دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 خرداد 1396 - 10:33
عضو کمیته فنی فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با آنا:

مسئولان، تیم ملی را به خوبی آماده کنند تا در روسیه کیسه بوکس نشود/ صبوری کی‌روش به درد فوتبال ایران می‌خورد

محمود یاوری گفت: مدیران فدراسیون فوتبال باید برنامه های کی‌روش را به خوبی اجرا کنند تا تیم ملی در جام جهانی روسیه کیسه بوکس نشود.
کد خبر : 187372

محمود یاوری عضو کمیته فنی فدراسیون فوتبال در گفت وگو با خبرنگار ورزشی آنا، در مورد دلایل پیشرفت فوتبال ایران در چند سال اخیر و صعود بدون دردسر به جام جهانی روسیه گفت: «فوتبال ایران از روزی اقتدار پیدا کرد که جوانان موفق شدند در لیگ خودشان را نشان دهند. مهدی تاج پنج سال پیش که در سازمان لیگ بود قانونی را گذاشت که طی آن همه تیم ها ملزم شدند در ترکیب خود از بازیکنان جوان استفاده کنند و حضور این جوانان در تیم‌های باشگاهی باعث شد تیم ملی ما هم به خوبی از این جوانان استفاده کند و در حال حاضر شاهد هستیم که تیم ملی به عنوان یکی از جوان‌ترین تیم‌های راه یافته به جام جهانی لقب گرفته‌است.»


سرمربی سابق تیم ملی ادامه داد: «در حال حاضر شرایط سنی تیم ملی به گونه‌ای است که بازیکنان باتجربه تیم هم جوان هستند و جوانان تیم ملی هم تجربه لازم برای حضور در میادین بزرگ بین المللی را دارند. تیم ملی در بهترین شرایط سنی قرار دارد و این بازیکنان جوان در جام جهانی می‌توانند عملکرد خوبی از خودشان برجا بگذارند.»


یاوری در رابطه با تاثیر فدراسیون فوتبال در زمان مدیریت تاج روی پیشرفت تیم ملی بیان کرد: «تاج بعد از انتخابش به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال بهترین تصمیم را در مورد سازمان تیم‌های ملی گرفت و محمدرضا ساکت که سابقه خوبی در مدیریت فوتبال داشت را به عنوان مدیر این قسمت انتخاب کرد. ساکت به دور از هر حاشیه و درگیری تا جایی که در توانش بود امکانات لازم را برای تیم ملی آماده کرد که این موضوع باعث شد تا دیگر شاهد درگیری‌ بین سرمربی تیم ملی و مدیران فدراسیون فوتبال نباشیم.»


عضو کمیته فنی فدراسیون فوتبال در ادامه در خصوص حضور کی‌روش روی نیمکت تیم ملی در جام جهانی روسیه اظهار داشت: «کی‌روش در سال‌های اخیر اوج مدیریتش در مربیگری را در فوتبال ایران نشان داد. صبوری این مربی به درد فوتبال ایران می‌خورد. کی‌روش اوایل حضورش در ایران دچار مسائل حاشیه‌ای شد اما رفته رفته خودش را با فوتبال ایران وفق داد البته این خاصیت مربیان بزرگ است که می‌توانند خودشان را با شرایط موجود وفق دهند. مدیریت کی‌روش روی نیمکت ایران بسیار قوی است و این مدیریت به درد فوتبال ایران می‌خورد.»


وی ادامه داد: «نکته جالب در مورد این مساله به بازی تیم ملی مقابل کره جنوبی در دور قبل مقدماتی جام جهانی برمی‌گردد و زمانی که تیم ملی تحت فشار بازی بود کی‌روش کتش را از تنش بیرون آورد و خیلی‌ها فکر می‌کردند سرمربی تیم ملی گرمش شد اما این کار سرمربی تیم ملی باعث شد تا بازیکنان تیم ملی به خودش بیایند و در نهایت در دقایق آخر بازی گل پیروزی را به ثمر برسانند.»


یاوری ادامه داد: «کی‌روش یک پلن نویس قهار است و وقتی کتاب فرگوسن را مطالعه می‌کنیم متوجه می‌شویم که این مربی از چه دانش بالایی برخوردار است. برنامه‌های کی‌روش در چند سال اخیر به درد فوتبال ایران خورد و الان شاهد هستیم که تیم ملی در مکان اول آسیا و جز 30 تیم برتر دنیا است و به طور حتم با نتایجی که در راه رسیدن به جام جهانی روسیه کسب کرد رتبه تیم ملی در رنکینگ فیفا بالاتر هم می‌رود .»


وی در مورد تدارکاتی که فدراسیون و وزارت ورزش باید برای تیم ملی برای حضور در جام جهانی ببیند کند گفت: «وقتی یک نفر میزبان یک فرد عادی است قطعا پذیرایی ساده‌ای را درنظر می‌گیرد اما وقتی میزبان یک فرد مهم باشد به طور حتم شرایط پذیرایی هم مجلل‌تر می‌شود. ما در حال حاضر عازم جام جهانی هستیم و شرایطی که برای رفتن به جام جهانی مهیا کرد خیلی با شرایط کنونی باید فرق داشته باشد. مسئولان فدراسیون باید بدانند اگر می‌خواهند تیم ملی در جام جهانی کیسه بوکس نشود و مثل ادوار گذشته در رده چهارم جدول قرار نگیرد باید شرایط خوبی را برای این تیم درنظر بگیرند تا تیم با آمادگی کامل در روسیه حضور پیدا کند.»


یاوری افزود: «حضور در جام جهانی شرایط خاص خودش را دارد. من در جام جهانی 2006 گفتم که برانکو یک مربی عالی برای صعود ایران به جام حهانی است اما برای نشستن روی نیمکت ایران در جام جهانی کوچک است و شاهد بودیم که چه مسائلی در اردوی تیم ملی در آلمان رخ داد. در حال حاضر هم اردوی تیم ملی و بازی‌های تدارکاتی باید در حد جهانی باشد. کی‌روش بازیکنان تیم ملی را به خوبی می شناسد و آشنایی کامل با فوتبال ایران دارد . پیش از حضور ایران در جام جهانی2014 برزیل مدیران فدراسیون فوتبال تدارک خوبی برای تیم ملی درنظر نگرفتند که به همین دلیل ما شاهد بودیم که مقابل بوسنی با سه گل مغلوب شدیم و مقابل آرژانتین و نیجریه هم تیم فقط دفاع کامل بود. کی‌روش مربی بزرگ و برنامه‌نویس خوبی است و قطعا اگر فدراسیون بتواند برنامه‌های او برای جام جهانی را اجرا کند آینده خوبی برای فوتبال ایران پیش رو است.»


وی در مورد توانایی حضور تیم ملی در دور حذفی مسابقات جام جهانی 2018 روسیه گفت: «ما می‌توانیم از گروه خودمان صعود کنیم به شرطی که فدراسیون بتواند شرایط لازم را برای تیم ملی تدارک ببیند. کی‌روش برنامه‌های خودش را در اختیار مسئولین فدراسیون فوتبال گذاشته است و حالا نوبت برآورده کردن امکانات است تا تیم ملی بهترین نتایج را در جام جهانی بگیرد. ما دیگر نباید به فکر دفاع کردن در جام جهانی باشیم و برای ارائه یک فوتبال آبرومندانه راهی این مسابقات شویم بلکه هدف ما باید صعود از گروه باشد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته