دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 خرداد 1396 - 11:30
تاجیک در گفت‌و‌گو با آنا مطرح کرد؛

دولتِ هزار مشکلِ ترزا می/ احتمال نخست‌وزیری جرمی کوربین در دور بعد/ اشتباه محاسباتی در خروج از اتحادیه اروپا

دیپلمات سابق کشورمان بر این باور است که نتایج انتخابات بریتانیا علاوه بر آنکه «ترزا می»، نخست‌وزیر کنونی این کشور را در داخل جامعه با مشکل مواجه می‌کند، بریتانیا را از اهداف برگزیت دور خواهد کرد و چنین وضعیتی در داخل این کشور می‌تواند فرصتی برای سیاست خارجی کشورهای در حال توسعه باشد.
کد خبر : 186338

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، انتخابات روز پنجشنبه در بریتانیا در حالی به پایان رسید که هیچ یک از احزاب قادر به کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان نشدند.


حزب حاکم محافظه‌کار به رهبری ترزا می، نخست‌وزیر، اکثریت پارلمانی خود را از دست داده و پارلمان جدید، «معلق» خواهد بود. با این حال می جهت تشکیل دولت جدید به کاخ باکینگهام رفت و با ملکه بریتانیا دیدار کرد.


جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر خواستار استعفای خانم ترزا می شده اما می گفته اکنون کشور به «ثبات» نیاز دارد و او کناره‌گیری نخواهد کرد.


نصرت الله تاجیک، دیپلمات‌ سابق ایرانی و تحلیلگر مسائل اروپا درباره این انتخابات و نتایج آن در بریتانیا بر این باور است که این کشور با چنین نتیجه‌ای از انتخابات قادر نخواهد بود به آنچه از برگزیت به دنبال آن بود دست پیدا کند. مشروح گفت‌و‌گوی آنا با تاجیک را بخوانید:


ترزا می با این روش، جامعه بریتانیا را دچار مشکل می‌کند


نصرت‌الله تاجیک، کارشناس مسائل بریتانیا در پاسخ به سئوال خبرنگار آنا در این باره که با توجه به اینکه هیچ یک از احزاب در انتخابات بریتانیا موفق به دریافت حداکثر کرسی‌ها نشدند، آینده سیاسی این کشور و دولت ترزا می را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: «من فکر می‌کنم شکست حزب محافظه‌کار در تشکیل مجلس و همچنین کاهش آرای این حزب در مقابل افزایش آرای حزب کارگر، مستقیما متوجه می و به نوع رهبری ایشان در حزب محافظه‌کار است. زمانی که دیوید کامرون از رهبری حزب کنار رفت، او و تمام بزرگان محافظه‌کار پشت سر ترزا می قرار گرفتند تا بتواند رهبری بلامنازع داشته باشد و روند خروج را خوب و با کسب امتیازات حداکثری از اتحادیه اروپا اداره کند.»


تاجیک با اشاره به اینکه نقطه ضعف رهبری ترزا می بی‌اطلاعی از مسائل اجتماعی و نیاز مردم است، بیان کرد: «اگر او بخواهد به همین ترتیب ادامه دهد هم خودش و هم جامعه بریتانیا را دچار مشکل خواهد کرد.»


تاجیک تصریح کرد: «اگر شرایط عادی در کشور وجود داشت، این روند چندان حائز اهمیت نبود اما درحال حاضر که خانم می، مشکلی جدی به نام برگزیت یا همان خروج از اتحادیه اروپا را پیش رو دارد ممکن است این امر باعث شود تا جامعه بریتانیا با یک چالش روبه‌رو شود.»


این تحلیلگر مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: «برآورد قبلی من این بود که جامعه بریتانیا به دلیل نگاه اقتصادی و به دلیل آنکه می‌خواستند تنها سلسله امتیازاتی از اتحادیه اروپا بگیرند موضوع برگزیت را مطرح کردند تا رای و موقعیت آنان با یکی از کشورهای کوچک اضافه شده اروپای شرقی برابر نباشد. آنها نمی‌خواستند از اتحادیه خارج شوند. آنچه کامرون مطرح کرد به دلیل آن بود که شاید بتواند در مذاکرات خود امتیازات بیشتری برای بریتانیا بگیرد تا هم به نوعی هزینه‌های اتحادیه اروپا نظیر مهاجرت و ... کاهش دهد و هم بتواند از یک بازار تعرفه دار و ترجیحی و دارای تعرفه اتحادیه اروپا استفاده کند.»


وی ادامه داد: «اما کنترل اوضاع از دست سیاستمداران خارج شد و نهایتا برگزیت رأی آورد و دولت ناچار شد برخلاف میلش از اتحادیه اروپا خارج شود. در آن مقطع چون دیوید کامرون چنین چیزی را قبول نداشت مسئولانه کنار کشید و به اصول خود پایبند ماند.»


می نمی‌تواند اهداف برگزیت را محقق کند


او بیان کرد: «البته برآورد کامرون که تن به همه‌پرسی در سال 2015 داد اشتباه بود. گمان او این بود که خروج رأی نمی‌آورد اما وقتی رأی آورد، کنار کشید و همه پشت سر خانم می قرار گرفتند تا وی روند خروج را مدیریت و اجرا کند.»


تاجیک خاطرنشان کرد: «من فکر می‌کنم در وضعیت کنونی خانم می می‌تواند یک دولت ائتلافی تشکیل دهد که حتی ممکن است اسم دیگری داشته باشد، اما به هر ترتیب این دولت دارای اکثریت نیست و نظراتش باید توسط احزابی که قصد همکاری دارند تأیید شود.»


وی افزود: «از این جهت این امر باعث می‌شود که ایشان نتواند اهدافی که از خروج اتحادیه اروپا دنبال می‌کردند یعنی گرفتن یک سری امتیازات محقق کند.»


تاجیک در پاسخ به این پرسش که به این ترتیب روند اجرای برگزیت چگونه خواهد بود، اظهار داشت: «هدف اصلی انگلیسی‌ها از برگزیت گرفتن امتیاز بود و اینکه بتوانند از طریق مذاکره به امتیازی دست پیدا کنند. حتی اگر در اتحادیه اروپا نیستند از امتیازات اقتصادی اتحادیه اروپا استفاده کنند.»


به گفته این دیپلمات سابق ایرانی، «اکنون با چنین موضع ضعیفی، ترزا می نمی‌تواند امتیازاتی از دو کشور قدرتمند آلمان و فرانسه بگیرد. در حقیقت اگر اتحادیه اروپا را یک کل فرض کنیم که کشورهای موثر آن، این دو کشور (آلمان و فرانسه) باشند، در فرانسه یک دولت جوان روی کار آمده است و از طرف دیگر خانم مرکل دیگر حاضر نیست هرامتیازی را بدهد. لذا به نظر می‌رسد در این شرایط خروج خانم می از اتحادیه تا حدودی با شکست مواجه شود و حتی اگر بتواند این روند را مدیریت کند و انجام شود روندی است که اصطلاحا نارس است یعنی روندی نیست که آنها بتوانند با گرفتن امتیازاتی از آن خارج شوند.»


تاجیک معتقد است به همین دلیل است که در پی شکست حزب حاکم محافظه‌کار در کسب اکثریت پارلمان، برخی از مقامات از داخل و خارج حزب محافظه‌کار خواستار استعفای ترزا می شده‌اند، اما لجاجت وی که یکی از خصوصیات منفی شخصیتی او در رهبری حزب محافظه‌کار است باعث شده استعفا ندهد.


وی تصریح کرد: «اگر چه منع قانونی برای چنین تلاشی نیست اما اخلاق و عرف سیاست انگلیس دلالت بر آن دارد که خانم می در قبال این راهبردش که با شکست مواجه شده است مسئولیت‌پذیر باشد زیرا به حداکثر نرسیدن کرسی‌های حزب محافظه کار در انتخابات زودهنگام پارلمانی که خانم می امید داشت حامیان بیشتری در مجلس عوام آن کشور برای مدیریت خروج از برگزیت داشته باشد سبب از دست دادن اکثریت گذشته و تشکیل دولت ائتلافی شده و نه تنها به موضع وی در حل مشکلات داخلی و خارجی کمک نمی‌کند بلکه همچون مانعی است که برهه آینده جامعه بریتانیا را متاثر می‌سازد. به عنوان مثال با قوت گرفتن احتمال بى‌ثباتى سیاسى در انگلستان در پى این نتایج و از دست رفتن اکثریت محافظه‌کاران در پارلمان و لزوم تشکیل دولت ائتلافى، ارزش پوند به شدت کاهش یافته است.»


فرصت برای کشورهای در حال توسعه


این دیپلمات سابق کشورمان در این باره که آینده حزب کارگر به رهبری جرمی کوربن در بریتانیا چطور خواهد بود و آیا می‌توانند در روند سیاسی نقش پررنگ‌تری داشته باشند، اظهار داشت: « جامعه بریتانیا بر اساس احزاب شکل می‌گیرد. بنابراین در حقیقت سعی می‌کنند تمام امور سیاسی و اجتماعی جامعه، پرورش افراد و حتی بروز هیجان، کنترل خشم، ابراز احساسات و همه امور جامعه را به دست احزاب می‌سپارند. در چنین جامعه‌ای اگر ترزا می رهبر حزب محافظه کار موفق نشود مشکلات کنونی جامعه بریتانیا را حل کند یقینا دور بعدی حزب کارگر مدیریت خواهد کرد.»


تاجیک خاطرنشان کرد:‌ «علیرغم آنکه کوربین در مدت دو سال اخیر مخالفان قدرت‌مندی در داخل حزب داشت، اما افزایش آرای حزب نشان می‌دهد که او توانسته هم موقعیت خود را تثبیت کند و هم حزب را به جلو ببرد. لذا کوربین خواهان استعفای ترزا می به دلیل اشتباه برآوردش است. ادامه این وضعیت در کنار مشکلاتی که ترامپ در داخل آمریکا دارد فرصت مناسبی برای سیاست خارجی کشورهای در حال توسعه است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته