دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 خرداد 1394 - 12:37

توضیحات معاون سازمان هواپیمایی درباره خبر مصادره هواپیماهای ماهان

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری درباره ادعای اخیر دولت آمریکا مبنی بر جلوگیری از فعالیت و مصادره هواپیماهای خریداری‌شده ماهان گفت: جلوگیری از فعالیت ناوگان هوایی جدید نقض صریح مقررات بین‌المللی است.
کد خبر : 19651

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا به نقل از روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، محمد خداکرمی در پاسخ به اظهارات اخیر دولت آمریکا افزود: اصولا بر اساس مفاد حقوق بین‌الملل که حدود صلاحیت دولت‌ها را مشخص می‌کند، اعمال صلاحیت بر افراد و شرکت‌های تجاری از سوی یک دولت منوط به احراز عنصر ارتباط میان آن شخص و دولت مذکور است بنابراین ادعای کشور آمریکا مبنای واقعی در اصول مسلم حقوقی ندارد.


وی تصریح کرد: به استناد ماده 4 کنوانسیون شیکاگو که دولت آمریکا نیز متعهد به آن است، کشورهای متعاهد موافقت کرده‌اند تا از هواپیمایی کشوری برای انجام مقاصد مغایر با این کنوانسیون استفاده نکنند.


معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: در ماده 33 این کنوانسیون نیز کشورهای عضو تعهد کرده‌اند که در صورت به ثبت رسیدن ناوگان هوایی در یک کشور باید از تبعیض میان کشورهای متعاهد خودداری کنند.


خداکرمی خاطرنشان کرد: اقدام کشورمان در ورود و ثبت این هواپیماها در راستای اصل مسلم تساوی کشورها در اعمال حاکمیت و استقلال کشورهاست و برای استفاده از این حق قانونی خود، هیچوقت منتظر اجازه سایر دولت‌ها نخواهد بود.


وزارت خزانه‌داری آمریکا پنج شنبه گذشته دو شرکت عربی و مالک یکی از این شرکت‌ها را به اتهام کمک در خرید هواپیمای مسافربری دست دوم توسط ایران تحریم و اعلام کرد که 9 فروند هواپیمای خریداری‌شده ماهان بر اساس تحریم‌های آمریکا قابل مصادره هستند.


به نوشته روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، این موضع‌گیری فعالیت هواپیماهای خریداری‌شده در خطوط بین‌المللی را با ریسک مواجه می‌کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته