دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

توسعه همکاری ایران و فنلاند در راستای ارتقای داده‌های علوم‌زمین

با افزایش نرخ رشد اقتصادی در جهان تقاضا برای داشتن اطلاعات پایه در زمینه اکتشاف و استخراج از معادن افزایش چشمگیری داشته و به تبع آن سرمایه‌گذاری در بسیاری از کشورها چندین برابر با رشد همراه شده است.
کد خبر : 186017

به گزارش گروه اقتصادی آنا از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، کارشناسان سازمان زمین‌شناسی فنلاند طی سفر به ایران ضمن بحث و تبادل‌نظر با کارشناسان پایگاه ملی داده‌های علوم‌زمین ایران راهکارهای استانداردسازی داده‌های علوم‌زمین ایران و همسان‌سازی آن با داده‌های جهانی را در مرکز پژوهش‌های زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی گیلان بررسی کردند.


در همین راستا، نشستی با حضور رئیس پایگاه داده‌های علوم‌زمین فنلاند و معاون پایگاه ملی داده‌های علوم زمین ایران و تعدادی از کارشناسان دو کشور به مدت ۱۰ روز در بندرانزلی برگزار شد که اجرای فاز اول پروژه به مدت ۴ ماه با هدف تحلیل نیازمندی‌ها به منظور استانداردسازی داده‌ها و همسان‌سازی با داده‌های ‌جهانی آغاز شد.


بر همین اساس فاز دوم و سوم شامل طراحی و اجرا ۱۷ ماه به طول می‌انجامد که این پروژه در سه حوزه مواد معدنی، زمین‌شناسی و حفاری‌های نفتی ایران را در دستور کار دارد که اولویت اجرا به حوزه مواد معدنی اختصاص یافته است.


داشتن اطلاعات پایه در علوم‌زمین مهم‌ترین عامل جذب سرمایه است


نینا آتونن رئیس پایگاه ملی علوم زمین فنلاند در مرکز پژوهش‌های زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی انزلی با اشاره به توان بالای زمین‌شناسی ایران و جایگاه ویژه این کشور در جهان گفت: در این صدد هستیم طی همکاری با سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران، داده‌های زمین‌شناسی این کشور را به صورت جزئی‌تر و عمیق‌تر به شرکت‌های بزرگ وسرمایه‌گذاران داخلی و خارجی ارائه دهیم.


وی با بیان این‌که ما پیش از ایران این پروژه را در چندین کشور آسیایی و آفریقایی اجرا کرده و به نتایج بسیار خوبی دست یافته‌ایم، تصریح کرد: با افزایش نرخ رشد اقتصادی در جهان تقاضا برای داشتن اطلاعات پایه افزایش چشمگیری داشته و به تبع آن سرمایه‌گذاری در کشورها چندین برابر شده است.


مدیر پایگاه ملی علوم‌زمین فنلاند همچنین گفت: درطرحی 21 ماهه اطلاعات علوم زمین ایران را به‌روز و با اطلاعات جهانی منطبق خواهیم کرد تا سرمایه‌گذاران خارجی به ویژه در بخش معدن با پتانسیل‌های ایران راحت‌تر آشنا شوند.


آغاز فاز نخست همکاری ایران و فنلاند در راستای ارتقای داده‌های علوم زمین


در ادامه حمید نادری مدیر پروژه توسعه مدیریت داده‌های علوم زمین در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران از آغاز فاز نخست همکاری ایران و فنلاند در راستای تکمیل چرخه داده‌های علوم زمین ایران خبر داد و گفت: پس از بررسی‌های صورت گرفته و نیز نظر به پیشرو بودن کشور فنلاند در زمینه شاخص‌های جذابیت سرمایه‌گذاری، این کشور به عنوان مجری این طرح انتخاب شد.


وی مدت زمان اجرای این پروژه 21 ماه است که اجرای فاز اول آن به مدت 4 ماه با هدف تحلیل نیازمندی‌ها به‌منظور استانداردسازی داده‌ها و همسان‌سازی با مدل داده‌های جهانی آغاز شده و فاز دوم و سوم شامل طراحی و اجرای این پروژه 17 ماه به طول می‌انجامد.


وی با بیان این‌که این پروژه در سه حوزه موادمعدنی، زمین‌شناسی و حفاری تعریف شده، تصریح کرد: با توجه به اهمیت مواد معدنی در کشور و ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی، اولویت اجرا به حوزه مواد معدنی اختصاص یافته است و طی 12 ماه اول، چرخه کامل مدیریت داده‌های این حوزه از تولید تا انتشار داده، انجام خواهد شد.


مدیر پروژه توسعه مدیریت داده‌های علوم‌زمین از تکمیل چرخه داده از تولید داده تا انتشار داده، کمک به تمرکزگرایی داده به منظور مدیریت بهتر و کم هزینه‌تر، ارائه کیفیت بالاتر و جلوگیری از مدیریت جزیره‌ای و موازی‌کاری و در نهایت قابلیت ذخیره‌سازی منسجم داده‌ها به عنوان دستاوردهای این پروژه یاد کرد.


این کارشناس خاطرنشان کرد: بعد از اجرای این پروژه و انتقال دانش فنی آن، پایگاه ملی داده‌های علوم‌زمین ایران خواهد توانست چرخه داده در حوزه‌های میان رشته‌ای جدید مانند زمین‌شناسی پزشکی، ژئوتوریسم‌و... را راه‌اندازی کند.


نادری ضمن اشاره به اهمیت ذخیره‌سازی داده‌ها در مراکز داده (دیتاسنتر) و جایگاه ویژه‌ این پروژه از نظر بازگشت سرمایه، تصریح کرد: در توضیح این مطلب می‌توان به تجربه کشورهای پیشگام مانند استرالیا اشاره کرد که صرف هزینه‌ای برابر یک دلار برای مدیریت داده، بازگشت سرمایه‌ای معادل پنج دلار در پی خواهد داشت.


وی درباره اهمیت موضوع فراداده‌ها گفت: فراداده‌ها جهت توضیح کیفی و کمی داده‌های موجود، در بحث جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.


مدیر پروژه توسعه مدیریت داده‌های علوم‌زمین مهم‌ترین هدف این پروژه را تولید داده‌های تحلیلی عنوان کرد و گفت: از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که بدین منظور در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی صورت گرفته، نقشه راه علوم‌زمین و معدن هر یک از استان‌ها است که اطلاعات راهبردی به منظور تحلیل شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی بر پایه داده‌های زمین‌شناسی، تولید و در دولت یازدهم ارائه شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته