دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 تير 1396 - 12:34

کیسه خلیفه در بغداد!

به‌دنبال شکست کشورهای تحریم کننده قطر در جذب حمایت کشورهای مهم غربی و منطقه‌ای در راستای محاصره همه‌جانبه قطر، تحرکاتی از سوی عربستان و امارات با هدف جذب عراق به جمع کشورهای حامی تحریم دوحه آغاز شده است.
کد خبر : 193153

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از پایگاه خبری العربی‌ الجدید، مسئولان دولتی شاخص و اعضای پارلمان عراق شب گذشته (جمعه) خبر دادند که تحرکات سعودی-اماراتی با هدف اتخاذ موضع منفی از سوی بغداد نسبت به دوحه از هفته گذشته آغاز شده است. باوجود این، همه تحرکات با واکنش منفی حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق مواجه شده است.


محمد العبد ربه، نایب رئیس کمیته روابط خارجه پارلمان عراق گفت: «عراق در چند روز گذشته تحت فشارهایی از سوی کشورهای محاصره کننده (عربستان، بحرین، مصر و امارات) قرار گرفته است تا روابط خود را به‌طور کامل با قطر قطع کند و با این کشورها همراه شود، ولی حکومت عراق مخالفت خود را با این موضوع اعلام کرده است.»


وی افزود:‌ «امروز، و در این زمان مشخص اعلام می‌کنیم که نمی‌خواهیم حامل دولتی علیه دولت دیگر باشیم. یکی از دوستان روز پنج‌شنبه از من درباره اظهارات فواد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق درباره اموال قطر در بانک مرکزی سوال پرسید که به او گفتم، فشارهایی در همه سطوح علیه دولت عراق وجود دارد تا بغداد موضعی علیه دوحه اتخاذ کند.»


همچنین یک وزیر شاخص عراقی گفت: «ارتباطاتی در سطح وزیران عربستان و امارات با مسئولان عراقی وجود دارد و محوریت آن اتهام‌زنی علیه قطر در رابطه با عراق است و در این زمینه از حکومت عراق خواسته شده است تا بیانیه‌ای رسمی علیه قطر صادر و موضعی منفی علیه این کشور اتخاذ کند. حیدر العبادی این موضوع را رد کرده و به‌ آن‌ها گفته است موضع ثابت عراق نسبت به بحران (قطر) تحریک نکردن آن و همراهی نکردن با تحریم‌های هیچ‌یک از کشورها است.»


این وزیر عراقی فاش کرد: «عربستان برای اینکه در این زمینه حسن‌نیت خود را نسبت به عراق نشان دهد، دو زندانی عراقی از نزدیکان یکی از مسئولان را در ائتلاف شیعی حاکم آزاد کرد و امارات نیز وعده داد تا در بازسازی شهرهای آزادشده عراق مشارکت داشته باشد.»


طبق گزارش العربی الجدید، فرد آزاد شده از نزدیکان علی ادیب، از رهبران ائتلاف ملی و عضو حزب الدعوه است و به اتهام سر دادن شعارهای طایفه‌گرایانه در موسم حج سال گذشته در عربستان بازداشت شده بود.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته