دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 خرداد 1396 - 14:33
گفت‌وگو با برگزیدگان جشنواره فرهیختگان/ 11

دستگاه جداکننده نفت از آب؛ محصول تجاری‌شده برتر پنجمین جشنواره فرهیختگان

حذف اثرات مخرب نشت نفت و هیدروکربن‌ها در دریا، حذف آلودگی ناشی از عملیات سکوها و چاه‌های نفتی، پاکسازی رودخانه‌ها، بنادر و لنگرگاه، حذف روغن در پروسه تصفیه آب و فاضلاب صنعتی ار کاربردهای «دستگاه جدا کننده نفت از آب» تولیدشرکت بهسازان تجهیز آبستا است.
کد خبر : 182924

گروه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی خبرگزاری آنا، شرکت بهسازان تجهیز آبستا (بتاکو) نخستین شرکتی است که با ایده دانش‌بنیان و تولید دستگاه جداکننده نفت با هدف حفاظت از محیط زیست و حذف آلودگی‌ها و اثرات مخرب نشت نفت و هیدروکربن‌ها در دریا، در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مستقر شد و در پنجمین جشنواره فرهیختگان که سه‌شنبه دوم خرداد همزمان با جشن سی و پنجمین سالروز راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، به عنوان یکی از چهار محصول تجاری شده برتر انتخاب شد.


این شرکت فروردین 95 با هدف ارائه خدمات طراحی و مهندسی ساخت و تولید تجهیزات دانش‌بنیان مبتنی بر علوم و فنون مهندسی راه‌اندازی و در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مستقر شد. شرکت بتاکو تاکنون مجوزهای مختلفی همچون معافیت مالی، بیمه و... را دریافت و با شرکت‌های بزرگی قرارداد منعقد کرده است.



حسین امینی دانش‌آموخته دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا می‌گوید: «جذب و تبدیل ایده‌های دانش‌بنیان به محصول و تولید مشاغل پایدار، تجاری‌سازی علم و دانش و تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی و تحقیقاتی ما را بر آن داشت تا برای ورود به حوزه اقتصاد دانش‌بنیان این شرکت را راه‌اندازی کنیم.»


مدیرعامل شرکت بهسازان تجهیز آبستا ادامه می‌دهد: «ورود مواد نفتی و روغنی به آب یکی از مواردی است که در بسیاری از کارخانه‌ها و صنایع کوچک و بزرگ پالایشگاهی، پتروشیمی، کارخانه‌های فولادسازی و... باعث آلودگی دریا و محیط زیست می‌شود، گروه تحقیقاتی ما برای جداسازی و تفکیک روغن‌های سطحی از آب موفق به طراحی و ساخت تجهیزات جداکننده نفت از آب شد و پس از تولید این محصول فروردین 95 اظهارنامه ثبت اختراع با عنوان جداکننده الکترومکانیکی روغن (نفت) از آب را به سازمان ثبت اسناد کشور، مرکز مالکیت‌های معنوی ارائه کردیم.»


وی درباره حوزه مصرفی محصولات این شرکت به آنــا می‌گوید: «حذف اثرات مخرب نشت نفت و هیدروکربن‌ها در دریا، حذف آلودگی دریاها ناشی از عملیات سکوها و چاه‌های نفتی، پاکسازی بنادر و لنگرگاه کشتی‌ها و نفتکش‌ها، پاکسازی رودخانه‌ها، حذف روغن در محل انباشت گل حفاری، حذف روغن در اسکیل پیت‌ها در صنایع فولاد، حذف روغن در پروسه تصفیه آب و فاضلاب صنعتی موارد پرکاربرد دستگاه جدا کننده نفت از آب است.»



به گفته امینی تاکنون شرکت‌های جهان حفار ایرانیان، شرکت فولاد پاسارگاد، شرکت میراب، گروه صنعتی انتخاب (اسنوا) از خریدان محصولات شرکت بهسازان تجهیز آبستا (بتاکو) بوده‌اند.


این تولیدکننده محصولات دانش‌بنیان با قدردانی از تلاش‌های معاونت پژوهش و فناوری و مسئولان پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، ابراز امیدواری کرد که با پیشرفت روزافزون کشور، شرکت بتاکو نیز به عنوان یکی از شرکت‌های ایجاد شده در دانشگاه آزاد اسلامی گامی موثر در راستای آبادانی ایران بردارد.


به گزارش آنا، پنجمین جشنواره فرهیختگان سه شنبه دوم خرداد همزمان با سی و پنجمین سالروز راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی، با حضور دکتر علی‌اکبر ولایتی رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر علی‌محمد نوریان سرپرست این دانشگاه برگزار شد.


در این جشنواره از 87 پژوهشگر در 27 زمینه نشان ویژه امام خمینی(ره)، پژوهشگر برتر، معاون پژوهش و فناوری برتر، تداوم برتری واحدهای دانشگاهی، مقاله برتر، رساله دکتری، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، مرکز تحقیقات برتر، واحد فناور برتر، طرح فناور برتر، آزمایشگاه برتر، مجله برتر، مدیر پژوهشی برتر، محصول تجاری‌شده برتر، اختراع برتر، کتاب برتر، کارشناس آزمایشگاه برتر، مرکز رشد برتر، انجمن علمی ـ دانشجویی برتر، واحد دانشگاهی برتر، آموزشگاه سمای برتر، مدرسه سما برتر، دانش‌آموز برتر، طرح ساهای برتر، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، مدال آوران جهانی در رشته رباتیک سال 1395 و کارآفرین برتر قدردانی شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته