دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 خرداد 1396 - 14:26
در جلسه شورای تحول علوم انسانی مطرح شد

روند تدوین سند ملی تحول علوم انسانی بررسی شد/ تصویب کلیات سرفصل‌ درسی رشته اقتصاد

جلسه 137 شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر غلامعلی حداد عادل برگزار شد.
کد خبر : 183125

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حمید پارسانیا درباره روند تهیه و تدوین «سند ملی تحول علوم انسانی» گزارشی ارائه کرد. او به ارتباط شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با شورای عالی حوزه علمیه قم اشاره کرد و گفت: «کار تدوین پیش‌نویس این سند قریب به دو سال طول کشید و همه صاحب‌نظران در این زمینه اعلام نظر کردند. در این سند همه ابعاد تحول مانند اسلامی‌سازی، بومی‌سازی، روزآمدسازی و کارآمد‌سازی در چهار ساحت آموزش، پژوهش، استاد و متن درسی مورد توجه قرار گرفته است.»


در ادامه اعضای شورای تحول و ارتقای علوم انسانی بر تسریع در تصویب و اجرای این سند و همکاری همه نهادها در این زمینه تاکید کردند. بررسی سرفصل‌های درسی و برنامه آموزشی رشته اقتصاد در مقطع کارشناسی از دیگر دستورات این جلسه بود. در گزارشی که از سوی دکتر مسعود درخشان، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و کارگروه اقتصاد ارائه شد، به انعطاف‌پذیری برنامه درسی تدوین شده اشاره و برخی از مصادیق این موضوع توضیح داده شد.


در ادامه حداد عادل به هماهنگی بین شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اشاره و بر لزوم تقویت هر چه بیشتر این هماهنگی تاکید کرد.


دکتر مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم در این زمینه گفت: «در آئین‌نامه ابلاغ شده به دانشگاه‌ها بر لزوم در نظر گرفتن و اجرای مصوبات شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی تأکید شده است.»


حداد عادل هم درباره بحث برنامه درسی رشته اقتصاد گفت: «جریان احیاگر اسلامی در قرن اخیر که در تالیفات امثال استاد شهید مطهری نمود پیدا کرده است، مبتنی بر تبیین ابعاد مکتب اقتصادی اسلام است. امروز هم باید مسئله اقتصاد بسیار جدی گرفته شود و اگر اقتصاد اسلامی نشود، اسلامی‌شدن جامعه ممکن نیست.»


توجه بیشتر به نظرات اقتصادی متفکران مسلمان، تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی، در نظر گرفتن اقتصاد روستایی و کشاورزی، گنجاندن سرفصل اقتصاد آموزش در این برنامه درسی، توجه به تاریخ اندیشه‌های اقتصادی در غرب و توجه به قابلیت‌های اقتصاد مجازی و اقتصاد فرهنگ در اشتغال و کارآفرینی و استفاده بیشتر از سرفصل ریاضیات در این رشته از نظرات و پیشنهادهای اعضای شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در ادامه این جلسه بود.


پس از ارائه نظرات و پیشنهادهای اعضای شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی، کلیات برنامه درسی و سرفصل‌ درسی رشته اقتصاد در مقطع کارشناسی تصویب شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب