دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 خرداد 1396 - 10:42
دو خبر/

«قرآن از منظر مولا علی (ع) در نهج البلاغه»در واحد تهران مرکزی بررسی شد

به همت اداره دانشجویی و فرهنگی مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم (ص) دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان نشست تخصصی قرآنی و فرهنگی با عنوان «قرآن از منظر مولا علی(ع) در نهج البلاغه» برگزار شد.
کد خبر : 183566

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، استاد دروس عمومی مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم(ص) واحد تهران مرکزی با توجه به این موضوع که حضرت علی(ع) در بخشی از خطبه ۱۸نهج‌البلاغه به توصیف قرآن مجید پرداخته و با الفاظ پرمعنا حقایق ارزنده‌ای بیان فرمود، تصریح کرد: «ان القرآن ظاهر انیق» یعنی فصاحت و بلاغت قرآن کریم که دارای معانی بلند و موزون بوده و آهنگی مخصوص دارد.


فریده نجفی به شرح «باطنه عمیق» پرداخت و آن را نه تنها ظاهری زیبا و جذاب و آهنگین دانست، بلکه عمقش را نیز دارای مفاهیم ارزشمندی ذکر کرد.


نجفی افزود: «شگفتی‌های قرآن نیز دارای ژرفنای خاصی است. با این شگفتی‌ها ظلمات جهل و تاریکی، کفر و بی ایمانی، بی‌تقوایی ظلمات زندگی اجتماعی و سیاسی و اقتصادی با تعالیم روشنی بخش و هدایتگر قرآن از میان خواهد رفت.»


وی اظهار کرد: «در جهان معاصر در عین پیشرفت صنایع و تکنولوژی؛ انواع ظلمت‌ها سایه شوم خود را گسترده است. جنگ‌ها و خونریزی‌ها ظلم و بی‌عدالتی فقر و بدبختی و ناآرامی‌های درونی همه جا را فرا گرفته و تمام اینها نتیجه مستقیم ضعف ایمان و تقوا ‌و فقر اخلاقی و معنوی است که راه‌حل آن پناه بردن به قرآن کریم است. سخن از ارزش قرآن بارها در کتب مختلف آمده است و انسان‌های دوراندیش، همواره راهنمایی و ارشاد را از افراد آگاه و حقیقت شناس می‌گیرند و به تعبیر امام علی(ع) قرآن هدایتگر و نصیحت کننده‌ای است که جز به حق نمی‌گوید و هر کس به آن تکیه و توسل نماید هر گز شکست نمی‌خورد.


نجفی به توصیف خطبه ۱۳۳ نهج البلاغه پرداخت: «می‌فرماید: کتاب خدا قرآن در میان شما سخنگویی است که هیچ گاه زبانش از حقگویی کند و خسته نمی‌شود و همواره گویاست، خانه ای است که ستون های آن هرگز فرو نمی ریزد و صاحب عزتی است که یارانش هرگز شکست ندارد در بخش دیگری می‌فرماید: این قرآن است که با آن می‌توانید راه حق را بنگرید و با آن سخن بگویید و بوسیله آن بشنوید. در خطبه ۱۹۸ نهج البلاغه راز دیگری گشوده میشود«و فرقانا لا یحمد برهانه» جداکننده حق و باطلی است که درخشش برهانش خاموش نشود. قرآن کریم مشتمل بر دلایلی است استوار و پایدار که حق و باطل را از هم جدا و آشکار می سازد و براهین قرآنی از لحاظ تابندگی و روشنگری شعله های روشنی بخش آن فرو نمی نشیند.»


وی یادآور شد: «قرآن معدن ایمان و اصل آن است «فهو معدن الایمان و بحبوحته» اعتقاد به حقانیت قرآن و فهم مقاصد آن عمل به احکام و دستورهای آن سبب انعقاد ایمان و رسوخ آن می‌شود.»


نجفی افزود: «وینابع العلم و بجوره» قرآن چشمه های دانش و دریاهای علوم است، محل افاضه نفایس علوم و کانون به دست آوردن دانش‌های ارزشمند است.»


تهیه و توزیع کتابچه ای با عنوان «نغمه های آسمانی» در واحد تهران مرکزی


به همت معاونت دانشجویی و فرهنگی واحد تهران مرکزی و همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان کتابچه ای تحت عنوان« نغمه های آسمانی» تهیه و به استادان، دانشجویان و کارکنان در سطح واحد تهران مرکزی توزیع شد.


کتاب نغمه‌های آسمانی شامل گزیده‌ای از دعاهای ماه مبارک رمضان، ادعیه و اعمال شب اول ماه مبارک رمضان، ادعیه و اعمال زمان افطار، اعمال مشترک ماه مبارک رمضان، اعمال و ادعیه سحرهای ماه مبارک رمضان، دعاها و ذکرهای ماه مبارک رمضان، اعمال مشترک شبهای قدر، اعمال مخصوص شب نوزدهم، اعمال مخصوص شب بیست ویکم و بیست وسوم، دعاهای روزهای ماه مبارک رمضان، اعمال و ادعیه شب آخر ماه رمضان و دعای قنوت نماز عید سعید فطر است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته