دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 ارديبهشت 1394 - 15:50

آب پرتقال بنوشید تا حافظه‌تان تقویت شود

پژوهشی جدید نشان داده است که نوشیدن دو لیوان آب پرتقال در روز می‌تواند عملکرد مغز افراد سالخورده را بهبود ببخشد.
کد خبر : 18621

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی آنا، یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه ریدینگ انگلستان توانسته است ثابت کند که نوشیدن آب پرتقال در تقویت حافظه و قوای مغزی سالمندان بسیار مؤثر است.


به گزارش دیلی میل، در این تحقیق مشخص شده است که با نوشیدن 500 میلی لیتر (دو لیوان) آب پرتقال در روز می‌توان در مدت دو ماه قوای مغزی حافظه، زمان واکنش و توانایی گفتاری سالمندان را تا 8 درصد تقویت کرد. به گفته پژوهشگران دانشگاه ریدینگ در برکشایر انگلستان، این بهبود عملکرد به واسطه وجود فلاوونوئید - ماده‌ای طبیعی که به میزان زیاد در مرکبات وجود دارد- صورت می‌گیرد. این ماده سبب فعال‌سازی مسیرهای سیگنال در هیپوکامپتوس مغز می‌شود که یادگیری و ذخیره اطلاعات در آن انجام می شود.



در این پژوهش به 37 داوطلب سالم به مدت هشت هفته روزانه حدود نیم لیتر آب پرتقال داده شد. در پایان این دوره بهبود مشخصی در عملکرد مغزی این داوطلبان که متشکل از 24 زن و 17 مرد در سنین بین 60 تا 81 بودند، پدید آمد. حافظه، زمان واکنش و توانایی گفتاری این افراد در ابتدا و انتهای دوره آزمایشی سنجیده و با هم مقایسه شده است.


پژوهشگران البته گفته‌اند که توصیه نمی‌کنند افراد الزاماً هر روز نیم لیتر آب پرتقال بنوشند، با این حال سالمندان می‌توانند از این ماده برای افزایش توان مغزی خود استفاده کنند.


دکتر دانیل لمپورت از دانشکده روانشناسی دانشگاه ریدینگ با اشاره به افزایش سریع آمار سالخوردگان در سراسر جهان و پیر شدن جمعیت و اشاره به اینکه تعداد افراد بالای 60 سال تا سال 2100 به سه برابر خواهد رسید، می‌گوید: «ما باید راه‌های ساده و کم‌هزینه‌ای برای بهبود عملکرد شناختی افراد سالمند پیدا کنیم.» به گفته این پژوهشگر، با این میزان بهبود عملکرد مغزی می‌توان تفاوتی چشمگیر در کیفیت زندگی بخش بزرگی از جمعیت ایجاد کرد.


نتایج این پژوهش در شماره اخیر American Journal of Clinical Nutrition به چاپ رسیده است.


گزارش از: ساسان گلفر


انتهای پیام/

برچسب ها: حافظه
ارسال نظر
هلدینگ شایسته