دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 تير 1396 - 10:14
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها خبر داد:

خطای انسانی و افزایش دما عامل وقوع آتش‌سوزی‌ جنگل‌ها

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: همزمان با آغاز فصل گرما بر میزان آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع نیز افزوده می‌شود به طوری که 60 درصد از آتش سوزی‌ها در منابع طبیعی و جنگل‌ها ناشی از خطای سهوی عوامل انسانی است.
کد خبر : 189567

قاسم سبزعلی، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا با اشاره به وقوع آتش سوزی‌های اخیر در جنگل‌ها و مراتع کشور اظهار کرد: متاسفانه امسال اغلب آتش سوزی‌های جنگل در مناطقی از استان‌های زاگرس نشین به وقوع پیوسته است، به طوری که جنگل‌های استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان در این مدت طعمه حریق شدند.


وی با بیان اینکه حریق در 5 تا 10 هکتار از مناطق زاگرس به وقوع پیوسته است، افزود: هر سال حدود 15 هزار هکتار از اراضی و جنگل‌های کشور طعمه حریق می‌شوند اما سال گذشته با انجام تدابیر لازم مسئولان و همکاری سازمان‌های مردم نهاد شاهد کاهش 30درصدی حریق در این مناطق بودیم.


سبزعلی با اشاره به افزایش حریق در مراتع کشور یادآور شد: متاسفانه بی‌دقتی عامل انسانی باعث آتش سوزی در مراتع می‌شود، بر همین اساس برای کاهش وقوع حریق در جنگل‌ها و مراتع باید نسبت به فرهنگ سازی و آموزش‌های مردمی تاکید بیشتری داشته باشیم، به طوری که با همکاری سازمان جنگل‌ها با شهرداری‌ها، جوامع محلی، ‌دهیاری‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد، فرهنگ استفاده از طبیعت و حمایت از محیط زیست را به مردم آموزش دهیم.


فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تاکید کرد: مبارزه و کاهش آتش سوزی جنگل‌ها به همکاری مردم و سازمان‌های مسئول نیاز دارد تا فرهنگ حفظ و حمایت از محیط زیست در کشور نهادینه شود و از این طریق بتوانیم از بروز خسارت و آسیب به طبیعت جلوگیری کنیم.


وی وقوع 60 درصد از آتش سوزی‌ها در منابع طبیعی و جنگل‌ها را ناشی از خطای سهوی عوامل انسانی دانست و گفت: همزمان با آغاز فصل تابستان شاهد افزایش سفر به مناطق طبیعی و جنگل‌ها هستیم، برهمین اساس خطر آتش سوزی مناطق طبیعی به ویژه جنگل‌ها و مراتع را تهدید می‌کند.


سبزعلی در مورد مجازات افرادی که به صورت عمدی جنگل‌ها را آتش می‌زنند نیز گفت: میزان جریمه و حبس با توجه به نظر قاضی و با احتساب میزان خسارت وارده به عرصه طبیعی محاسبه و مشخص می‌شود البته علاوه بر خسارت مالی آتش سوزی جنگل حکم حبس نیز در پی دارد، براساس پیش بینی قانون از سه ماه تا دو سال حبس برای فرد متخلف در نظر گرفته شده است.


وی ادامه داد: حفظ و حراست از جنگل‌ها و مراتع به تجهیزات و امکانات بسیاری نیاز دارد در حالی که امکانات فعلی پاسخگوی رفع مشکلات و نیازهای این مناطق نیست، البته سال گذشته حدود۳۰ میلیارد تومان تجهیزات خودرویی و تجهیزات خاموش‌کننده آتش و سه میلیارد تومان تجهیزات انفرادی تهیه شده است و در برنامه ششم نیز شاهد اختصاص اعتبارات ویژه برای حل این مشکل بودیم که امیدواریم در آینده تجهیزات و امکانات بیشتری برای اطفای حریق خریداری کنیم.


این مقام مسئول در حفاظت جنگل‌ها از مردم خواست: در صورت مشاهده حریق در مراتع و جنگل‌ها بلافاصله موضوع را به سامانه 1504 گزارش دهند و این سامانه به صورت شبانه روزی آماده دریافت گزارش‌های مردمی در زمینه تخریب محیط زیست، چرای غیرمجاز، نگهداری و حمایت از حیوانات و حیات وحش و حریق جنگل‌ها است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته