دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 تير 1396 - 11:02

تصویب یک فوریت طرح «مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا» با رای بالای نمایندگان

بررسی یک فوریت طرح مقابله با اقدامات خصمانه و ماجراجویانه آمریکا در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و به تصویب رسید.
کد خبر : 195929

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آنا، بررسی فوریت طرح کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با عنوان «مقابله با اقدامات ماجراجویانه و خصمانه دولت آمریکا» در دستور کار امروز نشست علنی خانه ملت قرار گرفت و یک فوریت این طرح با رای بالای نمایندگان به تصویب رسید.


رئیس مجلس شورای اسلامی پس از تصویب یک فوریت این طرح گفت: تصویب این طرح نشان دهنده عزم ملت ایران برای مقابله با اقدامات آمریکا است. با وجود عقاید مختلف سیاسی در مجلس درصد بالایی در رای‌گیری برای این طرح شرکت کردند که نشان از صدای یکسان از مجلس برای مقابله با اقدامات آمریکا است.


علی لاریجانی با بیان اینکه تصویب این طرح در مجلس پیامی برای آمریکایی‌ها بود، اظهار کرد: آمریکایی‌ها باید بدانند که اقداماتشان ضد ملت ایران است اما ملت ایران عزم راسخی در مقابله با اقدامات آمریکایی‌ها دارد.


آمریکا به جای شعار تغییر رژیم به اصلاح رفتارش بپردازد


کاظم جلالی به عنوان یکی از طراحان طرح یک فوریتی مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه در جلسه علنی امروز سه‌شنبه مجلس گفت: این بخش کوچکی از شمشیر برنده نظام جمهوری اسلامی ایران است که امیدواریم آمریکا به اصلاح رفتار خود به جای شعار تغییر رژیم و تغییر رفتار درباره کشورهای مستقل بپردازد.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اقدامات تفرقه افکنانه و ماجراجویانه و حمایت از تروریسم و افراط‌گری در داخل منطقه از سوی برخی از قدرت‌های فرامنطقه‌ای به ویژه آمریکا روز به روز بیشتر دامن‌گیر منطقه می‌شود و صلح و ثبات منطقه را به خطر می‌اندازد. بنابراین لازم است مجلس و نمایندگان واکنش همگرایانه‌ای نسبت به اقدامات ماجراجویانه آمریکا و طرح‌هایی که در کنگره انجام می‌شود، نشان دهد.


وی افزود: پس از اجرای برجام برخلاف آنچه که تصور آمریکایی‌ها به سمت عقلانیت حرکت کنند روند دیگری را در پیش گرفتند. کنگره آمریکا تاکنون بیش از 60 طرح ضد جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده و هر روز از سوی نمایندگان مجلس و یا سنای آمریکا طرح‌هایی با عنوان طرح‌های ضدایرانی یا تشدید تحریم‌ها مطر ح می‌شود.


جلالی تأکید کرد: البته ملت مقاوم ایران در طول سال گذشته نشان دادند در مقابل زیاده‌خواهی‌های آمریکا ایستادگی کرده و این تحریم‌ها نمی‌تواند اثر گذارد. موضوعی که آمریکایی‌ها نیز در زمان برجام به آن اذعان داشتند. رئیس‌جمهوری وقت آمریکا در همان زمان اعتراف کرد که تحریم‌ها اثری بر ایران نداشته است. اگر ما پای میز مذاکره رفتیم بر اساس حق‌طلبی بوده است.


نیروی قدس، نیروی رهایی بخش و ضد تروریسم است


نماینده تهران با بیان اینکه آمریکایی‌ها برخی از نهادهای اصیل انقلابی از جمله سپاه را مورد هجمه و هدف قرار دادند، گفت: سپاه نهاد مقدسی است که شاید ما در داخل بگو مگوهایی داشته باشیم اما همانطور که رئیس مجلس گفت سپاه خط قرمز همه نیروهای انقلاب است و با وجود همه اختلاف سلیقه‌ها و بگو مگوها نیروی قدس، نیروی رهایی بخش و ضد تروریسم است.


جلالی تأکید کرد: نیروی قدس در داخل منطقه از تمامی ادیان و طوایف و مذاهب که مورد هجوم تروریست‌ها قرار گرفته‌اند دفاع کرد که این نشان‌دهنده انسانیت این نیروی مقدس است. ما در دفاع اختلافی بین دین، مذهب و نژاد قائل نیستیم.


جلالی: پس از اجرای برجام برخلاف آنچه که تصور آمریکایی‌ها به سمت عقلانیت حرکت کنند روند دیگری را در پیش گرفتند و کنگره آمریکا تاکنون بیش از 60 طرح ضد جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده و هر روز از سوی نمایندگان مجلس و یا سنای آمریکا طرح‌هایی با عنوان طرح‌های ضدایرانی یا تشدید تحریم‌ها مطر ح می‌شود

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: این طرح دارای هشت بخش است که بخش اول شامل تعاریف و بخش دوم ناظر به تعیین راهبردها و بخش سوم درباره حمایت آمریکا از تروریسم است. شواهد اثبات می‌کند که آمریکایی‌ها از تروریست‌ها حمایت می‌کنند.


وی با اشاره به بخش چهارم این طرح با عنوان نقض حقوق بشر توسط آمریکا گفت: در این بخش مسائل مشخص نقض حقوق بشری آمریکا مورد اشاره قرار گرفته است. سیاست خارجی آمریکا تناقض جدی دارد. آنها از یک طرف مدعی دموکراسی هستند اما از طرف دیگر از خشن‌ترین‌ حکومت‌های منطقه دفاع و حمایت می‌کنند. نمونه آن عربستان است که در یمن با انجام جنایت‌هایی فاجعه انسانی بزرگی به بار ‌آورده اما رییس جمهور آمریکا به این کشور سفر کرده و حمایتش را از عربستان اعلام می‌کند.


جلالی با اشاره به بخش پنجم این طرح درباره مجازات‌ها و اقدامات متقابل گفت: این مجازات‌ها به طور پلکانی است یعنی اگر آمریکا به رفتارهایش ادامه دهد اقدامات دیگر و تکمیلی را انجام خواهیم داد.


آمریکایی‌ها 6 هزار میلیارد دلار از دارایی‌های ایرانیان را ربودند و باید راهکاری برای آن بیابیم


نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس نیز در جریان بررسی این طرح در مخالفت با یک فوریت این طرح گفت: همه مخالفانی که امروز ثبت‌نام کرده بودند با برخورد شدید‌تر و محکم‌تر با آمریکا اتفاق نظر دارند.


حسینعلی حاجی‌دلیگانی ادامه داد: مخالفان این طرح معتقدند باید طرح ابعاد وسیع‌تری را در بر بگیرد.


وی با بیان اینکه در این طرح ارائه شده ضمانت اجرایی برای مصوبات کمتر دیده شده است، اظهار کرد: آمریکایی‌ها 6 هزار میلیارد دلار از دارایی‌های ایرانیان را ربوده و باید راهکاری بیابیم که این مبلغ را از حلقوم آمریکایی‌ها بیرون بکشیم.


حاجی‌دلیگانی تصریح کرد: باید در این طرح، تمام شرکت‌هایی که به نفع آمریکایی‌ها در منطقه کار می‌کردند با آنها مقابله می‌کردیم و اهمیت کشورهای حامی جبهه مقاومت در این طرح را پررنگ‌تر می‌کردیم.


وی اضافه کرد: در طرح ارائه شده، مباحث حقوق بین‌المللی کمتر دیده شده است.


آمریکایی‌ها وارد مقابله با ملت‌ها شده‌اند


نماینده مردم اسدآباد در مجلس هم در موافقت با یک فوریت این طرح گفت: آمریکایی‌ها امروز در جهان وارد یک مقابله با ملت‌ها شده‌اند و حقوق آنها را تضعیف می‌کنند.


اکبر رنجبرزاده با تاکید بر اینکه اقدامات خصمانه آمریکا در منطقه خلیج فارس هر روز پررنگ‌تر از گذشته می‌شود، ادامه داد: سپاه پاسداران و نیروهای قدس حامی مظلومان هستند و به عنوان امنیت کشور و ستون انقلاب امروز توانسته‌اند آمریکا را عصبانی و منافع آنها را در منطقه به چالش بکشند که باید از آنها حمایت بیشتری بشود.


عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه باید برای مقابله با‌ آمریکا برنامه‌ریزی داشته باشیم، اظهار کرد: باید تمام منافع‌آمریکا در این طرح مورد هدف قرار گیرد.


پس از تصویب این طرح نمایندگان شعار مرگ بر آمریکا سر دادند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته