دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 خرداد 1396 - 14:37

پوتین: هدف تحریم‌ها مهار روسیه است

رئیس‌جمهوری روسیه با تاکید بر بی‌اثر بودن تحریم‌های آمریکا علیه روسیه گفت اگر موضوع کریمه هم نبود، باز واشنگتن موضوعی برای تحریم روسیه پیدا می‌کرد.
کد خبر : 187658

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا از فارس، ولادیمیر پوتین در نشست سالانه پرسش‌و پاسخ خود گفت: «زمانی که شرکای ما در جهان احساس می‌کنند که روسیه قرار است رقیب آن‌ها شود، تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا ما را مهار کنند.»


وی افزود: «درباره اقدام اخیر سنا در تصویب تحریم‌های جدید علیه روسیه باید بگویم که هیچ اتفاقی نیفتاده هیچ اتفاقی غیرمنتظره رخ نداده است پس چرا درباره تحریم‌ها بحث انجام بشود. آن‌ها می‌خواهند روسیه را مهار کنند چون احساس می کنند روسیه یک رقیب جدید برای آن‌هاست. اما اینکه این تحریم‌ها اثرگذار بوده یا نه باید بگویم که هیچ اثری نداشته است، دست‌کم هیچ اثر چشمگیری نداشته است.»


رئیس‌جمهوری روسیه گفت: «اگر بحث کریمه نبود، آن‌ها قطعا موضوع دیگری برای تحریم روسیه پیدا می‌کردند.»


برنامه سالانه پاسخ پوتین به سوالات مردمی ساعت 12 ظهر به وقت محلی مسکو (13:30 به وقت تهران) آغاز شده است. بیش از 2 میلیون سوال برای این برنامه ارسال شده، که پوتین به بخشی از آن‌ها پاسخ می‌دهد. این برنامه سال گذشته بیش از سه ساعت طول کشید و رئیس‌جمهوری روسیه تقریبا به 80 سوال پاسخ داده بود.


در برنامه سال جاری افرادی نیز به صورت زنده با ویدئو کنفرانس و یا تلفن سوالاتی را از رئیس‌جمهوری روسیه می‌پرسند.


پوتین در پاسخ به این سوال که آیا روسیه برای چندین دهه است که تحت تحریم است، گفت: «غرب چندین قرن است که علیه ما است».


قانونگذاران آمریکایی شب گذشته با 97 رای موافق و فقط 2 رای مخالف، با اتفاق آراء دو حزبی (دموکرات و جمهوری‌خواه) خواستار تصویب جریمه‌های مالی و تحریم‌های اقتصادی بر روسیه در کنگره شدند و با اضافه شدن متمم تحریم‌های روسیه به لایحه تحریم‌های ایران موافقت کردند.


پوتین گفت هیچ دلیلی برای تحریم‌های جدیدی که در کنگره آمریکا علیه روسیه تحت بررسی است وجود ندارد.


رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد:‌ «بطبق آمار سازمان ملل، ما بر اثر تحریم 52 میلیارد دلار خسارت دیده‌ایم، اما کشورهای تحریم‌کننده 100 میلیارد دلار. این شمشیری دو لبه است.»


وی افزود: «تحریم‌ها مزایایی هم داشته و موجب شده است تا از توان فکری خود کمک بگیریم. تحریم‌ها موجب بروز ظرفیت‌ها و استعدادهای ما شده است. تحریم موجب شده تا در صنایع مختلف از جمله هوانوردی، ماشین‌سازی، کشاورزی و داروسازی فعال شویم و تنها به دلارهای نفتی متکی نمانیم.»


رئیس‌جمهوری روسیه تاکید کرد که دلیل پشت پرده تحریم‌های روسیه تلاش برای مهار روسیه است. وی ادامه داد که تحریم‌ها علیه روسیه برای جهان هزینه خواهد داشت.


وی در پاسخ به این سوال که برنامه روسیه برای پاسخ به تحریم‌های غرب چیست گفت مسکو تنها در صورتی تحریم‌های خود علیه شرکای غربی خود را لغو خواهد کرد که آن‌ها ابتدا تحریم‌هایشان را لغو کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته