بگویند که با پول خودتان فیلم دفاع مقدس بسیازید نمی دانم چند نفر این کار را انجام می دهند. اما قطعاً حبیبالله کاسه ساز این کار را می کرد.



محمدمهدی عسگرپور: حبیب تلاش کرد که سنگر سینمای دفاع مقدس را حفظ کند
محمدمهدی عسگرپور در این مراسم بیان کرد: ما امروز دوستی مومن راستگو و درستکار را بدرقه می کنیم. آشنایی من نیز از سال 60 با آقای کاسه ساز آغاز شد. ظرف دفاع مقدس افرادی را وارد سینما کرد که همه با تمام وجود خود کار می کردند. حبیب الله کاسه ساز همواره تلاش کرده که این سنگر سینمای دفاع مقدس را حفظ کند. آقای کاسه ساز کسی بود که همیشه در همه شرایط می شد روی آن حساب کرد. خداوند روح او را قرین رحمت کند.


منوچهر شاهسواری: مرگ حق است و همه ما به تاریخ می پیوندیم


منوچهر شاهسواری که اکنون مدیرعامل خانه سینما است نیز بیان کرد: حبیب الله کاسه ساز نیز به دیار باقی شتافت. مرگ حق است و همه ما به تاریخ می پیوندیم. معتقدم خلاقان ماندگاران همیشه تاریخ و در حال زیست هستند. خانه سینما متعلق به تک تک آحاد فعال سینمای ایران است‌. سینما یک پدیده یک پارچه است همانطور که ملت ایران یک ملت یک پارچه است.


وی ادامه داد: امروز می خواهیم حبیب الله کاسه ساز را به منزلگاه ابدیش هدایت کنیم البته حبیب در این را از همه ما مشتاق تر است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته