دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 ارديبهشت 1394 - 09:09

کارگاه تدوین مدل تجاری کسب و کار در واحد همدان

کارگاه تدوین مدل تجاری در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان برگزار شد.
کد خبر : 18441

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی همدان در این کارگاه گفت: مدل های کسب و کار سهمی قابل توجه در موفقیت یا شکست بنگاه‌های اقتصادی دارند و چارچوبی از عوامل موفقیت و تولید ثروت را تشکیل می دهند.


محمدمهدی شیرمحمدی با بیان اینکه در تدوین مدل تجاری باید دانست کدام فعالیت‌ها، به چه شیوه‌ای و در چه زمانی باید انجام شود افزود: مدل تجاری باید هم برای سازمان و هم مشتری تولید ارزش داشته باید و سودآوری نتیجه‌ی نهایی مدل‌های کسب و کار است که ابزاری برای تأمین منافع مشتری و بنگاه و درآمدزایی است.


عضو هیات علمی واحد همدان با بیان اینکه مدل های کسب و کار باید با تولید ثروت، خلق ارزش برای مشتری و ایجاد مزیت رقابتی کنند، اظهار کرد: پیشنهاد مدل تجاری مناسب به معنای ارائه محصول یا خدماتی است که می‌تواند راه‌حل مسائل و پاسخگوی مشکلات مشتری به منظور تولید ارزش بیشتر شود.



وی اجزای اصلی مدل‌های کسب و کار را مشتریان هدف و بخش‌بندی بازار، ساختار زنجیره ارزش و جایگاه فعالیت‌های سازمان در زنجیره ارزش، حاشیه سود، جایگاه سازمان در شبکه ارزش و شناسایی رقبا و استراتژی رقابتی و چگونگی خلق مزیت رقابتی برشمرد


شیرمحمدی تصریح کرد: نمونه های موفق مدل کسب و کار نشان می دهند حتی در شرایطی که قیمت محصول شما شش برابر جایگزین آن باشد می توان دستگاهی که به سختی فروش می‌ رود را به واحدی سود آور تبدیل کرد.


مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی همدان در ادامه با توجه به اجزای سازنده بوم مدل کسب و کار به تشریح و توصیف آن پرداخت که در تدوین یک مدل تجاری باید به چه اولویت هایی توجه داشت و پاسخ به چه سوالاتی را داد.


به گزارش آنا در این کارگاه مفاهیم اصلی یک طرح تجاری، ویژگی های یک طرح کسب و کار موفق و ساختار آن معرفی و در سه بخش عملی تدوین چشم انداز بر مبنای ارزش های مدل کسب و کار، تدوین بیانیه ماموریت بر اساس شاخص ها و توانمندی ها و اهداف و تدوین خلاصه مدیریتی به همراه مثال های عملی تمرین شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب