رشد صددرصدی آثار ارائه شده برای نشان شیما در سال 1395
به گزارش گروه فرهنگی آنا از روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس، در سال گذشته ۶۷۶۶ اثر برای دریافت شیما و گواهی مالکیت معنوی به بنیاد ملی مد و لباس ارائه شده است.
در این مدت تلاشهای گستردهای از سوی اعضای کارگروه ساماندهی مد و لباس، طراحان، تولید کنندگان، تشکل ها و انجمنهای صنفی و تخصصی صورت پذیرفته است.
بطوری که نتایج حاصله حاکی از پیشرفت امور در حوزههای مختلف اعم از ایده، خلاقیت، طراحی و تولید است.
این گزارش نشان از رشد و افزایش سرعت ارائه الگوی لباس ایرانی و اسلامی به جامعه را دارد.
این آمار نشان میدهد که در حوزه ارائه آثار برای دریافت شیما رشد ۱۰۰ درصدی نسبت به سال ۹۴ رخ داده است.
همچنین این آمار نشان میدهد که ۴۴ درصد آثار برای درخواست گواهی مالکیت معنوی و نیز صد در صد برای دریافت شناسه شیما ارائه شدهاند.
این گزارش نشان میدهد که ۵۱۳۳ اثر برابر با ۷۶ درصد کل آثار پس از بررسی در کمیسیون ماده ۴ موفق به دریافت شناسه شیما شدهاند.
این کمیسیون وظیفه انطباق آثار طراحی با شاخص های مربوطه را بر عهده دارد.
همچنین ۵۱ درصد آثار ارائه شده برای دریافت شیما به مانتوی بانوان اختصاص داشته و برابر با ۳۴۸۴ اثر بوده است.
نکته قابل توجه این است که آمار نشان از رشد ۷۵ درصدی در این حوزه دارد.
بر اساس این گزارش و در تقسیمبندی و تحلیل دادههای مرتبط با جنس لباس و نوع پارچههای بکار رفته و بهرهمندی از آن، پارچههای کرپ ۱۱ درصد، ابریشم مصنوعی ۱۰ درصد، تترون و کتان هر کدام با ۸ درصد بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده اند که پارچههای مذکور برای طراحی و تولید با محوریت محصول ایرانی بوده است.
بر این اساس توزیع و فراوانی آثار بررسی شده بر اساس معیارهای گروههای سنی نشان میدهد که به ترتیب بزرگسال ۴۵ درصد، جوان ۴۳ درصد، کودک ۸ درصد و نوجوان ۴ درصد بوده که نشان از رشد ارائه آثار در گروه های سنی کودک و نوجوان دارد.
همچنین این گزارش نشان میدهد ۹۱ درصد آثار به بانوان و تنها ۹ درصد به لباس آقایان اختصاص داشته که نشان از پایین بودن نرخ طراحی لباس آقایان دارد اما نسبت به سال گذشته ۲درصد رشد نشان میدهد.
در بخش فراوانی رنگ لباس های مشکی با ۲۲ درصد، سرمهای ۷ درصد، آبی ۶ درصد، کرم ۶ درصد، طلایی ۶ درصد، سفید ۵درصد، سبز ۴ درصد، طوسی ۴ درصد، قهوه ای ۳ درصد، صورتی ۳درصد، بنفش ۲ درصد و مابقی به سایر رنگ ها اختصاص دارد و در مجموع ۴۶ طیف رنگی مورد بررسی قرار گرفته است.
همچنین ۵۲ درصد آثار از پارچه ساده و ۴۸ درصد از پارچه طرح دار استفاده کردهاند. این نشان از گرایش طراحان به تنوع و بهره مندی از مفاهیم میان رشتهای دارد.
یاد آوری میشود، این طرحها توسط هنرمندان، طراح و تولید کننده ایرانی و با بهرهگیری از نمادها و شاخصهای هنر طراحی و تولید لباس به جامعه ارائه شده است.
بررسی دقیق و تحلیلی دستاوردهای این گزارش بخشی از نقاط قوت و ضعف طراحی و تولید لباس ایرانی را نمایان ساخته و برنامهریزان و دستاندرکاران مرتبط بویژه نهادها و تشکلها و دستگاههای عضو کارگروه ساماندهی مد و لباس را ملزم به توجه و دقت بیشتر برای افزایش سرعت و کیفیت فعالیتها و رفع اشکالات و اصلاح امور میکند.
انتهای پیام/