اروپا، اصلیترین بازار هدف تجهیزات پزشکی ایران
به گزارش گروه اقتصادی آنا از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، محمد رضا مودودی در جریان بازدید از واحد صنعتی «پویندگان راه سعادت» که تولید کننده انواع تجهیزات پیشرفته پزشکی و دارنده مدال افتخار صادرات کشور است، به ظرفیتهای بالقوه این صنعت اشاره کرد و گفت: صادرات تجهیزات پزشکی در حقیقت، به معنای صادرات دانش فنی، توانمندیهای نوآورانه و مهارتهای تکنیکی رقابتپذیر نخبگان ایرانی در برابر کشورهای توسعه یافته و بنگاههای پیشرفتهای است که این صنعت را در انحصار خود دارند.
معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه افزود: در حال حاضر حدود 500 واحد تولیدکننده تجهیزات پزشکی در کشور فعال هستند که بیش از 800 نوع وسیله پزشکی با کلاسهای مختلف، تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه میکنند.
وی با اشاره به صادرات 17 میلیون دلاری تجهیزات پزشکی در سال 95 یادآور شد: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل خود 18 درصد به لحاظ ارزش و 37 درصد به لحاظ وزنی رشد را تجربه کرده و گسترۀ بازارهای هدف آن نیز تا قلب اروپا پیش رفته که شرکت پویندگان راه سعادت نمونه بارز آن است.
مودودی با اشاره به نسل فرهیخته و دانشآموخته ایرانی فعال در این حوزه خاطرنشان ساخت: وجود ظرفیتهای فکری و عملی جوان در ایران که توانایی تبدیل ایده به محصول تجاری را دارند ، بهترین فرصت برای ورود به عرصههای دانشبنیانی چون صنعت تجهیزات پزشکی است که در آن استعدادهای علمی و فنی، حرف اول را در رقابت تجاری میزند زیرا نخبگان ایرانی ثابت کردهاند که میتوانند در سختترین شرایط نیز سهم خود را از این فضای کسب و کار بینالمللی به چنگ آورند.
وی همچنین متذکر شد: این صنعت نوپا نیازمند توجه و حمایت بیشتر دولت در جهت رفع موانع نرم و سخت در تجارت خارجی و اعتماد بیشتر برای معرفی این دانش و توانمندی تولید تجهیزات پزشکی در محیطهای درمانی و بیمارستانی داخل و خارج از کشور است و باید زمینۀ حضور جدیتر واحدهای صادراتی رقابتپذیر را در بازارها و نمایشگاههای بینالمللی تخصصی فراهم ساخت تا بتوانند این قابلیتها و ظرفیتهای صادراتی را به خوبی به دنیا معرفی کنند.
انتهای پیام/