دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 بهمن 1393 - 11:17
معاون پایش و نظارت اداره محیط زیست استان اصفهان در گفت‌وگو با آنا خبر داد

شناسایی بیش از یک میلیون هکتار کانون گرد و غبار در اصفهان

معاون پایش و نظارت اداره محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه اکنون یک میلیون و 300هزار هکتار کانون گرد و غبار در استان اصفهان وجود دارد، از آغاز تهیه برنامه جامع حفاظت از رودخانه‌ زاینده‌رود و تالاب‌های اصفهان خبر داد.
کد خبر : 1860

سعید یوسف پور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، افزود: در حال حاضر در کل استان اصفهان یک میلیون و 300 هزار هکتار کانون گرد و غبار و جود دارد که 300 هزار هکتار از آن در حاشیه شهر اصفهان وجود دارد و 60هزار هکتار از این 300 هزار هکتار مربوط به تالاب گاوخونی است.


وی گفت: بر همین اساس اداره کل محیط زیست استان اصفهان برای کنترل این کانون‌ وسیع گرد و غبار دست به تهیه طرحی با عنوان «جامع حفاظت از رودخانه زاینده‌رود» زده که در شورای حفاظت کیفی زاینده‌رود نیز به تصویب رسیده است.


معاون پایش و نظارت اداره محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه مصوبات مربوط به این شورا بعد از تایید سازمان محیط زیست کشور برای همه دستگاه‌ها لازم‌الاجراست، تصریح کرد: در همین راستا مطالعات مدیریت زیست بومی تالاب بین‌المللی گاوخونی، مطالعات نیاز آبی رودخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی نیز آغاز شده است.


وی اضافه کرد: همچنین مطالعات زیست محیطی مخاطرات ناشی از خشکی تالاب گاوخونی در منطقه مرکزی کشور نیز در دست انجام است و امیدواریم بتوانیم با کمک نتایج به دست آمده بتوانیم گام‌های مثبتی در زمینه مقابله با کانون‌های گرد‌وغبار در استان اصفهان برداریم.


به گزارش آنا، زاینده‌رود یا زنده‌رود به معنی دهنده‌زندگی، بزرگ‌ترین رودخانه فلات مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی به ویژه زردکوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق حدود ۲۰۰ کیلومتر پیش می‌رود و در ‌‌نهایت به مانداب گاوخونی می‌ریزد. ولی این رودخانه در دهه اخیر به دلیل برداشت بی‌رویه و استفاده در صنایع و کشاورزی تنها یکی دو ماه از سال آب دارد و به همین دلیل تالاب گاوخونی که یکی از تالاب‌های مشهور در جلگهٔ مرتفع مرکزی ایران به‌شمار می‌آید، رو به خشکی رفت و امروزه یکی از کانون‌های اصلی گرد و غبار است.


این تالاب در ۱۶۷ کیلومتری جنوب شرق اصفهان در کنار شهر ورزنه و در مجاورت تپه‌های شنی واقع شده‌است اما خشکسالی در اصفهان و کاهش آب ورودی به آن باعث شده تا امروزه چیزی جر باتلاقی کم عمق از آن باقی نماند و در صورتی که این روند ادامه داشته باشد این تالاب نیز به یکی از کانون‌های گرد و غبار اصفهان تبدیل می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته