دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس هیات تجاری ویتنام تاکید کرد:

پتانسیل تجارت دو طرف بیش از 2 میلیارد دلار است

وزیر کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام گفت: تجار دو کشور با ضعف اطلاعاتی از یکدیگر مواجه هستند که اگر این مشکل برطرف شود زمینه همکاری دو جانبه بیش از پیش افزایش پیدا می‌کند.
کد خبر : 195313

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، نوین سون کنگ وزیر کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام و رئیس هیات ویتنام در نهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و ویتنام با اشاره به روابط تجاری بین دو کشور گفت: ایران و ویتنام در زمینه‌های فراوان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گام‌های مثبتی را برداشته‌اند که این مساله حاکی از آن بوده که ظرفیت‌های فراوانی برای فعالیت‌های دو جانبه بین دو کشور وجود دارد.


وی ادامه داد: دولت ویتنام با سیاست‌های گسترده توانسته با 190 کشور دنیا ارتباط برقرار کند و در زمینه اقتصادی نیز جزء سازمان تجارت جهانی قرار گیرد و تا به امروز 12 توافق‌نامه تجارت آزاد را امضا کرده و در آینده‌ای نزدیک نیز 10 توافق‌نامه آزاد تجاری با دیگر کشورها به امضا می‌رساند.


وزیر کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام افزود:‌ با سیاست باز هم‌گرایی به سمت گسترش تجارت با دنیا گام برمی‌داریم و اقتصاد ما تا کنون در این زمینه با ثبت رقم 20 میلیارد دلار موفق بوده اما تا کنون به دلیل فاصله جغرافیایی بین دو کشور نتوانسته‌ایم که اهداف توسعه‌ای را محقق سازیم ولی امروز با درک شرایط یکدیگر و تاکید مقامات دو کشور باید حجم تبادلات تجاری به دو میلیارد دلار افزایش پیدا کند. البته این یک هدف کوتاه‌ مدت است چرا که پتانسیل‌های ایران و ویتنام می‌تواند اهداف بزرگ‌تری را دنبال کند.


رئیس هیات تجاری ویتنام با اشاره به اینکه تجارت ایران با رشد روبرو بوده است، گفت: کاملا با دستاوردهای اقتصادی شما مخصوصا رشد GDP 4/5 درصدی ایران آگاه و خوشحال هستیم که این نشان دهنده ظرفیت تجاری ایران و همچنین توسعه اقتصادی کشور شما است؛ اعلام می‌کنیم که رشد اقتصادی ما نیز در سال 2016 5/17 درصد بوده و همچنین پیش‌بینی شده که این رشد در سال 2017 به 6/5 درصد نیز برسد.


وی ادامه داد: در زمینه صادرات در 6 ماهه 2017 ویتنام با رشد 12 درصدی نسبت به مدت مشابه صادرات را به 100 میلیارد دلار رسانده است که این رقم رشد و توسعه اقتصادی را نشان می‌دهد.


وی با اشاره به ظرفیت‌های کشاورزی این کشور گفت:‌ پیش‌بینی می‌شود صادرات محصولات کشاورزی ویتنام به 34 میلیارد دلار برسد و ما برای تثبیت این جایگاه امروز به ایران آمدیم تا از ظرفیت‌های اقتصادی خود و ایران به درستی استفاده کنیم.


وزیر کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام کمبود اطلاعات را از مهم‌ترین ضعف‌های بین تجار دو کشور خواند و تصریح کرد: اطلاعات کاری مناسب بین ایران و ویتنام وجود ندارد و پیشنهاد می‌دهیم که دو معاون وزیر به یکدیگر معرفی شوند تا نخستین همکاری‌ها رقم بخورد که سفرا نیز با کمک به این افراد اشتراک اطلاعات را بیش از پیش در دستور کار قرار دهند.


وی درباره فعالیت‌های بانکی نیز این گونه گفت:‌ زمینه رشد همکاری‌های بانکی یکی از ابزارهای توسعه اقتصادی به شمار می‌آید که هر دو طرف این اراده را دارند تا پس از همکاری‌ و توافق‌های دو جانبه بانک‌ها نیز با سهولت بیشتری نسبت به گذشته کارهای مبادلات را انجام دهند.



انتهای پیام/

برچسب ها: وزارت صمت
ارسال نظر
هلدینگ شایسته