دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 تير 1396 - 16:33

با بیماری اتیسم آشنا شوید

یک کارشناس نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عنوان کرد: اختلالات اسپکتروم اتیسم یا ASD یک بیماری پیچیده و عصبی است که معمولا در طول سه سال اول زندگی در فرد ظاهر می‌شود.
کد خبر : 189987

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، لاله مظفری با بیان اینکه اختلالات اسپکتروم اتیسم یا ASD بر عملکرد مغز به خصوص در زمینه‌های تعامل اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی تاثیر می‌گذارد، گفت: علائم این بیماری عبارتند از صحبت کردن با تاخیر، علاقه نداشتن به بازی کردن و برقرار نکردن ارتباط چشمی با دیگران البته هیچ علتی برای ASD وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد که ژنتیک و محیط زیست هر دو نقش مهمی در بروز این بیماری ایفن کند.


وی افزود: مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها برآورد کرده است که در آمریکا از هر 68 کودک، یک کودک به این بیماری مبتلا می‌شود.


مظفری خاطرنشان کرد: افراد مبتلا به ASD اغلب رفتارهای خود را تکرار می‌کنند و رفتارهای وسواس گونه‌ای از خود نشان می‌دهند، در نتیجه این نوع رفتارها می‌تواند عادات غذایی و انتخاب غذا را تحت تاثیر قرار دهد.


وی یادآور شد: ممکن است برخی بیماران مبتلا اتیسم به طعم، بو، رنگ و بافت غذا حساس باشند و از خوردن برخی غذاها شامل میوه‌ها، سبزیجات و غذاهای لغزنده و نرم امتناع کنند.


مظفری گفت: مشکل یبوست در این بیماران را می‌توان از طریق یک رژیم غذایی حاوی فیبر، مایعات فراوان و افزایش تحرک درمان کرد.


این کارشناس نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: کودکان مبتلا به اتیسم که داروی ریتالین مصرف می‌کنند دچار کاهش اشتها می‌شود که این امر می‌تواند در شرد آنها تاثیرگذار باشد که این دسته از بیماران می‌توانند تحت نظر پزشک از داروی جایگزین استفاده کنند.



انتهای پیام/

برچسب ها: اتیسم رژیم غذایی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته