دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 ارديبهشت 1394 - 09:38
دکتر علیرضا مصدق*

شورای عالی انقلاب فرهنگی و اعتماد به دانشگاه و دانشگاهیان

در پی رفع نقص از مصوبه جلسه 630 شورای عالی انقلاب فرهنگی، مدیرکل دفتر حقوقی دانشگاه آزاد اسلامی در یادداشتی به بررسی اهمیت این رویداد پرداخته است.
کد خبر : 18457

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، متن کامل یادداشت دکتر علیرضا مصدق به شرح زیر است:


جلسه 763 شورای عالی انقلاب فرهنگی نویدبخش تحقق عدالت در کنار اعتماد به خانواده دانشگاه برای حل و فصل مسائل علمی درون خانه خود بود. در سال 87 در حالی که معاون حقوقی و توسعه قضایی قوه قضائیه و دیوان عدالت اداری پیگیر ایجاد مرجعی ذیصلاح و آگاه به امور و شئون علمی، آموزشی و پژوهشی برای رسیدگی به اعتراض اساتید و دانشجویان از آراء و تصمیمات هیأت های تخصصی دانشگاه ها و مراکز آموزشی و پژوهشی مانند هیأت های امنا، مییزه و انتظامی اساتید و انضباطی دانشجویان خارج از دستگاه های قضایی بودند، با مراجعه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ماده واحده ای در تاریخ 12/6/87 به تصویب رسید که به موجب آن تصمیمات کمیته های تخصصی وزارتین و دانشگاه ها قابل شکایت و رسیدگی در دیوان عدالت و سایر مراجع قضایی نیست. اگرچه در تبصره ماده واحده به منظور تجدیدنظر و رسیدگی به شکایات اساتید و دانشجویان هیأتی پیش بینی شد که ترکیب و وظایف آن می بایست به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی می رسید، اما تا چند روز قبل، این هیأت و ترکیب آن مورد بررسی و تصویب قرار نگرفته بود. لذا عملاً با فقدان مرجع تجدیدنظرخواهی علیرغم ضرورت و تصریح آن در متن مصوبه، مجدداً اعتراضات به مراجع قضایی ارسال و دیوان عدالت اداری و سایر مراجع ملزم به رسیدگی به شکایات اساتید و دانشجویان بودند، در حالی که اشراف و آگاهی کافی از شئون علمی و پژوهشی نداشتند.


هم اکنون در جلسه 763 شورای عالی انقلاب فرهنگی به موازات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با امعان نظر دقیق اعضای شورا به جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی هیأت تجدیدنظر برای رسیدگی به تصمیمات و آراء نهایی کمیته ها و هیأت های تخصصی در دانشگاه با اعضایی مرکب از رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان رئیس هیأت، معاون حقوقی، معاون تخصصی ذیربط، سه نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه به انتخاب رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و دو نفر از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به انتخاب شورا تشکیل تا به صورت بهنگام، مطابق مقررات و با نگاه مبتنی بر احترام ویژه به عضو خانواده دانشگاه به شکایات اعضای هیأت علمی و دانشجویان رسیدگی و تصمیم گیری شود.


این مصوبه از این حیث که موجب تعدد مراحل و مقاطع رسیدگی و همچنین اعتماد به دانشگاه برای حل موضوعات علمی و آموزشی و پژوهشی در محیط دانشگاه است، بسیار درخور توجه است.


تلاش ریاست دانشگاه آزاد اسلامی برای رفع نقص از مصوبه 630 شورا در کنار حفظ استقلال دانشگاه آزاد اسلامی در شورای عالی انقلاب فرهنگی ازجمله مصوبه اخیر، حکایت از بازیابی دانشگاه آزاد اسلامی در مصوبات شورا دارد و این خود موهبت دیگری به خانواده دانشگاه آزاد اسلامی است.


*مدیرکل دفتر حقوقی دانشگاه آزاد اسلامی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته